Formule 1 vstupuje do nové éry. I se Schumacherem
Manáma - Letošní formule 1 bude jiná. Dnešní první závod mistrovství světa v Bahrajnu ukáže, jak ji nová pravidla změnila. Rozdílné je bodování, v průběhu závodu se nesmí tankovat. Největším tahákem bude návrat sedminásobného mistra světa Němce Michaela Schumachera po čtyřech letech v barvách týmu Mercedes. Sledovaný však bude i jeden ze čtyř nováčků Bruno Senna, synovec legendárního Ayrtona Senny.
Nový systém bodování má donutit piloty, aby se nespokojili s jistými body, ale snažili se vyhrát. První v cíli totiž dostane 25 bodů, o plných 15 bodů více než v minulosti a o sedm bodů více než druhý závodník. Oceněni budou i devátý a desátý pilot v pořadí. Bodovací klíč Mezinárodní automobilové federace je letos rozmanitější - 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 a 1 bod. Dramatické mohou být zastávky v boxech. Letos je totiž v průběhu závodu zakázané tankování, výměny pneumatik tak budou trvat nanejvýš tři sekundy.
Piloti na rozdíl od změny v bodování tuto novinku vítají. "Závod bude náročnější na umění pilotů," shodla se většina. "Nepůjde jet naplno celou dobu, vlastnosti v chování auta se budou během závodu měnit," prohlásil Lewis Hamilton. Důležité bude zejména opotřebení pneumatik.
Pozornost ale bude strhávat zejména Schumacher. Jednačtyřicetiletá legenda navíc nemusí vůbec hrát druhé housle. Fanoušci a odborníci tvrdí, že pokud bude mít dobré auto, může dokonce zaútočit na titul mistra světa, který obhajuje Brit Jenson Button.
Jisté je, že Schumacherova přítomnost v seriálu přitáhne fanoušky a zajistí velkou televizní sledovanost. Slavný Němec pojede ve voze, který je nástupcem stáje Brawn GP, v níž loni Button vyhrál, než přestoupil do McLarenu. Vedle těchto dvou stájí budou na přední příčky zcela jistě útočit monoposty Ferrari nebo Red Bull, překvapit ale mohou i jiní.
V Bahrajnu čeká piloty přestavěný okruh
Trať na poušti v Sáchiru, kde se letos uskuteční závod posedmé v historii, byla oproti loňsku prodloužena o 887 metrů a přibyly na ní také zatáčky. Nově tak měří 6 299 metrů. Piloty a zejména monoposty prověří vysoké teploty, slunce, suchý vzduch a všudypřítomný písek; okruh se 23 zatáčkami leží v poušti. Maximální rychlosti kolem 337 kilometrů v hodině dosáhnou formule na rovince.
McLaren se do sezony vyzbrojil. Těžko odhadovat, který ze dvou mistrů světa - Button nebo jeho krajan Hamilton - bude plnit roli týmové jedničky.
U Ferrari rovněž do monopostů posadí těžký kalibr. Dvojnásobný mistr světa Alonso se po nevydařených sezonách chce vrátit zpět i díky tomu, že rudý vůz je po dvou letech konečně konkurenceschopný, což ukázal v testech. Skvělým pilotem je i Brazilec Felipe Massa, který se zotavil po těžkém zranění hlavy, způsobeným pružinou z vozu krajana Rubense Barrichella.
Otázkou jsou letošní možnosti vozů Red Bullu, druhého týmu loňského šampionátu. Australan Mark Webber a zejména Němec Sebastian Vettel mají o rok víc zkušeností a větší předpoklady k tomu, aby se vyvarovali výkyvů výkonnosti a častých chyb. Vzpomínku na slavné časy z dob Colina Chapmana oživí také návrat legendární stáje Lotus Racing, s níž se vrací do šampionátu majitel z Malajsie Tony Fernandes. Prvním Rusem ve formuli je Vitalij Petrov z Renaultu, nováčkem je také Němec Nico Hülkenberg. Mezi testovacími jezdci u Renaultu je i Čech Jan Charouz.
V šampionátu skončily stáje Toyota a BMW, na dvanáct týmů startovní pole doplnily Virgin Racing, Lotus a španělská stáj HRT, v níž pojede Senna s posledním nováčkem Karunem Čandhokem z Indie. Kalendář se rozšířil ze sedmnácti na devatenáct závodů; do programu se vrátila Velká cena Kanady, debut si odbude okruh v Koreji. "Letošní sezona bude fantastická," prohlásil Button.