Na dovolené si kvalitně odpočine jen necelá třetina Čechů

Praha – Na dovolené si odpočine jen necelá třetina Čechů, přičemž počet lidí, kterým se o prázdninách daří řádně relaxovat, rok od roku klesá. Vyplývá to z průzkumu společnosti Zamestnanci.com. Na vině je zkracování dovolené ze čtrnáctidenních na týdenní pobyty, moderní technologie, které člověka udržují v kontaktu s prací, i nadměrná očekávání s dovolenou spojená.

V roce 2012 si na dovolené kvalitně odpočinulo 28 procent lidí, v roce 2010 jich přitom podle společnosti Zamestnanci.com bylo čtyřiatřicet a před pěti lety se z dovolené vracelo nabitých 39 procent Čechů. Důvodů je hned několik:

1. Moderní technologie: Díky laptopům, chytrým telefonům a především internetu jsou lidé v dosahu zaměstnavatele i během prázdninového pobytu. Sami navíc častokrát nedokáži mobilní telefon odložit a čas, kdy by měli odpočívat, tak nabourávají řešením pracovních povinností.

Některé firmy dokonce svým zaměstnancům nařizují rekreaci v dojezdové vzdálenosti a stále častěji se stává, že je v případě potřeby povolají zpět do práce. „Zaměstnanec má v takovém případě nárok na náhradu nákladů, které mu tím vzniknou,“ doplňuje advokát Pavel Dudák.

2. Příliš krátká dovolená: Vlivem finanční krize vzrůstá počet Čechů, kteří si dovolenou zkracují a ustupují od čtrnáctidenních pobytů. I když týden relaxace podle psychologů většinou nestačí, dvoutýdenní volno si letos dopřeje necelých 38 procent Čechů; jedná se o výrazný propad, protože v loňském roce si čtrnáctidenní dovolenou vybralo 49 procent Čechů.

Trend krátkého letního volna se přitom v budoucnu zřejmě nezastaví. „Předpokládáme, že neustále se poměr dovolených bude neustále přelévat ve prospěch týdenních pobytů,“ dodává mluvčí CK Fischer Jan Osúch.

3. Přehnaná očekávání: Češi se v plánování dovolené stále častěji spoléhají pouze na cestovní kanceláře, zároveň ale mají na svou dovolenou stále náročnější požadavky a roste v nich pocit, že musí stihnout co nejvíce zážitků, navštívit co nejvíce míst a ochutnat co nejvíce jídel. „Velmi často může dojít k tomu, že to, co se nabízí cestovní kancelář, si člověk interpretuje jinak, jinak než to reálně je,“ dodává Filip Brodan ze Zaměstnanci.com. I malé detaily jako špatná obsluha v restauraci nebo zamračené počasí pak mohou celkový dojem z dovolené zkazit.