Zpravodajství Ostrava

Ostrava sází na ekologickou dopravu. Bude mít autobusy na plyn

Velikost textu:

Ostrava – Moravskoslezský kraj se dočká ekologičtější dopravy. Ministerstvo životního prostředí jen čeká na povolení z Bruselu. Na nákup prostředků hromadné dopravy by měla jít z Evropské unie rovná miliarda korun. Velký podíl dotace chce využít Ostrava, a to na nákup autobusů na plyn. Informoval o tom ministr životního prostředí v demisi Tomáš Podivínský na dnešním jednání pracovní skupiny pro řešení kvality ovzduší v regionu.

Ilustrační foto
Ilustrační foto

Téměř nulové emise i nižší cena paliva. Autobusy poháněné zemním plynem jsou podle ministerstva životního prostředí jednou z cest, jak ulehčit ostravskému ovzduší. Dopravní podnik jich nakoupí sto. „Máme třetinu autobusů, které významně znečišťují a mají nekvalitní spalování, tzn. filtr, katalyzátor,“ uvádí ředitel Dopravního podniku Ostrava Roman Kadlučka.

Výzvu, která měla mezi dopravní podniky v Moravskoslezském, Ústeckém kraji a v Brně rozdělit miliardu z Evropské unie, ale ministerstvo ještě nevyhlásilo. Blokuje ji Evropská komise. „Jednotlivé direktoráty měly výhrady jednak k zařazení výzvy alternativní doprava pod operační program životní prostředí. My jsme je posledními jednáními dokázali přesvědčit,“ říká  ministr životního prostředí v demisi Tomáš Podivínský.

přehrát video
Reportáž Alexandry Přečkové

Brusel slíbil, že jednání skončí do poloviny prosince. Prvních deset autobusů na plyn by se v Ostravě mohlo objevit příští rok na podzim. „Státní fond je také připraven a v předchozím čase připravil vzorové studie a vzorové žádosti pro žadatele, aby nemuseli zbytečně tápat v této nové problematice,“ vysvětluje Jaroslav Hrubeš ze Státního fondu životního prostředí.

Po ostravských silnicích jezdí už třetím rokem i čtyři elektrobusy. Ostrava je vůbec prvním městem ve střední Evropě, které tyto vozy na pravidelných linkách provozuje. „Limitem těchto elektrobusů je, že mají dojezd 160 kilometrů, proto je využíváme v ranní špičce a potom v odpoledne. Mezitím se musí dobíjet,“ vysvětluje Roman Kadlučka.

Podle nejnovější studie se na znečištění ostravského ovzduší více než z poloviny podílí právě doprava. Dopravní podnik chce proto kromě ekologizace svých vozů také rozšířit tramvajové a trolejbusové tratě a vybudovat moderní přestupní terminály.



      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      • Člověk akademický zblízka
        Člověk akademický zblízka vydáno 7. 6. 2019 08:16 Vášnivý milovník džezu, přítel Allena Ginsberga a především univerzitní pan profesor, na jehož přednášky se tradičně stávaly fronty. To je Josef Jařab. Osobitý portrét jedné z ...
      • Premiérová Infiltrace odkrývá nové šmejdí triky
        Premiérová Infiltrace odkrývá nové šmejdí triky aktualizováno 6. 6. 2019 08:57 Šmejdi. Byli tu a jsou tu zas. A jak ukazuje nový díl investigativního pořadu Infiltrace, jsou ještě mazanější. Se skrytou kamerou mezi ně pronikl dokumentární tým režisérky Šárky ...
      • Sarkofág bude exkluzivně k vidění. Po deset dní
        Sarkofág bude exkluzivně k vidění. Po deset dní vydáno 5. 6. 2019 11:04 Ukrytý před světem čeká, až přijde jeho chvíle. Do té doby lze mimořádné umělecké dílo pro výjimečného adresáta vidět jen zprostředkovaně – ve sběrném dokumentu Pavla ...
      • Usměvaví lidé, bezpečno a jedna pozoruhodnost vedle druhé
        Usměvaví lidé, bezpečno a jedna pozoruhodnost vedle druhé aktualizováno 5. 6. 2019 07:48 Tučňáci? Ano! Česká architektura? Ano! Surfující Agatha Christie? Svého času – ano! To všechno a ještě mnohem víc lze najít na jihu Afriky, kterou čerstvě zmapoval osvědčený tým ...

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.