Zpravodajství Brno

Změny v brněnské dopravě

Obnovená linka 51 bude možná fungovat jen do konce roku

Velikost textu:

Brno – Jako na houpačce je to letos s brněnskou autobusovou linkou 51. V lednu ji kvůli úsporám zrušil Dopravní podnik města Brna, v červnu městská část Brno-střed oznámila, že ji zachrání a provoz zaplatí ze svého. Teď se zdá, že záchrana bude jen dočasná. Provoz linky je nákladnější, než si Brno-střed myslelo. Čtyři miliony na příští rok radnice nemá.

Městská hromadná doprava
Městská hromadná doprava

Od ledna hledali cestující na trase mezi Zvonařkou, Mendlovým náměstím a Masarykovou čtvrtí autobus s číslem 51 marně. Brněnský dopravní podnik linku v rámci úspor zrušil. Městská část Brno-střed se ale rozhodla linku, která vozí pacienty k Masarykově onkologickému ústavu, zachránit a provoz zaplatit ze svého.

Od září proto do ulic vyjedou pod stejným označením ekonomicky méně náročné minibusy. I tak radnice za čtyři měsíce zaplatí dopravnímu podniku bezmála 1,4 milionu korun. "V září vyhodnotíme, v jakém rozsahu je linka potřeba. Počet cestujících pro nás bude vodítkem, jestli bude skutečně potřeba pro další roky. Uvidíme, jestli linku bude městská část platit i příští rok," připustil starosta městské části Libor Šťástka (ODS), že budoucnost linky 51 je nejistá.

Městská část by totiž ze svého musela ročně zaplatit zhruba čtyři miliony korun. Tolik prostředků ale nemá. "Linka slouží nejen Brňanům, ale i pacientům Masarykova onkologického ústavu. Proto je otázka, jestli by se na obnovení linky neměl podílet i magistrát," dodal Šťástka.

Masarykův onkologický ústav
Masarykův onkologický ústav

Tuto variantu dnes náměstek primátora odpovědný za dopravu Robert Kotzian (ODS) odmítl. Brněnský magistrát totiž s jejím zrušením před osmi měsíci souhlasil. "Pokud má být nově zřízena linka, je to věc městské části a musí si tu úpravu zaplatit," reagoval na dotaz ČT Kotzian.

Že je boj a ochota městské části linku platit ojedinělá, potvrzuje i mluvčí brněnského dopravního podniku Linda Hailichová. "Podobný systém je pouze u nočních rozjezdů, kde si obce připlácí za to, že k nim spoje zajíždí v noci," řekla mluvčí.

Malé obce stojí hlavně o noční spoje

Nadstandardní noční spoje si připlácí i Bílovice nad Svitavou. Za to, že půlnoční brněnský rozjezd zajíždí až k nim, platí zdejší radnice přes padesát tisíc ročně. "Zjistili jsme, že v Bílovicích nad Svitavou je hodně lidí, kteří jezdí za zábavou do Brna, proto jsme před zhruba třemi lety zřídili navíc noční linku, která sem jezdí v sobotu a v neděli ve dvě hodiny ráno. Od letošního května jsme navíc přidali půlnoční spoj, který k nám zajíždí přes týden," popsal starosta Bílovic nad Svitavou Miroslav Boháček (nez.).

Zejména ti, kteří nemají vlastní auto, to oceňují. "Poslední vlak sem zajíždí v jedenáct večer, pak už nic. Já sama nemám jinou možnost, jak se dostat večer domů, takže jsem ráda, že tuhle noční autobusovou linku přidali," pochvalovala si Petra Palásková.

  • Noční linku využívají mladí i starší lidé
    Noční linku využívají mladí i starší lidé zdroj: ČT Brno
  • Bez dotací by noční spoj do Bílovic nad Svitavou nezajížděl
    Bez dotací by noční spoj do Bílovic nad Svitavou nezajížděl zdroj: ČT Brno

"Využívám noční spoj celkem dost, protože končím kolem půl dvanácté v práci. Pro mě je to úplně ideální, jinak bych musela jezdit autem," uvedla další obyvatelka Bílovic Adéla Řezníčková.


      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.