Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
V šachu

Macík i Prokop měli problémy a v pořadí Dakaru se propadli

Příjezd do Argentiny nejlepším českým zástupcům na Rallye Dakar příliš radosti neudělal. Martin Prokop měl v 10. etapě problémy s elektronikou, na nejrychlejšího Stéphaneho Peterhansela z Francie ztratil téměř dvě hodiny a mezi automobily klesl ze sedmého na osmé místo průběžného pořadí. Martin Macík zaostal za nejrychlejším Tonem van Genugtenem z Nizozemska mezi kamiony ještě výrazněji a je šestý. Po zrušené pondělní etapě přitom startoval jako třetí muž celkové klasifikace.

Martin Macík na Rallye Dakar
zdroj: ČTK/EFE/ autor: Martin Alipaz

Prokop zastavil na trati před prvním kontrolním bodem a musel řešit problémy svého fordu. Díky pomoci Tomáše Ouředníčka, který jej dotáhl na kontrolní stanoviště, kde mu mechanici opravili porouchaný alternátor, již poté opět držel krok s nejrychlejšími.

"Bylo velké vedro a auto to nevydrželo. Vypověděl službu alternátor, naštěstí kousek před povoleným servisem. Věřili jsme, že tam dojedeme, ale osm kilometrů před ním baterka lehla. Naštěstí se tam objevil Tomáš Ouředníček a do servisu nás dotáhl, za což mu děkuji," řekl Prokop. "Ztratili jsme dost, ale hlavní je, že jsme v závodě a v desítce," dodal pilot týmu MP Sports.

V průběžném pořadí jej předstihl Chálid Al Kasímí ze Spojených arabských emirátů, na kterého nyní Prokop ztrácí 1:26 hodiny. V čele je i nadále tovární jezdec Peugeotu Španěl Carlos Sainz, jenž má na druhého Peterhansela náskok 50 minut.

Mezi kamiony byl z Čechů nečekaně nejrychlejší devátý Martin Šoltys, který zaostal za Van Genugtenem o 47:46 minuty. Hned za ním dojel s odstupem dalších čtyř minut Martin Kolomý, který v první části etapy převrátil svůj kamion na bok.

Je nám líto, video expirovalo.
Prokop i Macík na Dakaru nabrali ztrátu a klesli v pořadí

"Bylo to doslova peklo na zemi. Po 40 kilometrech jsme leželi na boku, pak strašný rozbíječky, že auto dostávalo takový záhul, až jsem nevěřil, že to vydrží. Na kola nás nejdříve stavěl Kamaz, ale utrhl lano, tak mě postavil Maz. Posledních 100 kilometrů nám odešla zadní náprava, takže jsme jeli jenom na přední pohon," uvedl Kolomý, který je po problémech z úvodu rallye ze hry o přední umístění.

"Vůbec jsem nevěřil, že v dunách se dá jet jen na přední náhon. Ale podařilo se nám dojet do cíle, tak asi jo," dodal člen týmu Buggyra Racing.

Ještě více ztratil Macík, jehož od prvního místa dělilo 2:23 hodiny. Za stupni vítězů nyní pilot týmu Big Shock Racing zaostává o 1:42 hodiny. Podle neoficiálních informací měl Macík problémy s řízením a navíc poté, co pomáhal jednomu ze soupeřů, zapadl. V čele je i nadále Rus Eduard Nikolajev.

Van Beveren přišel po nehodě o vedení, mezi motorkami je v čele Walkner

Mezi motocyklisty se již na 24. místo posunul Milan Engel, který skončil v etapě ještě o dvě pozice výše. "Byla to hodně náročná etapa. První část se jela v řečištích a volném prostoru mezi velbloudí trávou. Všude byl písek. Šlo dost o navigaci, párkrát jsem zabloudil. Nicméně se mi jelo dobře, chytil jsem se dvou jezdců a kontroloval jejich navigaci a valili jsme vpřed," uvedl Engel, který stejně jako ostatní bojoval s únavou.

"Bylo to vidět i na tom, jak odpadávali lidi. Ale nám se s Jacopem (Ceruttim) dařilo, teda až na moji jednu chybu, kdy jsem překročil rychlost na měřeném úseku," doplnil a poukázal na výsledek svého italského týmového kolegy v Moto Racing Group, který je v průběžném pořadí před ním. "Doufám, že se ještě někam posuneme v pořadí výš," přál si Engel.

Problémy s nedostatkem paliva musel řešit Jan Brabec, který dojel do cíle jen díky pomoci Davida Pabišky. "Nejdříve jsme ho zkoušeli dostat do cíle na laně. To se nám v řečišti nedařilo. Pak jsme využili PET lahev, kterou jsem měl v kapse. Kdybych na ni nepřišel, museli bychom palivo přehazovat do jeho stroje pusou," řekl Pabiška.

Kategorie motocyklů má nového lídra. Dosavadní první muž pořadí Adrien Van Beveren z Francie měl nehodu, při které si zlomil klíční kost a musel odstoupit. Do čela se díky tomu dostal vítěz 10. etapy Rakušan Matthias Walkner.

Van Beveren měl etapu ze Salty do Belénu dobře rozjetou a na posledním mezičasu byl dokonce nejrychlejší. Zhruba tři kilometry před finišem měl však francouzský jezdec ve vysoké rychlosti těžký pád. Viditelně otřesený a zraněný se ještě pokusil na své yamaze pokračovat, ale zvládl jen několik set metrů a kvůli bolesti musel zastavit.

Do lékařského centra dopravil Van Beverena vrtulník a vyšetření odhalilo, že má zlomenou klíční kost a poraněný hrudník a páteř.

Nejrychlejší čas zajel Rakušan Walkner, jenž využil nejen Van Beverenova pádu, ale i navigačních chyb svých soupeřů. K nim patřili bývalí lídři Joan Barreda ze Španělska a domácí Kevin Benavides z Argentiny, kteří po startu druhé části rychlostní zkoušky zvolili spolu s dalšími jezdci špatnou cestu a odchýlili se od trasy až o deset kilometrů. Museli se pak vracet na start a ztratili hodně času. Walkner na KTM vede před Barredou o 39:42 minuty, třetí Benavides ztrácí 41:23.

Mezi čtyřkolkami si polepšili Zdeněk Tůma i Josef Macháček, kterým nyní patří 11., respektive 12. místo. Tůmu přibrzdily technické problémy, musel opravovat sání. "Uvidíme, jestli se dostaneme do Top 10. Rád bych o to umístění bojoval," řekl Tůma. Macháček přiznal, že na náročné argentinské podmínky není připravený. "V této oblasti v Argentině jsem už dlouho nebyl. Na předešlých ročnících jsem vždycky vypadl. Kdybych tušil, co mě tady čeká, tak bych na Dakar ani nejel. Na takhle těžké etapy jsem se letos nepřipravil," uvedl šedesátiletý Macháček.

10. etapa: Salta - Belén (797 km celkově/373 rychlostní zkouška):

Automobily: 1. Peterhansel, Cottret (Fr./Peugeot) 4:43:46, 2. De Villiers, Von Zitzewitz (JAR, Něm./Toyota) -8:46, 3. Sainz, Cruz (Šp./Peugeot) -13:07, ... 23. Prokop, Tománek -1:57:58, 25. Ouředníček, Křípal (všichni ČR/Ford) -2:09:06.

Průběžné pořadí: 1. Sainz, Cruz 32:10:53, 2. Peterhansel -50:35, 3. Attíja, Baumel (Kat., Fr./Toyota) -1:12:46, ...8. Prokop -4:18:21, 32. Ouředníček -46:51:23.

Motocykly: 1. Walkner (Rak./KTM) 4:52:26, 2. Quintanilla (Chile/Husqvarna) -11:35, 3. Farrés (Šp./KTM) -16:21, ...22. Engel -55:50, 45. Pabiška (oba ČR/KTM) -1:57:46, 47. Vlček -2:00:34, 65. J. Brabec (oba ČR/Husqvarna) -2:55:56, 79. Veselý (ČR/KTM) -4:30:43, 81. Novotná (ČR/Husqvarna) -4:54:59.

Průběžné pořadí: 1. Walkner 32:21:03, 2. Barreda (Šp./Honda) -39:42, 3. Benavides (Arg./Honda) -41:23, ...24. Engel -4:50:42, 42. J. Brabec -9:34:17, 47. Pabiška -10:39:23, 51. Vlček -12:45:23, 73. Veselý -22:36:57, 75. Novotná -25:13:28.

Čtyřkolky: 1. Cavigliasso 6:35:26, 2. Gonzalez (oba Arg./Yamaha) 2:06, 3. Casale (Chile/Yamaha) 6:23, ...10. Tůma -51:28, 11. Macháček -54:26, 25. Roučková (všichni ČR/Yamaha) -3:06:31.

Průběžné pořadí: 1. Casale 40:34:52, 2. Gonzalez -1:41:03, 3. Cavigliasso -1:42:56, ...11. Tůma -8:53:10, 12. Macháček -9:14:13, 26. Roučková -41:14:37.

Kamiony: 1. Van Genugten (Niz./Iveco) 5:31:49, 2. Villagra (Arg./Iveco) -33, 3. Vjazovič (Běl./MAZ) -11:09, ...9. Šoltys -47:46, 10. Kolomý (oba ČR/Tatra) -51:51, 14. Macík (ČR/Liaz) -2:23:14.

Průběžné pořadí: 1. Nikolajev (Rus./Kamaz) 34:09:09, 2. Villagra -24:44, 3. Vjazovič -3:48:30, ...6. Macík -5:30:25, 11. Šoltys -7:46:05, 13. Kolomý -9:09:13.

Zdroj
ČTK, ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články