Německé vlaky se opět rozjedou. Strojvůdci kývli na jednání

Berlín - Stávka strojvůdců německého železničního dopravce Deutsche Bahn (DB) ve čtvrtek zřejmě skončí. Odborový svaz strojvůdců GDL totiž přistoupil na zahájení jednání s vedením společnosti přes mediátora a okamžitě ukončí stávku, oznámily po nočních vyjednáváních německé dráhy. Celkově už devátá protestní akce začala v úterý v nákladní dopravě a ve středu se k ní přidaly i osobní vlaky. Stávka byla původně ohlášená jako časově neomezená, zastavení vlaků se očekávalo až na týden.

Strojvůdci vyhlásili stávku po dalším víkendovém neúspěšném jednání o pracovních podmínkách. Zástupci dopravce se ještě v úterý dopoledne pokoušeli s odbory dohodnout, ale i tyto rozhovory nakonec krachly. Spor mezi vedením DB a odboráři trvá už devět měsíců. Strojvůdci žádají zvýšení platů o pět procent a zkrácení pracovní doby z 39 na 38 hodin týdně.

  • „V sedm večer stávka oficiálně skončí. Teď zajistíme, aby to všichni naši členové věděli a přišli do práce,“ uvedl šéf GDL Claus Weselsky. 

„Ulevilo se nám, naši zákazníci a spolupracovníci si mohou oddechnout,“ řekl novinářům Ulrich Weber z vedení Deutsche Bahn. „DB nyní s vysokým nasazením pracují na tom, aby bylo možné vrátit se k normálnímu jízdnímu řádu,“ uvedl. Z logistických důvodů, ale nebude možné obnovit provoz z minuty na minutu. Prozaím budou vlaky jezdit podle náhradních jízdních řádů, kdy v dálkové dopravě jezdí jen třetina a v regionální zhruba polovina spojů. V pátek DB výrazně posílí nabídku regionálních spojů a nabídnou i několik spojů navíc v dálkové dopravě. Podle pravidelného jízdního řádu začnou vlaky jezdit od soboty.

Další jednání mezi odborovým svazem strojvůdců a vedením společnosti za pomoci mediátora mají začít příští týden ve středu. Prostředníky mezi oběma stranami je za DB někdejší předseda SPD, dnes braniborský zemský premiér Matthias Platzeck a za strojvůdce bývalý odborový předák a dnes premiér spolkové země Durynsko Bodo Ramelow. Jednání mají trvat do 17. června, do té doby by se stávkovat nemělo.

Obnovit by se mělo postupně i spojení s Českem

"U dálkových spojů EuroCity Praha–Drážďany–Berlín–Hamburk je třeba počítat s omezením a přestupy v Drážďanech na náhradní dopravu ve směru Berlín a Hamburk ještě během pátku. V plném rozsahu by mělo být obnoveno spojení Praha–Drážďany–Berlín–Hamburk nejpozději od soboty,„ sdělil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. “V průběhu pátku očekáváme také postupné obnovení provozu spěšných vlaků RE z Chebu do Norimberku," uvedl Šťáhlavský. Noční vlak Phoenix s přímými vozy Prahy do Curychu a Oberhausenu by měl podle něj bez omezení vyjet v noci z pátku na sobotu.

Němcům dochází se strojvůdci trpělivost

Zastavení vlaků dopadá na celou německou společnost. Lidé se nemohou dostat do práce, vázne přeprava zboží i turistický ruch. Ekonomika tak přichází o zhruba sto milionů eur každý den. „Je to bezohledné a nezodpovědné,“ konstatoval Ulrich Weber z vedení Deutsche Bahn. „Tyto stávky škodí všem, stojí čas a peníze a nijak nás neposouvají k řešení (sporu o pracovní podmínky),“ uvedl. Vedení drah mluví dokonce o šikaně.

Šéf GDL Claus Weselsky
Zdroj: ČT24/ČTK/imago stock&people

Svaz GDL navíc usiluje o větší roli v rámci společnosti, když chce kromě strojvůdců zastupovat i průvodčí, personál jídelních vozů a posunovače. Za tyto profesní skupiny dosud vyjednával konkurenční odborový svaz EVG, který má podle vlastních údajů 240 tisíc členů, tedy asi sedmkrát více, než mají odbory strojvůdců.

  • Deutsche Bahn dnes čeká ještě jednání s mnohem větším odborovým svazem EVG ohledně tarifních podmínek. Vedení společnosti nabídlo odborům zvýšení mezd o 4,7 procenta, ty s tím ale nesouhlasí a požadují 6% růst. „Buď dojde k podpisu, nebo půjdeme do výhrůžné stávky,“ uvedl mluvčí EVG Uwe Reitz.

Odboráři ale nebudou moci pokračovat se stávkami donekonečna. V Německu už se projednává zákon, který malé svazy prakticky vyřadí ze hry. Právě svaz strojvůdců, který je ve stávkování poslední dobou nejaktivnější, je na německých železnicích tím menším. „Ve finále se mohou spokojit s nějakým výrazným navýšením platů. Ale musí to stihnout během následujícího měsíce, maximálně dvou, protože pak už budou mít malou vyjednávací schopnost, pokud ten zákon projde,“ podotkl analytik Tomáš Menčík. Podle nového zákona by totiž ve velkých společnostech, kde je zastoupeno několik odborových svazů, platily podmínky vyjednané největším z nich. S účinností zákona o tarifech se počítá už na začátku července.

Odboráři tak pro své členy chtějí získat co nejvíc výhod, dokud ještě mohou. Druhou variantou je sloučení se svazem zastupujícím průvodčí a personál jídelních vozů. K tomu ale zase nechtějí přistoupit DB - nově vzniklý svaz by totiž získal velice silnou pozici.

2015

  • 6. stávka od 4. do 10. května: 127 hodin v osobní a 138 hodin v nákladní dopravě
  • 5. stávka od 21. do 23. dubna: 43 hodin v osobní a 66 v nákladní dopravě

2014

  • 4. stávka od 6. do 8. listopadu: 64 hodin v osobní a 75 hodin v nákladní dopravě
  • 3. stávka od 17. do 20. října: 50 hodin v osobní a 61 hodin v nákladní dopravě
  • 2. stávka ve dnech 15. a 16. října: 14 hodin
  • 1. stávka ve dnech 7. a 8. října: 9 hodin
  • 2. výstražná stávka dne 6. září: 3 hodiny
  • 1. výstražná stávka dne 1. září: 3 hodiny