Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Svět motorů

Vždycky dám do auta nějakou novinku, říká konstruktér tatrovek

Praha - Hned osm kamionů Tatra letos startuje na Rallye Dakar. O čelo však bojuje už jen Aleš Loprais, který zvítězil v desáté etapě a posunul se na průběžné čtvrté místo. Konstruktér závodních automobilů Tatra a technický ředitel automobilky Radek Smolka však nesleduje jen pořadí, soustředí se i na to, jak se osvědčují technické novinky na jednotlivých tatrách.

Tatra Martina Kolomého
zdroj: ČTK/Buggyra 2014 autor: Petr Lusk/Miroslav Forman

Většina týmů před startem dakarské rallye prohlašuje, že do závodu jde se zcela novým autem, často se však jedná spíše o marketingový trik. "Týmy samozřejmě nestaví pro každý ročník Dakaru nové auto. Životnost speciálu je obvykle 3, 4, 5 let, který se průběžně modernizuje. Vývoj dakarské kategorie kamionů je tak překotný, že pokud byste nemodernizovali auto, automaticky se propadáte pořadím," vysvětluje Smolka.

Několik novinek poslala Tatra i do letošního ročníku. "Z nových aut, které se postavily pro letošní ročník, to je Lopraisův Jamal a Jamal Artura Ardavičiuse a nejnovější trambusové provedení ve spolupráci s Buggyrou postavila Tatra pro Martina Kolomého. To je v trambusových tatrovkách taková revoluce, protože tam je řada novinek. Zejména odpružená kabina Tatra, která v závodech předtím nikdy nebyla, a zejména kotoučová brzda na přední nápravě," vypočítává konstruktér tatrovek.

"U vozidel, která konstruuji, se snažím využívat osvědčené prvky, jež máme v sériové produkci, plus se vždycky snažím dát do auta nějakou věc, kterou buďto vyvíjíme, nebo je před koncem vývoje. Letos se to týká především vozu Martina Kolomého, kde jsme šli do rizika. Byť jsme mohli nasadit vozidlo ještě s bubnovou brzdou, tak jsme nasadili v podstatě vývojovou nápravu s kotoučovou brzdou," říká Smolka.

Zatímco Kolomý ale v závodě již není, o vítězství stále bojuje Aleš Loprais. Toho ovšem letos brzdí řada technických potíží, dvakrát dokonce český závodník jel s prasklým předním sklem. "Bude to znít jako rýpnutí do Aleše, ale moc jsem nepochopil ten tah, proč použili nedělené přední sklo. Ostatní tatrovky mají dělené čelní sklo, které má v těchto extrémech větší trvanlivost. Myslím si, že to byl trochu bokem," zakončuje Smolka.

Je nám líto, video expirovalo.
Dakarské ozvěny

Hlavní zprávy

Nejčtenější články