Zpravodajství Ostrava

Ostrava sází na ekologickou dopravu. Bude mít autobusy na plyn

Velikost textu:

Ostrava – Moravskoslezský kraj se dočká ekologičtější dopravy. Ministerstvo životního prostředí jen čeká na povolení z Bruselu. Na nákup prostředků hromadné dopravy by měla jít z Evropské unie rovná miliarda korun. Velký podíl dotace chce využít Ostrava, a to na nákup autobusů na plyn. Informoval o tom ministr životního prostředí v demisi Tomáš Podivínský na dnešním jednání pracovní skupiny pro řešení kvality ovzduší v regionu.

Ilustrační foto
Ilustrační foto

Téměř nulové emise i nižší cena paliva. Autobusy poháněné zemním plynem jsou podle ministerstva životního prostředí jednou z cest, jak ulehčit ostravskému ovzduší. Dopravní podnik jich nakoupí sto. „Máme třetinu autobusů, které významně znečišťují a mají nekvalitní spalování, tzn. filtr, katalyzátor,“ uvádí ředitel Dopravního podniku Ostrava Roman Kadlučka.

Výzvu, která měla mezi dopravní podniky v Moravskoslezském, Ústeckém kraji a v Brně rozdělit miliardu z Evropské unie, ale ministerstvo ještě nevyhlásilo. Blokuje ji Evropská komise. „Jednotlivé direktoráty měly výhrady jednak k zařazení výzvy alternativní doprava pod operační program životní prostředí. My jsme je posledními jednáními dokázali přesvědčit,“ říká  ministr životního prostředí v demisi Tomáš Podivínský.

přehrát video
Reportáž Alexandry Přečkové

Brusel slíbil, že jednání skončí do poloviny prosince. Prvních deset autobusů na plyn by se v Ostravě mohlo objevit příští rok na podzim. „Státní fond je také připraven a v předchozím čase připravil vzorové studie a vzorové žádosti pro žadatele, aby nemuseli zbytečně tápat v této nové problematice,“ vysvětluje Jaroslav Hrubeš ze Státního fondu životního prostředí.

Po ostravských silnicích jezdí už třetím rokem i čtyři elektrobusy. Ostrava je vůbec prvním městem ve střední Evropě, které tyto vozy na pravidelných linkách provozuje. „Limitem těchto elektrobusů je, že mají dojezd 160 kilometrů, proto je využíváme v ranní špičce a potom v odpoledne. Mezitím se musí dobíjet,“ vysvětluje Roman Kadlučka.

Podle nejnovější studie se na znečištění ostravského ovzduší více než z poloviny podílí právě doprava. Dopravní podnik chce proto kromě ekologizace svých vozů také rozšířit tramvajové a trolejbusové tratě a vybudovat moderní přestupní terminály.



      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      • Atraktivní program, netradiční prostory a hvězdní interpreti klasické hudby
        Atraktivní program, netradiční prostory a hvězdní interpreti klasické hudby aktualizováno 20. 5. 2019 09:13 Pět týdnů klasické hudby v podání těch nejlepších tuzemských a světových interpretů nabídne Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka. Přehlídka, jíž je Česká televize ...
      • Udržitelný Palacký: parta, která se nedá
        Udržitelný Palacký: parta, která se nedá vydáno 16. 5. 2019 08:46 Plýtvání, rozmařilost a plastové zlozvyky nahradit šetrností vůči planetě, na níž žijeme. Naučit se přemýšlet jinak, žít udržitelněji. Parta podobně naladěných studentů ...
      • Dabing Street zabojuje v Monte Carlu o tři trofeje
        Dabing Street zabojuje v Monte Carlu o tři trofeje vydáno 15. 5. 2019 09:35 Komediální seriál Dabing Street má trojitou šanci na Zlatou nymfu, ocenění prestižního Mezinárodního televizního festivalu v Monte Carlu. Příběh dabingového studia Zero jdoucího ke ...
      • Je tu šance na rekord. Ale co počasí?
        Je tu šance na rekord. Ale co počasí? vydáno 14. 5. 2019 12:50 Ostravský tým Dobrého rána se v pátek pokusí o výškový vysílací rekord: oblíbený pořad se přihlásí ze špičky Pradědu. Štáb čeká 150 minut živého vysílání ve výšce 1491 ...

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.