ČTsport

ČTsport
pondělí 29. května 2017 Maxmilián / Maxim
Dakarské ozvěny

Žák: Extrémy z letoška zvětšily motivaci Čechů, aby příště dokončili

Velikost textu:

Praha – 36. ročník Dakaru je již minulostí. Letos byly už tak těžké podmínky jihoamerických etap umocněny vysokými teplotami vzduchu. "Letos byl Dakar standardní až na teploty kolem osmačtyřiceti stupňů a přejezdy v nadmořské výšce tří tisíc metrů. Zátěž na organismus byla obrovská," řekl v Dakarských ozvěnách osminásobný účastník soutěže Jiří Žák. Výsledky Čechů mezi kamiony jsou podle jeho slov slušné, i když se možná očekávalo víc. Vynikající je především umístění Davida Pabišky mezi motocykly.

Mnohonásobný účastník Dakaru Jiří Žák
Mnohonásobný účastník Dakaru Jiří Žák

Podle Žáka záleží výsledek v kamionech na Dakaru na třech faktorech: Prvním je kvalita techniky, druhým schopnost posádky a mechaniků. Třetím je štěstí. "Velkou roli hraje zázemí týmů, Kamazy a tým kolem De Rooye jsou schopni preventivně měnit díly. U nás tohle schází a kluci jedou prakticky jako amatéři. Konkurovat špičce dokáže z Čechů pouze Tatra Lopraise a Buggyra Kolomého," uvedl Žák.

Kamiony:

Aleš Loprais (6. místo)  "Aleš se zlepšil. Dokázal dokončit, což je velké plus. Výkon jeho Tatry dovoluje jet těmi extrémními podmínkami. Nejvážnější z jeho poruch byla ta kompresoru. Bez vzduchu kamion prostě nejede. Když není čelní sklo, mají všichni schované v kabině lyžařské brýle. Dřív se to stávalo velmi často."

Martin Kolomý (nedokončil)  "Jeho kamion byl do určité míry nový. Martin ztratil obrovské množství času opravou kompresoru. Pak se přidal problém s přední nápravou, což by dle mých informací hlavní důvod odstoupení."

Vlastimil Vildman (13. místo) – "Měl koncepčně starší motor, který nemá tak velký absolutní výkon. Na špičkový výkon potřebuje však motor i s velkým točivým momentem."


Tomáš Vrátný (17. místo)  "Neměl ambice vyhrát, ale zazávodit si. Podal velice pěkný výkon a dokončil na velmi hezkém místě. Na Dakaru byl jako ředitel týmu i řidič. Zvládl to vzhledem ke všem problémům dobře. Měl na starost i mechaniky. Jejich role je možná ještě náročnější. Přesouvají se sice po asfaltu, ale mnohdy na delší trasy než závodníci a pak opravují kamion osm, deset i dvanáct hodin."

Jan Tománek (18. místo) – "Jeho rolí bylo krýt záda jezdci vpředu. Samozřejmě krásné by bylo, kdyby to dokázal ještě rychleji. To stojí obrovské peníze."

Jaroslav Valtr (nedokončil)  "Vynikající pilot s obrovským temperamentem dojet. Nedokončil podruhé za sebou pro závadu motoru. Jezdí na hraně, a buď to technika vydrží, nebo ne."

  • Tatra Martina Kolomého
    Tatra Martina Kolomého autor: Petr Lusk/Miroslav Forman, zdroj: ČTK/Buggyra 2014
  • Kamion Andreje  Karginova
    Kamion Andreje Karginova autor: Victor R. Caivano, zdroj: ČTK/AP

Automobily:

Josef Macháček (nedokončil) "Odstoupil kvůli banální závadě, určitě ho to mrzí, ale to není poprvé. Vzpomínám na rok 1996, kdy Ladislav Fajtl byl na třetím místě a ulomil se mu patnáct kilomterů před cílem plynový pedál. Musel ho ručně nastavit na 1 500 otáček a dojet do cíle."

Motocykly:

David Pabiška (18. místo) – "Úžasný výsledek, první dvacítka je něco neuvěřitelného. V kategorii motocyklů je to vzhledem k technickým možnostem asi maximum."

Jan Veselý (nedokončil)  "Měl velikou smůlu a lze ji přičíst pořadatelům." (Byl špatně navigován do rokle.)

Žák z vlastní zkušenosti ví, že Dakar reálně končí projetím cílové lajny. Kolik českých zástupců se o to podle něj pokusí postavením na start v následujícím ročníku? "Počet účastníků se příliš měnit nebude. Doba není jednoduchá, sehnat peníze a dostatečný počet sponzorů je vždycky obtížné. Dakar ale můžeme řadit vedle hokeje a dalších k tomu základnímu sportu u nás. Přidala se i spousta fanynek přes nejrůznější média jako Facebook. Motivace posádek pro rok 2015 je obrovská. Myslím, že to číslo devět účastníků bude podobné," uzavřel.

přehrát video
Dakarské ozvěny
Zdroj: ČT sport

      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.