Kde jsem:

Poznejte nás

Poznejte nás

Archiv tiskových zpráv — Média — Vše o ČT — Česká televize

Tiskový servis pro novináře

Tiskový servis pro novináře

  • Tiskové zprávy, programové plány, fotoservis, pozvánky
  • Zdroj dat sledovanosti:
    ATO – Nielsen Admosphere

23. 6. 2021

Nauka o afázii. V neděli večer na artu

Již popáté se v srpnu 2020 stala Ostrava hlavním městem soudobé opery. Konalo se mezinárodní bienále NODO, které před deseti lety založil hudební skladatel Petr Kotík. Programovou lahůdku Nauku o afázii, hudebně-zvukovou kompozici Michala Rataje s texty Kathariny Schmitt, v rámci festivalu pro diváky ČT natočila TPS Kateřiny Ondřejkové. V televizní premiéře můžete záznam představení vidět v neděli 27. června ve 22:10 na ČT art.

Cílem Mezinárodního festivalu soudobé opery NODO 2020 bylo představit posluchačům unikátní operní díla nejen v kamenných divadlech, ale i v netradičních inscenačních prostorech v provedení špičkových umělců.

„Inscenace Nauka o afázii osciluje mezi soudobou operou a hudebním divadlem pro mezzosoprán, violoncello, ženské vokální kvarteto, živou elektroniku a jednu herečku. Je inspirována knihou rakouského lingvisty a zakladatele logopedie Emila Fröschela Dětská řeč a afázie z roku 1918, a také zásadní scénou z filmu Persona Ingmara Bergmana, ve které herečka ztrácí svůj hlas během monologu na jevišti. Libretistka a režisérka Katharina Schmitt a skladatel Michal Rataj v ní zkoumají jazyk, řeč a hlas. Otázka „Kdo mluví?“ je pro ně přitom stejně důležitá jako otázka „Kdo nemluví?“, respektive „Kdo není slyšet". Dramaturgický rámec tvoří situace mezi němou/ne-mluvící a mluvící postavou, která vyústí v širokou paletu různých hlasových projevů od zpěvu, Sprechgesangu, šepotu, mluvení až po řev,“ říká dramaturgyně pořadu Jana Strýčková, a dodává: „V záznamu inscenace, kterou tvůrci a organizátoři festivalu zasadili do vizuálně atraktivního industriálního prostoru BrickHouse v Dolní oblasti Vítkovic, excelují herečka Ivana Uhlířová v roli zdravotní sestry a renomovaná sopranistka Katalin Károly v roli zpěvačky.“

Hlavní hrdinkou Nauky o afázii je zpěvačka, která během operního vystoupení ztrácí hlas. Její zcela nový svět sledujeme během jediné noci v nemocnici. Zdravotní sestra, která má právě náročnou noční službu, se ji snaží nejrůznějšími způsoby přimět alespoň k jedinému slovu. Zpěvačka se však vytrvale brání. Anebo možná někde hluboko v sobě hledá jakousi novou formu komunikace. Žena postižená afázií je situována do role pacientky, její protihráčku představuje zdravotní sestra, která je v pozici tazatelky a snaží se rozklíčovat důvod vzniku této bizarní nemoci.

Pro svou novou hudebně-divadelní inscenaci Michal Rataj spojil síly s Katharinou Schmitt, která napsala libreto a ujala se režie. Inscenace se zabývá lidským hlasem jako základním prvkem identity a jeho společenským rozměrem. Důležitou složkou inscenace je prostorový zvuk, který umocňuje celkový vjem, a také prostředí. Děj se odehrává na hromadě písku, jehož šustění pod nohama a prsty bylo dalším ze zvukových fenoménů tohoto díla.

účinkují: Katalin Károlyi, Ivana Uhlířová, Andrej Gál, Michal Rataj, Tiburtina Ensemble // režie televizního záznamu: Petra Všelichová // hlavní kameraman: Patrik Hoznauer // zvuk: Jakub Krajíček // dramaturgie: Jana Strýčková // výkonná producentka: Jarmila Hoznauerová // kreativní producentka: Kateřina Ondřejková