Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Liga mistrů UEFA

Úskalí týmového rádia. Počínání na sestupu ze Stelvia rozděluje peloton

Praha – Šestnáctá etapa vyvolala nevídanou vlnu pří, kontroverzí, sporů. Od relevantní otázky, zda bylo od pořadatelů vůbec rozumné a správné jezdce hnát na zasněžené vrcholy Passo Gavia a Stelvio, až po zmatky s neutralizací dlouhého sjezdu. Jak se k etapě, která vstoupila do historie závodu i cyklistiky posledních let, staví samotní jezdci?

Giro d'Italia pod sněhem
zdroj: ČTK/AP autor: Fabio Ferrari

Primárním otazníkem je chování Naira Quintany ve sjezdu ze Stelvia. V teplotách okolo nuly stupňů Celsia byl dlouhý sestup enormně náročný, ba až brutální. Organizátorská skupina RCS tak rozhodla o neutralizaci sjezdu – anebo nerozhodla? Právě o tom panují diskuse. Ředitel stáje Lotto-Belisol celou neutralizaci popřel s tím, že o ní nic od organizátorů nepadlo. Proti tomu stojí přesně opačné prohlášení ředitele Tinkoff-Saxo Bjarna Riise. "Bylo to jasně řečeno na týmovém rádiu a každý to slyšel. Jezdci jsou naštvaní, protože se jim řeklo odpočiňte si, a mezitím ostatní zaútočili," uvedl Riis, který měl v závodě nakonec sedmého Rafala Majku.

A proti tomu Nairo Quintana, který právě v tomto sjezdu nabral spolu s Pierrem Rolandem a Ryderem Hesjedalem důležitý náskok: "Nebyl to vůbec žádný atak, ani jsem vlastně neslyšel nic o tom, že bychom měli zpomalit – ani od organizátorů ani z rádia. Na Stelvio jsme stoupali společně, ve sjezdu pak jela Rollandova stáj Europcar naplno a já jsem je následoval.

  • "Nikdy nepadlo slovo o neutralizaci sjezdu. Tři nebo čtyři kilometry před vrcholem Stelvia dostali jezdci zprávu, která je upozornila na nebezpečí ve sjezdu. Řekli jsme, že tam bude motocykl s červenou vlajkou, který povede peloton – ale nikdo neřekl slovo o žádné neutralizaci," rázně oponuje Riisovým slovům ředitel závodu Mauro Vegni.
Nairo Quintana sjíždí
zdroj: ČTK/imago sportfotodiens

Na internetu se pak objevil i záznam onoho rádiového sdělení, kde se jezdcům oznamuje vyvěšení červené vlajky – "aby se předešlo možným atakům ve sjezdu a nebezpečí pádů bylo minimalizováno." Nikde ale žádné slovo o neutralizaci. Existuje fotografie Quintany za jedním z motocyklů, za nímž plápolá právě červená vlajka, právě ty však obvykle signalizují, že jsou podmínky na trati nebezpečné a cyklisté si mají dávat pozor – žádné slovo o "nepředjíždění" tu nepadne. Celou situaci pak ale ještě komplikuje tweet, který se objevil na oficiálním profilu závodu – a jenž byl posléze smazán. V něm se jasně mluví o neutralizaci sestupu a organizátoři se k němu ještě nevyjádřili.

  • "Jaká neutralizace? Sjel jsem dolů tak rychle, jak to jen šlo," lakonicky říká Domenico Pozzovivo ze stáje Ag2r.
Sport
zdroj: ČT4

Zkrátka kolik očí, tolik pohledů. Ukřivděnosti se dá rozumět, už vlastně vzhledem k extrémnosti etapy, u níž se velice dobře (a mělo by se) dá bavit o vlastní regulérnosti a rozumnosti samotného závodění. Cyklisté nemají kombinézy, aby se jim jelo komfortně za mrazu a v nadmořské výšce dvou a půl kilometru. Nutno nicméně říci, že nehledě na události ze sjezdu vyhrál ten nejsilnější.

Vše tak spíše než nějaký komplot Quintany a vedení závodu ukazuje na prosté nedorozumění. Týmové rádio hlásilo červené vlajky a co největší opatrnost na trati (logicky, copak také mohli říkat něco jiného?), což si někteří vyložili jako zákaz útočení. 

  • "Nebyla to vůbec žádná legrace, spíš to bylo nezodpovědné. Viděl jsem jezdce v slzách, někteří trpěli podchlazením. Ne, nebyla to žádná sranda. Ta etapa se nikdy neměla jet, je špatné, že se tomu týmy nepostaví," říká sportovní ředitel stáje Belkin Frans Maassen.
Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články