Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Diamantová liga 2024

Ohlédnutí za Brnem - přešťastný Kornfeil a golfista Lorenzo

Brno - Nový brněnský okruh, na němž se mistrovství světa silničních motocyklů jezdí od roku 1987, už napsal spoustu kuriózních příběhů. Viděl divokou jízdu Maxe Biaggiho na zadním kole v cílové rovince aneb oslavu vítězství, při níž se Ital v plné rychlosti málem převrátil na záda. Během tréninku kolizi se srnou, zbloudilou z nedalekého lesa. Anebo divokou srážku v někdejších "půllitrech", po které hasiči pacifikovali moře hořícího benzinu, rozlitého po asfaltu z roztrhnuté palivové nádrže. Letos se do historických análů zapíše "mokrý" závod stopětadvacítek se senzační českou pečetí.

Mokrý závod na suché trati

"Když jsem se ráno probudil, podíval na oblohu a viděl dešťové mraky, hned jsem si říkal, to by dnes mohlo dobře dopadnout. Pokud bude pršet, snad se mi podaří protlačit se do desátého místa," zavzpomínal si už v odpoledních hodinách sedmnáctiletý český závodník Jakub Kornfeil. A pro jeho plány bylo ještě lépe, když jen pár sekund předtím, než pole třiceti jezdců chtělo vyrazit do zahřívacího kola, zkropila část okruhu vydatná přeháňka.

Následovalo bleskové operativní rozhodnutí o tom, že závod bude odstartován jako "mokrý"! Během sedmiminutové prodlevy proběhla loterie, kdy týmy a jezdci vybírali vhodnou směs pneumatik a nechali je přeinstalovat na závodní stroje. Jenže tato část Moravy má na vrtochy počasí během MS silničních motocyklů nebývalé štěstí. Vždyť opravdu mokrý závod se tady jel ještě na starém přírodním okruhu v roce 1971! A po pravdě, na vodě se nejelo ani letos. Déšť ustal tak rychle, jako začal, asfalt kvapem vysychal a od poloviny závodu se jelo pod slunečními paprsky!

"Co si budeme povídat? Pokud by se jelo za ideálních povětrnostních podmínek a na suchých pneumatikách hned od začátku, neměl bych žádnou šanci na opravdu kvalitní výsledek. Moje motorka není konkurenceschopná. Na ty nejlepší nestačí, hlavně v zatáčkách. Tentokrát šlo ale o to, neudělat chybu. Kritická byla první dvě kola. Hned po startu mě jeden ze soupeřů ve strkanici, co vznikla v zatáčce Františka Šťastného, málem sestřelil, za chvíli jsem se musel vyhýbat jezdci, který upadl těsně přede mnou. Tím jsem ztratil zhruba čtyři místa. Pak jsem ale začal předjíždět jednoho za druhým, a v duchu si říkal, když to tak půjde dál, třeba to stihnu i na bednu," popisoval rodák z Kyjova dojmy ze závodu, v němž se mu povedlo přímo na trati v přímém souboji předstihnout a ponechat za zády i vedoucího muže celkové klasifikace šampionátu, Španěla Marca Marqueze, nebo průběžně třetího Bradleyho Smithe z Velké Británie.

"Jenže trať osychala až příliš rychle. Asi šest kol před cílem už v ideální stopě nebyla voda, nedokázal jsem dál zrychlovat. A také jsem si to nechtěl pokazit. Z výsledku mám obrovskou radost. To je fakt. Ačkoliv před rokem, co jsem tady vyhrál závod a tím pádem celou soutěž nováčků Red Bull Rookies Cup, jsem byl asi ještě spokojenější."

Nadšený výraz ve tváři Jakuba Kornfeila pak ale vyvolala následující dvě sdělení, o nichž nepřemýšlel nebo neměl tušení. Že se stal nejúspěšnějším domácím závodníkem na letošní Velké ceně, jediným, který to dotáhl na start i do cíle.

Kromě toho dosáhl druhého nejlepšího výsledku českého jezdce v MS silničních motocyklů na novém Masarykově okruhu od jeho slavnostního otevření před třiadvaceti lety. Jediným medailovým postem zůstává třetí místo Lukáše Peška. A v roce 2001 se tady po velké vzájemné bitvě poprali Jakub Smrž a Jaroslav Huleš o šesté a sedmé místo. Vše v kubatuře do 125 ccm.

Lorenzo trefil vítěznou jamku, Rossi ostrouhal

V Brně rovněž pokračovala špatně skrývaná válka velikánů, a ještě pár týdnů týmových kolegů u stáje Fiat Yamaha. Devítinásobného světového šampiona Valentina Rossiho a největšího aspiranta na titul Jorge Lorenza. Jejich averzi dokumentovala třeba skutečnost, že ač jejich kamiony parkovaly v paddocku hned u vchodu do boxů a těsně u sebe, za celý víkend se u nich nepotkali. Například na nedělní ranní warm-up přijel Rossi jako první ze všech jezdců třídy MotoGP. A teprve poté, co se uvnitř vozu převlékl do kombinézy a přešel ke svému motocyklu, dorazil na skútru i ambiciózní Španěl. A tak to bylo pořád dokola.

Ani k přímému souboji na trati k lítosti diváků nedošlo. Ital pokazil nájezd do první zatáčky, propadl se na deváté místo, a zpátky nevyšplhal výš než na páté místo. Což byl jeho třetí nejhorší výsledek v královské kubatuře na Masarykově okruhu. Při předchozích deseti startech pětkrát zvítězil, třikrát obsadil druhé místo a jen dvakrát se neprotlačil na "bednu". Před třemi lety, kdy byl klasifikován jako sedmý. A v roce 2002, když ho zradila vadná pneumatika. Aby toho nebylo málo, v sobotní kvalifikaci měl další nepříjemný pád. Otázkou zůstává, zda si při tom v rozporu s uklidňujícími výroky na veřejnosti nezhoršil své stále nedoléčené zranění zlomenin na levé noze.

Také Lorenzo vyzkoušel, jak tvrdý asfalt byl položen na našem brněnském okruhu. Na rozdíl od loňska však nikoliv v hlavním závodě, ale podobně jako Rossi, si ustlal na zemi jen v rámci kvalifikace. "Byl jsem pak na sebe hrozně nazlobený. A to není dobré. Při podobném rozpoložení chci jet v závodě na hranici maxima, co nejrychleji, a tím si koliduji o další nepříjemnost či pád," poznamenal třiadvacetiletý chlapík, který se narodil na Mallorce. Stresovým situacím se ovšem vyhnul tím, že šel rychle do čela, odolal krátké snaze krajana Pedrosy o stíhací jízdu, a s přehledem si dojel pro sedmé vítězství v této sezoně!

Tentokrát ho neoslavil vyhlášeným zapíchnutím vlajky s nápisem "Lorenzova země", ale kratičkou zastávkou u jedné z jamek přilehlého golfového hřiště, do které pak zahrál vítězný úder. A po návratu do boxů skočil mechanikům do náruče.

Jeho bilance je vskutku obdivuhodná. Pokud letos nezvítězil, skončil na druhém místě, a před Pedrosou má už 77bodový náskok. Na tiskové konferenci, probíhající ve chvíli, co už většina ze 148 tisíc diváků zamířila ke svým domovům (za celý víkend se jich do Brna sjelo 238 210, zhruba o dvacet tisíc víc než o rok dříve), spokojeně, byť stroze žertoval, a opět se vyhýbal dotazům na téma Rossi. Bez jediného slůvka přešel uštěpačnou otázku, zda v současné době jezdí oba rivalové na stejně silném motocyklu. A rozebírat moc nechtěl ani téma další sezony.

Dohady, že Valentino Rossi v ní nastoupí ve službách značky Ducati, potvrdila souhlasná tisková zpráva. Také přestup v cíli třetího Australana Caseyho Stonera k Hondě byl avizován již dříve. Naopak o osudu obou Španělů panuje mírná nejistota. "V týmu se mi líbí a věřím, že se dohodneme na další spolupráci. Rád bych ve stáji Repsol Honda zůstal i nadále," prohlásil na Masarykově okruhu "stříbrný" Dani Pedrosa. A Lorenzo? "To já jsem jako basketbalista. Volný hráč. Rozumíte? Nabídka tu je, ale ještě jsme to nikam nedotáhli."

Můžete aspoň naznačit, zda jste blíž k podpisu další spolupráce s Yamahou nebo k mistrovskému titulu? Tak zněl druhý, trochu šalamounský dotaz. "Půl na půl. No, možná spíš k podpisu. Pokud nebudu tak pravidelně a snadno vítězit i ve zbývajících závodech sezony," nasadil vtipný protiúder španělský mladík. A jde tady o peníze nebo o něco jiného, padla třetí otázka. "Na to neodpovím," uzavřel diskuzi Jorge Lorenzo, který i díky jasnému triumfu na Velké ceně České republiky míří mílovými kroky za svým prvním titulem v královské třídě MotoGP.

Hlavní zprávy

Nejčtenější články