Kde jsem:

Tiskové zprávy — Média — Vše o ČT — Česká televize

Tiskový servis pro novináře

Tiskový servis pro novináře

  • Tiskové zprávy, programové plány, fotoservis, pozvánky
  • Zdroj dat sledovanosti:
    ATO – Nielsen Admosphere

13. 6. 2018

Vláda zastavila financování druhé vlny digitalizace. Ohrozila tak dostupnost volného televizního vysílání pro většinu domácností

Česká televize varuje před vládními změnami zákona o DPH pro veřejnoprávní média. Ohrožují dostupnost volně šířeného televizního vysílání a zároveň znamenají porušení vládního závazku z roku 2016.

Vláda dnes schválila tzv. daňový balíček, který kromě jiného mění způsob výpočtu DPH pro Český rozhlas a Českou televizi. Ročně tato změna připraví Český rozhlas o 120 miliónů korun a Českou televizi o 350 – 400 milionů korun. Peníze přitom byly u České televize určeny k financování procesu druhé vlny digitalizace televizního vysílání, který televizi v roce 2016 nařídila vláda s tím, že jí bude garantovat legislativní a ekonomické podmínky k tomuto kroku. Česká televize v loňském roce v dobré víře zahájila investice do digitalizace a podepsala také smlouvy na provozování nových sítí.

„Navzdory našemu varování a relevantním argumentům renomovaných daňových poradců ministerstvo financí protlačilo změnu zákona. Tím byl porušen princip, že až do roku 2021 bude Česká televize výnosy z DPH investovat do digitalizace. Pokud změny schválí parlament a vláda nepřijde s žádným kompenzačním řešením, přinese to citelný zásah do procesu digitalizace, lidé mohou přijít ze dne na den o bezplatné televizní vysílání a ve snaze najít potřebné finance budeme diskutovat i omezení šíře služeb, které Česká televize nabízí. Takové peníze se jednoduše nedají najít v úsporách. Jen pro představu, čtyři sta milionů korun odpovídá prostředkům vynaloženým na výrobu nových pořadů pro ČT :D a ČT art za dva roky,“ říká generální ředitel České televize Petr Dvořák.

Možnost odpočtu DPH pro veřejnoprávní média přitom není v rozporu s evropským právem. Úpravy zákona, které Česká televize před přijetím daňového balíčku diskutovala s Ministerstvem financí, a které by nevedly k zastavení financování druhé vlny digitalizace, byly plně v souladu s evropskými směrnicemi.

Karolína Blinková, tisková mluvčí České televize