ČTsport

ČTsport
čtvrtek 21. září 2017 Matouš

Mistrem světa se po infarktové VC Brazílie stal Hamilton

Velikost textu:
aktualizováno 2. 11. 2008 20:59

Sao Paulo - Brit Lewis Hamilton z týmu McLaren se stal v třiadvaceti letech nejmladším mistrem světa v závodech vozů formule 1 v historii. V dnešním neuvěřitelně dramatickém finále sezony, Velké ceně Brazílie, mu k tomu stačila pátá pozice, na kterou se dostal až v poslední zatáčce závodu. Pro McLaren získal titul poprvé od roku 1999, kdy celkové prvenství v seriálu podruhé za sebou slavil Fin Mika Häkkinen.

Mistr světa formule 1 Lewis Hamilton
Mistr světa formule 1 Lewis Hamilton

Závod vyhrál jediný Britův konkurent v boji o titul Brazilec Felipe Massa s monopostem ferrari a skončil celkově druhý, třebaže se několik sekund po projetí cílem radoval z titulu. Nevěděl však, že drama rozhodl Timo Glock, který se ze čtvrté pozice propadl v posledních metrech na šesté místo i kvůli tomu, že při přeháňce jako jediný nejel vyměnit pneumatiky. Stříbrnou pozici dnes vybojoval Španěl Fernando Alonso z Renaultu, třetí skončil loňský šampion a Massův kolega z týmu Fin Kimi Räikkönen. Slabou útěchou pro Ferrari bylo alespoň prvenství v Poháru konstruktérů.

Déšť zdramatizoval začátek i konec závodu 

Úvod závodu obstarala nečekaná deštivá přeháňka, kvůli níž byl start dokonce o deset minut odložen. Krátce po rozsvícení zeleného světla zůstalo pořadí stejné jako po kvalifikaci, žádný z pilotů se na mokru nepouštěl do většího úsilí předjíždět soupeře. Vedl Massa, Hamilton si udržel čtvrtou pozici, která mu v té chvíli na titul stačila.

Smůlu měl David Coulthard z týmu Red Bull, který ve svém posledním závodě kariéry odjel pouze pár metrů a havaroval po kolizi s Japoncem Kazuki Nakadžimou z Williamsu. Ve formuli 1 vítěz třinácti Velkých cen skončil po patnácti letech. Dvě kola po jeho nehodě jezdil na okruhu "safety car".

Před domácími více než 100.000 diváků zajel Massa do boxů poprvé už po deseti kolech pro suché pneumatiky. Totéž provedli všichni piloti a Hamilton na to trochu doplatil. Ital Jarno Trulli s toyotou ho při výjezdu z garáže zbrzdil, ale pak chyboval, takže umožnil Britovi pronásledovat čelo závodu ze šestého místa, jež by přineslo titul Massovi. Piloti měli velké problémy na nových pneumatikách, neboť na trati stále byla na několika místech voda.

V sedmnáctém kole se Hamilton posunul před Giancarla Fisichellu na páté místo a opět jazýček vah převážil na svou stranu. Jako druhý jezdil za Massou překvapivě Sebastian Vettel z Toro Rosso, třetí byl Alonso a před Hamiltonem jezdil už s celkem velkým náskokem Räikkönen, loňský mistr světa. Potom se pořadí promíchalo kvůli druhým zastávkám u mechaniků, které zahájil ve 37. kole Massa.

Jakmile všechny vozy opustily boxy, pořadí se vrátilo do původní podoby. Vedl Massa a Hamilton zůstal pátý, což mu v té chvíli přesně stačilo. Na čelo sice ztrácel dvacet kol před cílem 21 sekund, ale před šestým Markem Webberem si udržoval bezpečný náskok. Do boxů však o kolo později zajel Vettel a vrátil se z druhého místa až za Hamiltona, který byl v tu dobu na čtvrté pozici jen krůček do titulu mistra světa.

Infarktový závěr, poslední zatáčka rozhodla

Závod však pouze šest kol před koncem vážně zdramatizovaly kapky deště, které přidělaly jezdcům starosti a takřka všichni si do garáže zajeli pro nové pneumatiky. Hamilton se o jedno místo propadl na pátou pozici a už neměl rezervu, pokud chtěl titul. Navíc na něj zle dotíral Vettel a dvě kola před koncem po Britově chybě ho odsunul z pozice mistra světa.

Boj o titul vyvrcholil v posledním kole, ve kterém Hamilton marně stíhal Vettela. Nakonec měl ale štěstí, protože Glock na suchých pneumatikách ztrácel a poslední zatáčku nezvládl. V boxech to dokonce nepostřehli ani představitelé Ferrari, kteří začali oslavovat Massův titul. V zápětí jim úsměv zhořkl. Dramatičtější finále seriál MS formule 1 nepamatuje.

Výsledky:

1. Massa (Braz./Ferrari) 1:34:11,435 (průměrná rychlost: 189,222 km/h), 2. Alonso (Šp./Renault) -13,298, 3. Räikkönen (Fin./Ferrari) 16,235, 4. Vettel (Něm./Toro Rosso) -38,011, 5. Hamilton (Brit./McLaren-Mercedes) -38,907, 6. Glock (Něm./Toyota) -44,368, 7. Kovalainen (Fin./McLaren-Mercedes) -55,074, 8. Trulli (It./Toyota) -1:08,463, 9. Webber (Austr./Red Bull) -1:19,666, 10. Heidfeld (Něm./BMW-Sauber) -1 kolo.

Konečné pořadí MS (po 18. závodech):

1. Hamilton 98 bodů, 2. Massa 97, 3. Räikkönen, 75, 4. Kubica (Pol./BMW) 75, 5. Alonso 61, 6. Heidfeld 60, 7. Kovalainen 53, 8. Vettel 35.

Pohár konstruktérů:

1. Ferrari 172 bodů, 2. McLaren-Mercedes 151, 3. BMW-Sauber 135, 4. Renault 80, 5. Toyota 56, 6. Toro Rosso 39, 7. Red Bull 29, 8. Williams 26.

Smutný konec kariéry Davida Coultharda
Smutný konec kariéry Davida Coultharda
Více fotek
  • Smutný konec kariéry Davida Coultharda autor: Silvia Izquierdo, zdroj: ČTK/AP http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/6/502/50118.jpg
  • Lewis Hamilton autor: Silvia Izquierdo, zdroj: ČTK/AP http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/6/502/50124.jpg
  • Dojatý Felippe Massa autor: Silvia Izquierdo, zdroj: ČTK/AP http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/6/502/50127.jpg
Zdroj: ČTK

      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.