ČTsport

ČTsport
pátek 23. června 2017 Zdeňka

Česko čeká první rallye od tragédie v Lopeníku. Snižuje se rychlost a přibyli hlídači

Velikost textu:

Praha – Na české silnice se vrací automobilové závody. Pět měsíců od Rally Show Uherský Brod loni v listopadu, kdy v obci Lopeník neovladatelný vůz smetl a usmrtil čtyři mladé dívky, se v Česku znovu pojede soutěž procházející zastavěnými oblastmi. Víkendová Rally Vrchovina na Jindřichohradecku tak bude prvním testem nových bezpečnostních pravidel, která Autoklub ČR přijal v reakci na loňskou tragédii.

Rallye
Rallye

Závod v Lopeníku, během něhož vozidlo jednoho ze soutěžících týmů vylétlo v zatáčce mimo trasu a při pádu do zahrady přilehlého domu zabilo čtyři děvčata, otřásl veřejným míněním a vyvolal debatu o úplném zákazu rallye procházejících obydlenými oblastmi. Federace automobilového sportu Autoklubu ČR na to zareagovala dočasným moratoriem na soutěže a návrhem přísnějších bezpečnostních opatření.

Jak tvrdí předseda Svazu rallye FAS AČR Pavel Schovánek, podařilo se uvést v platnost drtivou většinu změn, jež zástupci federace navrhli. Například jen na čtyřech rychlostních zkouškách Rally Vrchovina je nainstalováno celkem osmnáct bezpečnostních retardérů. Tratě víkendové rallye jsou navíc nově navrženy tak, aby vedly co nejméně obytnými zónami. 

Pavel Schovánek: "Naše představy od samého počátku vycházely z toho, že bychom měli vést naše tratě co nejvíce mimo obce a i ta současná trať, která není ideální z hlediska závodníků a činovníků, tak vede v podstatě mimo obce, krom několika menších osad nebo samot."

Schovánek v těchto úpravách zároveň vidí určitý paradox. Právě průjezdy obcemi totiž rychlostní zkoušky zpomalují a činí tak trasu podle něj bezpečnější. Závod procházející obytnými zónami navíc přitahuje. "Rallye u nás láká spoustu diváků. Zářijová Barum Rally přitáhla 250 tisíc lidí, takovou návštěvnost nemá ani MotoGP v Brně," poukazuje redaktor AutoTipu Libor Hlisnikovský. 

Bez souhlasu obcí nicméně trať nemůže vést obytnou zónou a proti itineráři jedné z etap Rally Vrchovina se objevily protesty. Rychlostní zkouška v okolí Starého Města pod Landštejnem tak byla zkrácena poté, co vedení obce obdrželo petici s desítkami podpisů proti tomu, aby trať vedla nepřehledným úsekem u vesnice Návary. Erzeta tak bude končit už před obcí a v samotných Návarech musí závodní vozy dodržovat standardní dopravní předpisy.

Diváci na Rally Vrchovina budou moci závod dnes a zítra sledovat jen ze speciálně vyhrazených míst. Všichni traťoví komisaři pak budou mít během závodu bezpečnostní příručku se speciálním telefonním číslem, a pokud lidé vstoupí do zakázaného prostoru, pořadatelé rychlostní zkoušku nekompromisně zruší.

Kvůli bezpečnosti se snížila i průměrná rychlost závodu ze 130 na 120 kilometrů v hodině. "Pořadatelé speciálně zde na Vrchovině udělali maximum možného," tvrdí Schovánek.

Sebelepší bezpečnostní opatření nicméně nedokáží eliminovat lidský faktor. Pořadatelé totiž nemají žádnou oficiální pravomoc vykázat diváky z míst, kde nemají co dělat. "Všude v zónách se zákazem vstupu máme své pořadatele. Ti ale nemají žádnou nařizovací pravomoc vykázat diváky," řekl Schovánek v předvečer závodu pro ČT.

Rovněž Hlisnikovský upozorňuje, že největším problémem rallye v Česku je neukázněnost lidí. "Pokud se toto nezmění, rizika stále budou velká," konstatuje Hlisnikovský a dodává: "Nebezpečí stejně neeliminujete úplně. Ta auta jsou tam přeci proto, aby zajela co nejrychlejší časy."

Změny a novinky v rallye:

  • Více retardérů: Umělé překážky na trati eliminují rychlost vozů v určitých úsecích. Instalují se především v obcích a na dlouhých rovinkách. Závodní auto musí před retardérem zabrzdit, projet ho sníženou rychlostí a znovu se rozjet.
     
  • Nový manuál: Obsahuje mimo jiné jednotné značení okolí trati. Pořadatelé rovněž musí být podél trati rozmístěni sobě na dohled a píšťalkou oznamovat divákům průjezd vozu. Ředitel závodu má právo zrušit rychlostní zkoušku, jakmile dostane zprávu o nekázni diváků.
     
  • Technické předpisy: U vozů třídy N4, kam patří zejména produkční Subaru a Mitsubishi, byl za pomoci restriktorů snížen výkon motoru. Omezení však platí pouze na závodech nespadajících pod Mezinárodní mistrovství ČR (MMČR).
     
  • Nový systém licencí: Nováček v rallye má nárok pouze na slabší auto a licenci typu C. K zisku mezinárodní licence B musí mimo jiné dokončit pět podniků MMČR v jedné sezoně a projít výcvikovým kempem. Často havarující závodníci mohou přijít o licenci, riskují přeřazení do slabší třídy nebo budou muset absolvovat psychotesty.

      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.