ČTsport

ČTsport
sobota 16. prosince 2017 Albína

Nad cyklistikou se vznáší velký skandál s motorky. Šéf CPA volá po termokamerách

Velikost textu:

Praha – Cyklistika se dlouhodobě potýká s nedůvěrou kvůli podezření, že si jezdci pomáhají k úspěchům užíváním zakázaným látek. Aby toho nebylo málo, tak v současnosti možná bobtná megaskandál s mechanickým dopingem. Novináři z francouzských a italských médií na tradičních březnových závodech v Itálii Strade Bianche a Mezinárodním týdnu Coppiho a Bartaliho údajně odhalili pomocí termokamer hned sedm kol se skrytým motorkem.

Cyklistika
Cyklistika

Psal se 11. duben 2010, když Švýcar Fabian Cancellara na Paříž-Roubaix předvedl nástup, nad kterým mnohým rozum stál. Bez větší patrné námahy si během pár metrů udělal na své soupeře obrovský náskok a nakonec si dojel k vítězství. Tehdy se na veřejnosti poprvé začala vážněji řešit otázka, zda si švýcarská hvězda nepomohla k neuvěřitelnému nástupu motorkem v kole.

Sám závodník celé obvinění označil za výmysl a svůj triumf pouze za výsledek tvrdé práce. Souhlasil s ním i šéf technické komise Mezinárodní cyklistické unie Jean Wauthier, jenž však přiznal, že UCI boj s mechanickým dopingem zaostala. Cancellarovi nikdo nic nedokázal, ale od té doby se otázka motorků v kolech začala čím dál více skloňovat.

První větší rybou chycenou vyšetřovateli byla na mistrovství světa v cyklokrosu Femke van den Driesschová, v silniční cyklistice však dlouho nic. Až nyní s vážným obviněním přišla francouzská televize Stade a italské noviny Corriere della Sera. Novináři Thierry Vildary a Marco Bonarrigo se vydali s drahými termokamerami na dvě březnové klasiky, a co se jim podařilo dle jejich názoru zjistit, vzbudilo okamžitě vlnu reakcí.

Podle záběrů odhalili hned sedm jezdců, kteří si během závodu pomáhali skrytým motorkem. V pěti případech byl zabudovaný v sedlovce, ve zbývajících dvou pak v zadním kole (v kazetě a náboji). Novináři zjistili, že těchto sedm kol se na podezřelých místech zahřívalo, a experti jim potvrdili, že to nemohlo vzniknout jinak než ukrytým motorkem.

O jaké závodníky šlo, však nebylo řečeno. Vedení UCI zatím pouze oznámilo, že o případu slyšelo a bude ho řešit. Sám šéf unie Brian Cookson už s novináři mluvil a zjišťoval si bližší informace.

Velká pomoc, magnetické destičky a bluetooth hodinky

Oba novináři kromě reportáže ze svého výzkumu poskytli rozhovor s maďarským inženýrem Istvánem Varjasem, údajným tvůrcem skrytých motorů, jenž je podezřelý, že pomáhal spoustě profi jezdců. Varjas uvedl, že současné motorky jsou pouze pět centimetrů dlouhé, lehké, také dostatečně silné, a pomáhají zejména jezdcům, kteří šlapou vysokofrekvenčně.

Podezřelý nástup Cancellary:

Naprostou novinkou jsou pak karbonové ráfky s magnetickými destičkami. Ty spolupracují s motorem ukrytým v sedlové trubce a jezdec je ovládá pomocí bluetooth zařízení. Celkově dávají výkon až 60 wattů, což je výkon, který může rozhodnout jakýkoliv závod.

Cena takových kol se pohybuje kolem 50 000 euro, ale existuje jich pouze několik kusů pro vybrané závodníky. Aby je někdo odhalil, musí využít detektor magnetického pole. Ty UCI začala používat od minulého roku, ale zatím žádného hříšníka neodhalila.

Bugno kritizuje UCI a volá po termokamerách

UCI například na nedávném Paříž-Roubaix otestovala hned 196 kol, většinu z nich po závodě, včetně trojice na stupních vítězů. Unie je však kritizována, že kola netestovala pořádně i před podnikem, když komisaři detektorem měli zkontrolovat pouze 10 z pětadvaceti týmů.

Do kritiky UCI se pustil také prezident Asociace profesionálních cyklistů (CPA) a vítěz Giro d´Italia Gianni Bugno, jenž nepovažuje detektory za příliš spolehlivé a naopak volá po využívání termokamer, které dokáží během závodu s jistotou odhalit neobvyklý tepelný zdroj na kolech.

"Termokameru používám každý den při zkoumání problémů s vysokým napětím u eletrického vedení. Je velmi účinná a přesná. Proč ji UCI nepoužívá k hledání motorků, je mi tak záhadou," řekl italským novinám Bugno, jenž je na půl úvazku pilot helikoptér a je velkým znalcem termokamer.

UCI s tím ale nesouhlasí a považuje v současnosti nastolený trend za adekvátní. "Minulý rok jsme zkoušeli hned několik zařízení. Použili jsme skener teplot či rentgen, ale v našem výzkumu nejlépe vyšel ve spolehlivosti detektor. Na prozkoumání kola a rámu potřebuje operátor méně než minutu."

Reportáž o tepelném měření francouzské televize:

Letos UCI začala používát měřicí zařízení mnohem častěji a operátory je možné vidět před i po závodech. Výsledky měření však zatím odmítla poskytnout veřejnosti.

Odborníci se však spíše staví na stranu tepelného měření. "UCI (Mezinárodní cyklistická unie) používá technologii s tabletem, navíc často v prostorách startu, kde jsou ale motory ještě vypnuty," upozorňuje třeba Corriere della Sera.

Trojnásobný vítěz Tour de France Greg LeMond zase již už minulý rok doporučoval UCI, že by měla kola testovat už během závodu. "Vím, že motorky existují. Pokud lidé věří, že neexistují, sami se obelhávají. Myslím si, že se normálně používají i v pelotonu. Je neuvěřitelné, že toto někdo může udělat, ale je to skutečnost," postěžoval si LeMond.

Je tak nyní otázkou, jak se UCI k celé záležitosti postaví a zda vůbec bude v současné kauze někdo obviněn. Jisté je ale to, že pro již tak dost pošramocené renomé cyklistiky to není dobrá zpráva a mohla by tak přijít o další fanoušky.

Zdroj: BBC.com, ČTK, Cycling News

      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.