50 let TS Ostrava
PDF, 9 MB
Tiskové zprávy, archiv novinek — Televizní studio Ostrava — Česká televize
Televizní studio Ostrava
- je tu s vámi 68 let
- svou tvorbou pomáhá zajišťovat 20% podíl regionální produkce ve vysílání ČT
7. 12. 2005
Na oblasti
Sny, realita a bilancování tří generací herců divadel mimo centrum. O tom vyprávějí: Jaroslava Vysloužilová-Wanieková, Stanislav Waniek, Ludmila Forétková, Jiří Vobecký, Jan Plouhar a Barbora Obozněnková.
V Centru dramatické tvorby TSO vznikl dokument věnovaný hercům z oblastních divadel. Opírá se o výpovědi, přání a zkušenosti představitelů tří generací. Mladí v oblastním divadle startují svou kariéru, střední generace je denně konfrontována s reálným naplněním snů o uměleckém rozmachu a praktických potřeb, vedle nich jsou doyeni oblastních scén se svou zralou zkušeností.
Všichni se shodují, že na jejich startovní čáře byla podobná situace - zájmy, temperament, potřeba bavit a zaujmout publikum svých vrstevníků, talent a touha prosadit se... Následovalo vzdělání na konzervatoři nebo na vysoké škole. Často už během studia sehráli první role ve filmu nebo v televizi, které jim daly ochutnat uspokojení z prvních úspěchů a i určitou porci známosti či popularity. Po absolutoriu školy se rozhodují co dál. Často nestačí jen zmíněné úspěchy k tomu, aby přicházely nabídky z velkých kamenných divadel. Navíc je mnohdy třeba řešit existenční nároky (zejména jde-li o herecká manželství) a potřeby bydlení, rozhodovat se mezi rodinou a kariérou, mezi občasnými exkluzivními nabídkami na krátký čas a stabilním divadelním děním domovské scény apod.
Bude možná pro někoho překvapivé, jak vypadá zázemí herců střední a starší generace v Jihlavě (Ludmila a Jiří) nebo v Šumperku (Jaroslava a Stanislav). Určitá neformálnost a přechodný charakter ubytování dvou nejmladších (Barbory v Jihlavě, Jana v Praze), kteří dosud neřeší rodinné starosti, je možná i sympatická. V konfrontaci výše nájmu a nejzákladnějších životních potřeb s měsíční mzdou se ovšem jeví zase poněkud jinak.
Členové oblastních divadel mají méně příležitostí v dabingu nebo při filmové práci, nastudují ale během sezóny 5-6 rolí a kromě účinkování na své scéně absolvují velkou řadu zájezdových představení.Každý z nich by vždy znovu zvolil hereckou dráhu, ti starší pohlížejí na své šance pragmatičtěji a hovoří o větší poctivosti vlastního hereckého řemesla ve srovnání s výjezdy pražských hvězd za zájezdovým výdělkem na venkov.
Mladí se svěřují s touhou pracovat na sobě a prosadit se. Barbora se nebrání i jiným, nehereckým příležitostem. Jan už má svou zkušenost s účinkováním v pražském divadle v této sezóně. Divadlo Petra Bezruče v Ostravě, odkud nedávno odešel, ale ve srovnání s repertoárem pražským jednoznačně vyznívá jako soubor, který nabízí více alternativní tvorby a originálních rolí. Už i on, stejně jako jeho starší kolegové z oblasti, má v podtónu svých výpovědí poznání o tom, že pro dobrý pocit z divadelní práce je často cennější být prvním na malé scéně mimo centrum, nežli být řadovým v hlavním městě.
Na oblasti
Vyrobilo: Centrum dramatické tvorby Televizního studia Ostrava
Šéfdramaturg: Aleš Jurda
Šéfproducent: Hana Bílá
Vedoucí výroby: Hana Přidalová
Kamera: Jakub Fabian
Režie: Roman Motyčka
Účinkují:
Jaroslava Vysloužilová-Wanieková, Stanislav Waniek (Divadlo Šumperk)
Ludmila Forétková, Jiří Vobecký
(Horácké divadlo Jihlava)
Barbora Obozněnková (Horácké divadlo Jihlava)Jan Plouhar (Divadlo Rokoko Praha, dříve Divadelní společnost Petra Bezručev Ostravě)
Stopáž: 57´
Premiéra: 17.12. 2005 na ČT2 v 21:45 hodin
Jolanda Pilařová
koordinace vysílání a komunikace
Televizního studia Ostrava
Všichni se shodují, že na jejich startovní čáře byla podobná situace - zájmy, temperament, potřeba bavit a zaujmout publikum svých vrstevníků, talent a touha prosadit se... Následovalo vzdělání na konzervatoři nebo na vysoké škole. Často už během studia sehráli první role ve filmu nebo v televizi, které jim daly ochutnat uspokojení z prvních úspěchů a i určitou porci známosti či popularity. Po absolutoriu školy se rozhodují co dál. Často nestačí jen zmíněné úspěchy k tomu, aby přicházely nabídky z velkých kamenných divadel. Navíc je mnohdy třeba řešit existenční nároky (zejména jde-li o herecká manželství) a potřeby bydlení, rozhodovat se mezi rodinou a kariérou, mezi občasnými exkluzivními nabídkami na krátký čas a stabilním divadelním děním domovské scény apod.
Bude možná pro někoho překvapivé, jak vypadá zázemí herců střední a starší generace v Jihlavě (Ludmila a Jiří) nebo v Šumperku (Jaroslava a Stanislav). Určitá neformálnost a přechodný charakter ubytování dvou nejmladších (Barbory v Jihlavě, Jana v Praze), kteří dosud neřeší rodinné starosti, je možná i sympatická. V konfrontaci výše nájmu a nejzákladnějších životních potřeb s měsíční mzdou se ovšem jeví zase poněkud jinak.
Členové oblastních divadel mají méně příležitostí v dabingu nebo při filmové práci, nastudují ale během sezóny 5-6 rolí a kromě účinkování na své scéně absolvují velkou řadu zájezdových představení.Každý z nich by vždy znovu zvolil hereckou dráhu, ti starší pohlížejí na své šance pragmatičtěji a hovoří o větší poctivosti vlastního hereckého řemesla ve srovnání s výjezdy pražských hvězd za zájezdovým výdělkem na venkov.
Mladí se svěřují s touhou pracovat na sobě a prosadit se. Barbora se nebrání i jiným, nehereckým příležitostem. Jan už má svou zkušenost s účinkováním v pražském divadle v této sezóně. Divadlo Petra Bezruče v Ostravě, odkud nedávno odešel, ale ve srovnání s repertoárem pražským jednoznačně vyznívá jako soubor, který nabízí více alternativní tvorby a originálních rolí. Už i on, stejně jako jeho starší kolegové z oblasti, má v podtónu svých výpovědí poznání o tom, že pro dobrý pocit z divadelní práce je často cennější být prvním na malé scéně mimo centrum, nežli být řadovým v hlavním městě.
Na oblasti
Vyrobilo: Centrum dramatické tvorby Televizního studia Ostrava
Šéfdramaturg: Aleš Jurda
Šéfproducent: Hana Bílá
Vedoucí výroby: Hana Přidalová
Kamera: Jakub Fabian
Režie: Roman Motyčka
Účinkují:
Jaroslava Vysloužilová-Wanieková, Stanislav Waniek (Divadlo Šumperk)
Ludmila Forétková, Jiří Vobecký
(Horácké divadlo Jihlava)
Barbora Obozněnková (Horácké divadlo Jihlava)Jan Plouhar (Divadlo Rokoko Praha, dříve Divadelní společnost Petra Bezručev Ostravě)
Stopáž: 57´
Premiéra: 17.12. 2005 na ČT2 v 21:45 hodin
Jolanda Pilařová
koordinace vysílání a komunikace
Televizního studia Ostrava
6. 3. 2008 | Od 7. března nová Ladí neladí |
6. 3. 2008 | Cena za výjimečný počin pro dokument o Josefu Bryksovi |
18. 2. 2008 | Podruhé na K2 na druhém místě |
8. 2. 2008 | Jiří Hrzán v Archivních návratech |
8. 2. 2008 | Knížectví Hutt River |
31. 1. 2008 | Malé dokumenty o velkých věcech |
28. 1. 2008 | Z pěti Trilobitů dva do Ostravy |
11. 1. 2008 | Porazily jsme Hitlera aji Stalina |
11. 1. 2008 | Vznik a pád království ševců |
9. 1. 2008 | Příběhy domů z Ostravy |