Zpravodajství Brno

Vědci vyvinuli unikátní gumoasfalt, provoz je díky němu méně hlučný

Velikost textu:

Zádveřice (Zlínsko) - Část silnice první třídy u Zádveřic na Zlínsku pokrývá už půl roku unikátní gumoasfaltový koberec. Vyvinuli ho vědci z brněnského Vysokého učení technického (VUT), kteří se teď na místo vrátili. Jejich aktuální měření potvrdilo, že auta jsou na novém povrchu výrazně tišší.

Silnice s gumoasfaltovým povrchem
Silnice s gumoasfaltovým povrchem
Otevřít galerii
  • Silnice s gumoasfaltovým povrchem zdroj: ČT Brno https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/default.jpg
  • Měření potvrdila, že provoz na gumoasfaltové silnici je méně hlučný zdroj: ČT Brno https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/default.jpg
  • Měření potvrdila, že provoz na gumoasfaltové silnici je méně hlučný zdroj: ČT Brno https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/default.jpg
  • Měření hlučnosti silnice s gumoasfaltovým povrchem zdroj: ČT Brno https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/default.jpg

Muži v reflexních vestách vybavení mikrofony propojenými s počítačem se usadili podél silnice blízko Zlína. Zaznamenávali velikost, rychlost a hlučnost všech projíždějících aut. Zajímal je hlavně dvousetmetrový úsek, který se od sousedních lišil – ani ne na první pohled, jako spíš na první poslech.

Měřením se očekávání vědců potvrdilo. "Rozdíl mezi protihlukovým kobercem a běžným povrchem je 3,5 až 4,5 decibelu. To je to stejné, jako kdyby po novém úseku polovina aut vůbec neprojela. Takže to je úspěch," řekl Jan Kudrna z Fakulty stavební VUT.

přehrát video
Profesor Jan Kudrna z Fakulty stavební VUT Brno

Vědci z brněnského VUT vyvinuli a právě tady před sedmi měsíci nechali položit gumoasfaltový koberec. Obsahuje drť ze starých pneumatik. Oproti běžným směsím má čtyřnásobek vzduchových bublin, díky kterým pohlcuje hluk.

Novinku sice zkoušeli už i jinde, ale teď poprvé na frekventované silnici 1. třídy, kde auta jezdí více než padesátikilometrovou rychlostí. "Doufám, že přesvědčíme naše politiky, že je to důležitější, než ve městech vyměňovat okna nebo stavět protihlukové stěny," vysvětlil Kudrna.

Na rozhodnutí, zda gumoasfalt zůstane jenom na zkušebním úseku, anebo postupně pokryje a tím umlčí třeba silnice v celé zemi, bude podle silničářů nutné počkat nejméně dva roky. "O výsledcích měření nepochybuji. Ale nás taky bude zajímat životnost nového materiálu. Je pórovitý. Zatím to vypadá dobře, ale mohly by se na něm po zimách snáz tvořit výtluky," vysvětlil Karel Chudárek ze zlínské správy ŘSD. 


      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.