Aeroholding chce privatizovat i zbytek akcií ČSA

Praha – České aerolinie budou zřejmě plně v rukou soukromých subjektů. Státní Český aeroholding totiž plánuje zbavit se i posledních téměř 20 procent akcií, které ve firmě vlastní. Oznámil to šéf aeroholdingu Václav Řehoř. S prodejem souhlasí i ministerstvo financí, které v aeroholdingu zastupuje stát. Menšinový podíl zůstal aeroholdingu poté, co minulý týden přešlo 34 procent akcií na společnost Travel Service.

Aeroholding chce privatizovat (zdroj: ČT24)

„Stát by neměl vlastnit společnosti, které fungují v tak silném konkurenčním prostředí,“ prohlásil Řehoř. Požádá proto ministerstvo financí, aby mu dovolilo zahájit jednání o odkupu zbytkového podílu se společností Travel Service. „Když to nevyjde s Travel Service, pokusíme se to prodat někomu jinému,“ dodal Řehoř.

Odprodej státního podílu podle Řehoře nebude jednoduchý. „Nejvhodnější kupec by byl Travel Service. Musíme si ale uvědomit, že existuje akcionářská smlouva a že by to muselo být se souhlasem Korejců,“ zdůraznil. Aeroholding drží v ČSA po nedávném převzetí třetiny akcií firmou Travel Service už pouze 19,74 procenta akcií a ministerstvo financí záměr prodat tento zbývající podíl podporuje.

Pokud by zbývající státní podíl opravdu koupila společnost Travel Service, získala by v aerolinkách většinový podíl 53,74 procenta. Měla by tak víc než současný největší akcionář Korean Air (44 procent). Zbylá 2,26 procenta vlastní Česká pojišťovna.

Travel Service nicméně nemá podle serveru E15 o navyšování svého podílu zájem. „O další podíl nebudeme v této fázi usilovat,“ citoval web spolumajitele firmy Jiřího Šimáně. Pro ČTK se Travel Service k transakci odmítl vyjádřit.

Vlastníci ČSA
Zdroj: ČT24

Privatizace ČSA začala v roce 2013, kdy se tehdejší vláda Petra Nečase (ODS) rozhodla prodat 44 procent akcií korejské letecké společnosti Korean Air za 67,5 milionu korun. Spolu s tím získali Korejci opci na odkup dalších 34 procent akcií. Tu později převedli právě tuzemskému dopravci Travel Service.

Travel Service je největší českou leteckou společností, která od svého vzniku v roce 1997 výrazně expandovala a nyní působí v České republice, na Slovensku, v Maďarsku a v Polsku. Travel Service provozuje charterové lety, pravidelné linky pod obchodní značkou SmartWings a privátní lety kategorie Business Jet.

Podle údajů z roku 2013 má Travel Service asi 1200 zaměstnanců. Provozuje zhruba čtyři desítky letounů, kromě Boeingů 737 jsou to Airbusy A320 a menší Cessna Citation. V roce 2013 zvýšil Travel Service hrubý zisk na skoro 219 milionů korun z předchozích 64 milionů. Tržby vzrostly o více než tři miliardy korun na zhruba 14 miliard.

Travel Service patří do skupiny Unimex Group vlastněné Jiřím Šimáněm a Jaromírem Šmejkalem. Dalšími z významných akcionářů jsou podnikatel Roman Vik a cestovní kancelář Canaria Travel.

Český aeroholding vznikl v březnu 2011, sdružuje firmy vlastněné státem podnikající v letectví a souvisejících pozemních službách, například Letiště Praha nebo České aerolinie. Hlavním důvodem spojení byly provozní a finanční úspory. Jediným akcionářem skupiny je stát reprezentovaný ministerstvem financí.

Kokpit Airbusu A330 Českých aerolinií
Zdroj: ČT24/www.csa.cz

Problémy s hospodařením a ztráta cestujících

ČSA prodělaly v roce 2013 téměř miliardu korun. Letošní ztrátovou zimní sezonu pak musel Český aeroholding sanovat podporou 152 milionů korun. Firma v nadcházející letní sezoně počítá s provozem celkem 17 letounů (ještě v roce 2009 čítal letadlový park ČSA 51 strojů). Hlavní část flotily tvoří devět letadel Airbus A319, dále provozují jeden dálkový A330 a sedm vrtulových ATR.

Kromě toho loni ubyla na pravidelných linkách aeroliniím pětina cestujících. Společnost přepravila 2,27 milionu pasažérů a dalších 722 000 lidí v rámci pronájmu svých letadel jiným dopravcům. Méně lidí létalo zejména na linkách do východní Evropy, a to kvůli situaci na Ukrajině a pádu ruského rublu. Právě na východoevropský region se přitom ČSA v posledních letech orientovaly (více zde).

Špatné hospodářské výsledky způsobují ve firmě značné pnutí. ČSA v rámci restrukturalizace loni na podzim ohlásily masivní propouštění. Pod hrozbou stávky ale nakonec místo tří set zaměstnanců opustila firmu jen polovina – 69 letušek a stevardů, 65 pilotů a 26 administrativních pracovníků. Výměnou za to se management s odbory dohodl, že bude následovat snížení platů (čtěte víc). Ještě na podzim firma hovořila o třetinovém snížení, nakonec však navrhla od února snížit platy o 40 procent. To se odborům sdružujícím letušky a stevardy nelíbí, dokonce podaly na firmu trestní oznámení (čtěte víc).

ČSA patří k pěti nejstarším dosud fungujícím leteckým společnostem světa. Starší jsou jen nizozemské aerolinky KLM (založeny 1919; nyní součást konsorcia Air France-KLM), kolumbijská Avianca (1919), australský Qantas (1920) a ruský Aeroflot (1923).