Zpravodajství Brno

Třída 8. A je sondou do života romských teenagerů

Velikost textu:

Osm dílů, trojice nových učitelů, problémů nespočet. Inovativní formát veleúspěšné švédské docu-reality show, který by měl otevřít veřejnou debatu na téma motivace žáků a kvality vzdělávání na druhém stupni základních škol, vysílá ČT1 od 23. 10. 2014 vždy ve čtvrtek v 21:50. Pořad Třída 8. A vznikl v Tvůrčí producentské skupině Kamily Zlatuškové z brněnského studia. Režie se ujal Braňo Špaček.

Třída 8.A
Třída 8.A

Třída 8. A vychází ze švédského originálu Class Of, který v tamější veřejnoprávní televizi v letech 2008 a 2011 překonal rekordy sledovanosti a získal prestižní ocenění v kategorii televizních pořadů. Tento formát je schopný otevřít veřejnou debatu nejen o výše zmíněné nepřímé segregaci jako problému, který není dlouhodobě řešen, ale také o obecnějších věcech, jako např. motivace žáků a kvalita vzdělávání na druhém stupni základních škol.

Pro českou verzi pořadu autoři vybrali ZŠ Osmec v centru Brna, která se vzhledem k poloze a spádovosti postupně stala školou romskou. Třída 8. A je jedna z nejproblematičtějších tříd. Její žáci se vyznačují velkou nekázní a minimální mírou soustředění. Dá se na současném stavu něco změnit a vylepšit? Vedení školy se ve spolupráci s Českou televizí rozhodlo k experimentu. Tři učitelé, kteří přicházejí z prestižních škol, a tudíž s podobnou třídou nemají žádné zkušenosti, budou půl roku ve třídě 8. A učit. Podaří se jim v žácích probudit zájem o vzdělávání? Přesvědčí je, že má smysl chodit do školy, dělat domácí úkoly a v hodinách poslouchat? Anebo zjistí, že v případě 8. A je veškeré snažení marné?

Štáb Třídy 8. A už má s natáčením tohoto formátu zkušenosti ze Slovenska, kde s velkými ohlasy, zejména ze strany odborníků na školství, natočil šestnáctidílnou sérii Trieda 9. A. Kreativní producentce České televize Kamile Zlatuškové je navíc téma blízké, ve svých pořadech se často zaměřuje na sociálně vyloučené děti. Například na oceňovaném časosběrném seriálu Ptáčata pracovala společně s Lukášem Frantou, současným dramaturgem a scenáristou Třídy 8. A. 

České pojetí Třídy 8. A se oproti původnímu, švédskému, odklání.  "Jak sociálně-kulturní klima, tak školství samotné je v každé zemi někde jinde," odůvodňuje tuto skutečnost dramaturg ČT Richard Komárek a doplňuje: "Ve Švédsku našli školu těsně před zavřením a noví učitelé se ji pokoušejí zachránit. Složení třídy je zde velmi multikulturní. Takže mnohdy řeší otázky typu naprostého nedorozumění způsobené samotnou odlišnosti kultur. Na Slovensku se zase setkáváme s třídou z malé vesnice v pohraničí, kde se všichni znají. Také tady je přístup poněkud jiný a typ žáků, v porovnání s brněnskými, diametrálně odlišný. Co je však spojnicí pro všechny verze, je nahlédnutí do práce učitelů a jejich příběhů. Oni jsou ti, které diváci hodnotí."


      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.