Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
EP Benátky nad Jizerou

V rallyovém šampionátu startuje éra "po Loebovi"

Monte Carlo - Zatímco v posledních letech se z mistrovství světa v rallye stala díky suverénní nadvládě Francouze Sébastiena Loeba jednostranná záležitost, nadcházející sezona, kterou zahajuje Rallye Monte Carlo, bude mít nový náboj. Devítinásobný šampion a držitel prakticky všech rekordů Loeb se totiž zúčastní jen čtyř závodů z třináctidílného seriálu. Jeho nástupce bude znám nejpozději v polovině listopadu po závěrečné Britské rallye.

Sébastien Loeb
zdroj: AP

V úvodní Rallye Monte Carlo se Loeb objeví a bude hlavním favoritem populární soutěže. "Už na konci loňské sezony jsme věděli, že pojedeme první dva podniky. Proto jsme se připravovali jako obvykle a absolvovali několik testování. Když jsme Monte Carlo vyhráli šestkrát ze sedmi posledních startů, těžko můžeme hovořit o něčem jiném než o plánech vyhrát opět," uvedl Loeb.

Hirvonen, Ogier, Latvala nebo někdo další?

Už v Monte Carlu ale naplno propukne boj o celkový titul. Pozici korunního prince chce ve svůj první titul proměnit Fin Mikko Hirvonen, který se po Loebově odchodu posune na pozici týmové jedničky francouzské automobilky. "Tým hodlá opět získat oba tituly, a tak se mnou počítá pro hodnocení jezdců. Jsem připravený tuto zodpovědnost převzít. Faktem je, že jsem se před sezonou ještě nikdy necítil tak namotivovaný jako nyní," uvedl Hirvonen, který v posledních pěti letech skončil čtyřikrát druhý. Před dvěma lety prohrál s Loebem jen o osm bodů.

Vysoké ambice má ale i nováček v MS tovární tým Volkswagenu. Spoléhat bude na Loebova francouzského rivala Sébastiena Ogiera a Fina Jari-Matti Latvalu, který k VW přišel z továrního týmu Ford. "Na autě jsme pracovali více než rok a už se nemůžeme dočkat, až konečně začneme. Teď je ale těžké říct, jak na tom budeme v porovnání s konkurencí. Premiérový start v MS s novým vozem je však velká výzva," uvedl Ogier.

Sebastien Ogier
zdroj: AP autor: Lionel Cironneau

V předchozím ročníku vyhrál Loeb se svým monackým spolujezdcem Danielem Elenou devět z 13 závodů a s předstihem si zajistil devátý triumf v řadě. "Získat titul podruhé za sebou doma je neuvěřitelná věc. Lepší scénář si nelze představit. Ve Francii je jedinečná atmosféra," radoval se Loeb, za nímž skončil s velkým odstupem jeho stájový kolega Fin Mikko Hirvonen.

Prokop touží navázat na loňské úspěchy

Jediný český zástupce v seriálu MS Martin Prokop obsadil s vozem Ford Fiesta konečné deváté místo, čímž o jedinou příčku zaostal za dosavadním nejlepším českým výsledkem, o nějž se v roce 2005 postaral Roman Kresta. Čtvrtým místem z Argentinské rallye Prokop navíc překonal dílčí maxima Kresty a Jana Kopeckého.

Prokop bude opět startovat s fordem Fiesta RS WRC. "Očekávání (od sezony) a ambice určitě mám. Bylo by špatné, kdybych je neměl. Nemůžu ale říct, že bych je chtěl zlomit, naplnit hned teď během Monte Carla nebo Švédska, to jsou dva extrémní závody. Jeden je vytrvalostní, Švédsko se jede na sněhu, kde není člověk úplně doma. Tady to musí jít trochu stranou. Na šotolinových soutěžích ale budu chtít zlepšit výkonnost a budu chtít zrychlit," řekl Prokop.

Martin Prokop
zdroj: Isifa/EPA

Šampionát v rallye pořádá Mezinárodní automobilová federace FIA od roku 1973. V úvodních šesti letech byly vypsány jen soutěže značek, přičemž tomuto období vládla automobilka Lancia. První MS, kdy byl vyhlášen i individuální vítěz, se konalo v roce 1979 a vyhrál ho Švéd Björn Waldegaard s fordem.

Polovina 80. let přinesla nástup Fina Juhy Kankkunena, který se v období 1986 až 1993 stal čtyřikrát mistrem světa se třemi různými značkami. Na sklonku tisíciletí ho dokázal napodobit jeho krajan Tommi Mäkinen, jenž v letech 1996 až 1999 vybojoval s vozem Mitsubishi Lancer čtyři tituly v řadě.

Historickému pořadí konstruktérů vévodí Lancia s deseti primáty, suverén posledních sezon Citroën však ztrácí již jen dva tituly. V letech 1999 až 2005 působil v nejvyšší kategorii MS s roční přestávkou i český tým Škoda Motorsport, jehož nejlepším dílčím výsledkem bylo třetí místo Němce Armina Schwarze na Safari Rallye 2001. Letos se do šampionátu po dlouhé době vrátí Volkswagen, do jehož koncernu Škoda patří.

Zdroj
ČTK

Hlavní zprávy

Nejčtenější články