Zpravodajství Ostrava

Češi milují padělky. Chtějí ukázat, že na to mají

Velikost textu:

Praha – Polovina Pražanů by na sebe nikdy nevzala padělané oblečení. To na Ostravsku jsou zákazníci tolerantnější. Falzifikáty tam vadí jen 35 procentům populace. Tvrdí to alespoň nejnovější studie GfK, kterou má Česká televize k dispozici. Jenže lidé se jinak chovají v průzkumech, a jinak při nakupování v obchodech. Poptávka po oblečení, které vypadá jako značkové, ale stojí pár stokorun, je v Česku obrovská. Bohužel ani ti, kteří si kupují například značkovou zimní obuv, nemají jistotu, že vydrží zasněžené chodníky. Obchodníci totiž mají nový trik: "módní obuv".

Studie GfK
Studie GfK

Už neplatí, že padělané zboží vždy komolí název značky. Originál většinou pozná jen odborník. Lehce se odhalí na tržnici, horší je to ale v second handech. Nefalšuje se jen oblečení, na řadu přichází i obuv, kabelky, doplňky nebo parfémy. Jen loni celní správa zabavila padělané zboží v hodnotě čtyř miliard korun.

Motivace ušetřit peníze a přitom vypadat tak, že jich člověk má na rozdávání, často převálcuje přesvědčení, že padělky do šatníku nepatří. "Kdyby to bylo až moc viditelné, tak bych si to asi nekoupil, to by mohlo vyvolat trapnou situaci, ale kdyby to nebylo rozpoznatelné od originálu, tak bych v tom problém opravdu neviděl," řekl Michal Smetana z Ostravy.

Tomáš Wroblowský, ekonom:

"Lidé, kteří mají velmi nízké příjmy, budou preferovat co nejlevnější zboží na úkor kvality a na úkor morálních a právních aspektů. Cena padělaného zboží může být i několikanásobně nižší, přitom na první pohled nemusí být znát žádný rozdíl."

přehrát video
Padělané zboží nemusí komolit název značky

Nejčastěji padělané značky:

  • Sportovní oblečení: Adidas, Nike, Puma
  • Luxusní oblečení: Armani, Gucci, Prada

Zboží těchto značek odhalili celníci tento týden v další ilegální výrobně textilu v obci Libeř nedaleko Prahy. Padělky ale inspektoři nachází jak v tržnicích, tak i v kamenných obchodech. 

Při nákupu zimních bot dejte pozor na "módní obuv"

Jenže ani zboží originálních značek není bezproblémové. Obchodníci totiž přišli na nový způsob, jak zabránit tomu, aby zákazník reklamoval třeba zimní obuv.

Že je nesmysl do sněhu a na náledí nosit semišové lodičky, většinou zákazníci vědí i bez návodu. Větší překvapení je to ale třeba u zimních bot. Některé z nich mají v záručním listu napsáno, že by se měly nosit spíš jen v dopravních prostředcích nebo v místnostech. Nové zaklínadlo zní: módní obuv. Jenže třeba značkové kozačky si zákaznice většinou nekupují na nošení doma nebo v kanceláři. Jakmile se s nimi ale projdou venku, riskují, že obchodník jim případnou reklamaci vůbec neuzná.

přehrát video
Ani značkové zboží není bezproblémové

Tomáš Liškutín, advokát ze Spotřebitel.net:

"Takový nákup bych doporučil pouze u obuvi, kterou si doma obuji, nasednu do auta, odjedu do divadla, v divadle se s ní projdu a potom zase zpátky domů."

Zákazník má proto dvě možnosti. Pokud chce boty normálně nosit, musí počítat s tím, že je opustí podpatky nebo se na nich podepíše posypová sůl, a to třeba už za pár dní nošení. Že se s nimi zákazník prošel venku, obchodník pozná hned. Zbývá je buď vyhodit, nebo nechat spravit na vlastní náklady. 

Zdroj: ČT24

      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      • Pěšky podél hranic Česka? Vydejte se na Stezku s Miroslavem Vladykou
        Pěšky podél hranic Česka? Vydejte se na Stezku s Miroslavem Vladykou vydáno 19. 3. 2024 11:13 Putují po ní sváteční chodci, lidé s handicapem i zkušení turisté, stala se fenoménem - Stezka Českem. Na první oficiální přechod republiky vezme své diváky i Česká televize v ...
      • K poctě zbraň! Kdo jsou milovníci historických bitev?
        K poctě zbraň! Kdo jsou milovníci historických bitev? vydáno 23. 1. 2024 12:40 Co se skrývá za suchými daty dávných bitev? Jak skutečně vypadalo vybavení vojáků, uniformy, stravování, zbraně? Nový dokumentární cyklus zavede diváky za lidmi, které zlákala ...
      • Dalibor Janda – oheň, voda, vítr
        Dalibor Janda – oheň, voda, vítr vydáno 4. 1. 2024 15:00 Jeho nezaměnitelný chraplavý hlas jej vynesl na počátku osmdesátých let na vrchol československé pop music. Víc než deset let pak patřil k nejhranějším a také nejprodávanějším ...
      • Mikulášské promítání mělo rekordní účast
        Mikulášské promítání mělo rekordní účast vydáno 11. 12. 2023 11:54 Nejočekávanější pohádka Vánoc bývá ta, kterou Česká televize v premiéře uvádí vždy na Štědrý den – letos to bude Klíč svatého Petra – jedinečnou možnost vidět ji ...

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.