Zpravodajství Brno

V Brně vzniklo unikátní centrum pro testování letadel

Velikost textu:

Brno – Co se stane s konkrétním typem letadla, když je zavěsíte do výšky dvanácti metrů a necháte spadnout volným pádem? Přesně to je jedna z věcí, které budou vědci, ale i studenti a soukromé firmy testovat v centru NETME. Vysoké učení technické dnes centrum určené pro zkoušky letadlové techniky slavnostně otevřeno.

NETME Centre v Brně
NETME Centre v Brně
Otevřít galerii
  • NETME Centre v Brně zdroj: ČT24 https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/default.jpg
  • Speciální rošt, na který dopadají při testech letadla zdroj: ČT24 https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/default.jpg
  • NETME Centre v Brně zdroj: ČT24 https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/default.jpg
  • Se stropem se dá hýbat zdroj: ČT24 https://imgct24.ceskatelevize.cz/cache/140x78/article/default.jpg

"Budova slouží ke zkouškám leteckých i neleteckých konstrukcí. To znamená, že pádovými zkouškami v hlavní hale můžeme otestovat nejen konstrukce letadel, ale i sedačky nebo podvozky," popsal vedoucí letecké divize NETME Jaroslav Juračka. V menších, dokonale vybavených laboratořích potom budou probíhat zkoušky statické. Vědci i studenti budou testovat letadlové systémy či aerodynamiku letadel. Podobné centrum dosud v celé České republice nebylo, zájemci museli testovat v zahraničí. "Částečně se dala využívat i vývojová laboratoř firmy Škoda, ale tam nebylo možné spouštět předměty z výšky k zemi," vysvětlil Juračka.

Srdcem celé budovy jsou dva speciální rošty. Ten první, který je těžší, slouží pro crashtesty, je 1,5 metru hluboký a má rozměry 6,5 krát 6 metrů. Je speciálně uložený tak, aby umožnil pádové zkoušky až z výšky 12 metrů. Při nárazu mohou testované součástky dosáhnout rychlosti až 55 metrů. "Železobetonový rošt slouží k tomu, aby utlumil veškerou energii, která se při pádu uvolní. Rošt snese zatížení až 6 tun na metr čtvereční," řekl Juračka.

přehrát video
Vedoucí letecké divize NETME Jaroslav Juračka popisuje centrum

Přestože centrum vzniklo na univerzitní půdě, bude sloužit i pro komerční účely. Škola spolupracuje s firmami z České republiky i ze zahraničí a společně pracují na vývoji nových technologií pro leteckou, ale i automobilovou dopravu. Příkladem minulé úspěšné spolupráce je experimentální letoun VUT 001 Marabu. Exponát získal druhé místo v soutěži Nejlepší spolupráce roku 2011.

VUT získalo na podobné projekty z Evropské unie osm miliard korun

"Je to jeden z projektů, které univerzita může uskutečnit díky evropským dotacím. Celkově jsme ze strukturálních fondů získali kolem 8 miliard korun," řekl rektor VUT Karel Rais. Projekt na NEMTE byl připraven a dokončen jako první z nich. Centrum je dokončené po stavební stránce, do konce roku by do laboratoří měly být umístěny i všechny přístroje. První vědci, studenti a soukromé firmy je začnou využívat od ledna 2013.


      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.