Zpravodajství Brno

Klimakomora zjistí, při jaké teplotě se řidiči cítí nejlépe

Velikost textu:

Brno – Řídí se lépe v chladu, nebo v horku? Jaký vliv má teplota v autě na rychlost reakcí řidiče? Jaká je vůbec ideální teplota pro jízdu autem? Na tyto otázky chtějí odpovědět vědci z VUT v Brně. Podle nich tepelná pohoda může posílit schopnost řízení, a snížit tak počet dopravních nehod. Efektivní klimatizace také uspoří energii.

V klimakomoře se měří působení tepla na manekýna v autě
V klimakomoře se měří působení tepla na manekýna v autě
Otevřít galerii
  • V klimakomoře se měří působení tepla na manekýna v autě zdroj: ČT Brno https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/default.jpg
  • Do klimakomory se vejde auto, ale i kokpit zdroj: ČT Brno https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/default.jpg
  • Při testování vědci používají i tepelného manekýna zdroj: ČT Brno https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/default.jpg
  • Diagram zobrazuje teplotu na různých částech těla řidiče zdroj: ČT Brno https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/default.jpg

Na Vysokém učení technickém v Brně dnes otevřeli novou klimatickou komoru. "Budeme v ní provádět klimatická testování. Do komory se vejdou auta, kabiny nákladních vozů i kokpity letadel. Umí i napodobit sluneční záření, a to z různých výšek i podnebných pásem. Komora tak simuluje velmi rozdílné klimatické podmínky," řekl vedoucí výzkumu Miroslav Jícha. Univerzitní výzkum na VUT chce nastavit tepelné podmínky tak, aby řidičům i pasažérům zajistily co největší komfort.

V tom jim pomáhá i umělý figurant, tzv. tepelný manekýn Newton, za 4,5 milionu korun. Ten umí simulovat chování lidského těla, vědci tak budou moct zkoumat, jak na člověka teplo v autě působí. "Na něm poznáme, jak se člověk cítí," dodal Jícha. Vědci chtějí zjistit, při jaké teplotě v autě funguje mozek nejlépe – a tedy kdy je schopný nejrychleji reagovat. "Základem účinné klimatizace je, aby měl řidič při jízdě pohodlí a nebyl unavený – tím se omezí riziko nehody," vysvětlil Jícha.

přehrát video
Miroslav Jícha hovoří o vlivu tepla na řidiče a Jan Fišer o měření

Účinná klimatizace zajistí pohodlí a ušetří energii

Provoz komory je sice drahý, ale podle vědců vyjde mnohem levněji, než kdyby výrobci museli auto vozit po celém světě a zkoumat v různých prostředích. Takhle mohou celý výzkum provést na jediném místě. "Automobil se umístí do komory, nastaví se čidla, teplota, vlhkost a sluneční záření. Potom probíhá měření. Můžeme simulovat extrémní teploty," popsal práci odborníků člen výzkumného týmu Jan Fišer.

  • V komoře se dá nastavit jakákoli teplota nebo intenzita slunečního záření
    V komoře se dá nastavit jakákoli teplota nebo intenzita slunečního záření zdroj: ČT Brno
  • Testované auto v klimatické komoře
    Testované auto v klimatické komoře zdroj: ČT Brno

"Poté vyhodnocujeme, jak se řidič cítí. Díky poznatkům výzkumu se také sníží náklady na energii pro klimatizaci. Ta v létě i v zimě spotřebuje ze všech zařízení v autě nejvíc energie, měla by proto fungovat úsporně," řekl Fišer.

Brněnská klimakomora je jediná v celé republice

O spolupráci s brněnskými vědci projevilo zájem přes padesát nadnárodních firem a další rychle přibývají, o cenná data pro výrobu klimatizačních systémů mají zájem. Podobně vybavené výzkumné pracoviště už navíc jinde v republice není. Klimatickou komoru spolu s umělým figurantem Newtonem vědci zařídili ve výzkumném centru pro nové technologie. To vzniklo jako projekt Fakulty strojního inženýrství. Jeho cílem je zefektivnit spolupráci vědecké a komerční sféry, aplikovat poznatky do praxe a také vytvořit prostor pro uplatnění mladých vědců.


      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.