Kde jsem:

Tiskové zprávy — Média — Vše o ČT — Česká televize

Tiskový servis pro novináře

Tiskový servis pro novináře

  • Tiskové zprávy, programové plány, fotoservis, pozvánky
  • Zdroj dat sledovanosti:
    ATO – Nielsen Admosphere

23. 5. 2018

Originální rozhledna ve Svaté zemi, v Praze obří vzducholoď na střeše. Klobouk dolů, Martine Rajniši

Klackovitý architekt Martin Rajniš

Architekt Martin Rajniš je jiný. Urputný, upřímný, pro ostřejší slovo nechodí daleko a před kamerou lepší život nepředstírá. Vytvořil originální stavby, přesto bydlí skromně v malém prostoru ateliéru nebo na chalupě, kterou zdědil po otci. Oproti jiným úspěšným kolegům v rozhlehlých domech, propojených nejlépe nejnovějšími technologiemi, působí jako zjevení. Jako analogový architekt v digitálním světě. Dokument o životě a práci autora rozhledny Ester v Jeruzalémě, vzducholodi Gulliver v DOXu či Poštovny na Sněžce uvede ČT art 30. května ve 20:20.

Vynikal v matematice, uměl kreslit. Otec mu proto doporučil studium architektury. "Tohle byla skvělá rada. Nic lepšího jsem dělat nemohl a nemůžu. Furt se toho držím. To už je teďka šedesát let," vzpomíná Martin Rajniš na otcova slova s tím, že velkou školu dostal v SIALu (Sdružení inženýrů a architektů v Liberci). Za svého gurua proto považuje jednoho z nejuznávanějších českých architektů, profesora Karla Hubáčka, autora televizního vysílače a hotelu na Ještědu.

Snímek Klackovitý architekt Martin Rajniš režiséra Romana Vávry zachycuje specifický způsob Rajnišovy tvorby, do které zasahují jeho životní názory a postoje. Sleduje vývoj a stavbu několika originálních, ale velmi odlišných staveb - pěší lávky, velkého nemocničního komplexu i jedinečné věže uprostřed Jeruzaléma. "My jsme dostali světovou Cenu za udržitelnou architekturu v roce 2014. Vedoucí Českého centra (v Tel Avivu) Lukáš Přibyl se na nás rovnou obrátil. A řekl: kluci, máme místo prakticky uprostřed Jeruzaléma - to je věc, která se podaří jednou za století! […] Udělali jsme návrh věže ve tvaru kaktusu. A dokonce se ukázalo, že židovští osadníci - tam na těch suchých územích - si říkají sabra, tj. kaktus," popisuje zrod věže Ester Martin Rajniš. "My" znamená ateliér s názvem Huť architektury. Je to skupina lidí, která vyhledává nové cesty napříč urbanismem, stavbami i designem. Huť architektury Rajniš založil v roce 2012 společně s Davidem Kubíkem.

"Vždycky nám sem pošle nějakou myšlenku," pousměje se architekt David Kubík a rovnou cituje Rajnišův konkrétní návrh: "Postavíme 18 metrů vysokou rozhlednu z klacků! […] Člověk se s tím musí nějak jakoby poprat. To je, myslím, ten jeho rukopis.“ Rajniš, který v 70. letech projektoval mj. obchodní dům Máj a pak, jak říká, "stavěl baráky", se po návštěvě Jižní Ameriky v roce 2000 zásadně přeorientoval a začal tvořit přírodní architekturu. Nazývá ji po svém: "z klacků".

"Původní natáčení jsme měli naplánováno na rok a museli jsme ho prodloužit téměř na dva! Martin Rajniš je totiž nepolapitelný, neuhlídatelný a neunavitelný. O to složitější pak bylo "směstnat" Rajniše do padesáti minut filmu. Je skvělé, když vás architektura i její tvůrce dokáže rozpálit jako rocková hvězda," říká dramaturgyně Kamila Teslíková, kterou doplňuje režisér Roman Vávra o tom, co se do dokumentu už nedostalo: "Asi byste nevěřili, že workoholik Martin Rajniš relaxuje v kině! Chodí tam často a v podstatě na cokoliv. Dojímá se, pláče - čistí si tak hlavu. Cestování a kino, i to je klackovitý Martin Rajniš."

Dokument vznikl v Tvůrčí producentské skupině Lenky Polákové, která hned z úvodní schůzky v ateliéru na Malé Straně odcházela s nadšením: "V duchu jsem si říkala: jo, to půjde! A ono to opravdu šlo. Jeden z nejlepších architektů naší současnosti se nepochybně - také s vědomím dávného přátelství navázaného pod vrcholky Himalájí - režisérovi zcela otevřel a pustil ho do svého nitra. Výsledkem je film, který není jen portrétem výjimečné osobnosti, ale také filozofickou rozpravou nad smyslem našeho bytí a počínání."

Zásadní věcí života je pro Martina Rajniše práce. Složité grafické a jiné počítačové programy u něj samotného ale nikdo nenajde. Základním nástrojem jeho milovaného řemesla zůstává několik desítek nejrůznějších tužek. A rád je ukazuje. Dokonce si spočítal, že ročně jeho ruka nakreslí zhruba 35 kilometrů čar. Rajniš také pyšně popisuje zrod obří vzducholodi Gulliver, která je umístěna na střeše pražského DOXu. Gulliver podle něj symbolizuje katedrálu moderního věku.

Život Martina Rajniše je z valné části spojen především s prací, ve snímku se ovšem ukázal i v kuchyni. "Kreslit baráky a dělat jídlo se sobě hrozně podobá. Začínáš vod nuly a nikdy nevíš, jak to na konci dopadne. Ne, to není vtip! To je fakt. Architektura je středověké řemeslo a k tomu žrádlo patří," svérázně glosuje to, co má profesor Martin Rajniš v životě rád.

Klackovitý architekt Martin Rajniš - 30. 5. 2018, 20:20, ČT art

Scénář, kamera a režie: Roman Vávra // dramaturgie: Kamila Teslíková // vedoucí výroby: Marta Hostinská // kreativní producentka: Lenka Poláková