Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
V šachu

Loeb je mistrem světa v rallye. Hirvonen odstoupil

Builth Wells – Francouz Sébastien Loeb má definitivně jistý osmý titul mistra světa v automobilových soutěžích. Jeho soupeř Mikko Hirvonen z Finska po dnešní nehodě odstoupil ze závěrečné soutěže sezony v Británii, a přišel tak i o teoretickou šanci na předstižení krále světové rallye. Hirvonen ztrácel před Britskou rallye na Loeba osm bodů a potřeboval jej na náročných tratích ve Walesu porazit. Až do sedmé rychlostní zkoušky s ním sváděl vyrovnaný boj, ale na čtvrtém dnešním měřeném testu neudržel svou fiestu na trati a při nárazu o pařez poškodil chladič motoru. Erzetu sice dokončil, ale při následné cestě do servisu musel svůj vůz odstavit.

Mikko Hirvonen
zdroj: Isifa/EPA autor: Cezaro De Luca

"Na trati to hodně klouzalo a já přijel do zatáčky moc rychle. Jel jsem bokem a zadní částí vozu vrazil do svahu. Pak jsem udělal hodiny a předkem narazil do svahu, kde byl pařez," popsal Hirvonen nehodu pro web wrc.com. Z poškozeného chladiče mu vytekla kapalina a jednatřicetiletý Fin byl nucen z rallye odstoupit.

Hirvonen se sice mohl teoreticky do soutěže v sobotu vrátit na základě pravidla takzvané superrallye, ale tiskový mluvčí továrního týmu Ford Mark Wilford večer potvrdil, že se tak nestane. "Je definitivně ze hry. Nebude pokračovat," řekl Wilford agentuře Reuters.

Jedenatřicetiletý Fin by i v případě návratu měl jen malou šanci na zisk titulu. Musel by se posunout na bodované pozice, navíc by z rallye musel odstoupit i Loeb, jenž po první etapě vede s náskokem jedné sekundy před jiným Finem Jarim-Mattim Latvalou. "Šance na titul je pryč," přiznal smutně Hirvonen už odpoledne.

Loeb svůj další úspěch zatím nekomentoval, v průběhu dne pouze uvedl, že dokud se Hirvonen v sobotu nepostaví na start, není nic jistého. "Byl to velký boj s Mikkem a teď to vypadá o něco jednodušeji. Hotové to ale není.

Pokud budeme mít jistotu, že máme titul, pojedeme na vítězství. V opačném případě se na to budeme muset podívat trošku jinak," uvedl Loeb, který už po Hirvonenově odstoupení lehce zpomalil a jel více na jistotu. Podstatné totiž pro něj je, aby dojel do cíle na lepší pozici než finský rival.

Prokop musel z rallye odstoupit

Podobně jako Hirvonen dopadl při své premiéře za volantem vozu kategorie WRC Martin Prokop. Český jezdec poškodil zavěšení kola již v šesté erzetě a musel z rallye odstoupit. Předtím se Prokop, který doposud startoval s vozem kategorie S2000, držel těsně za elitní desítkou. Po pátém testu byl jedenáctý s odstupem 1:38 minuty za Loebem. V jeho případě by měl být sobotní návrat na start jistý.

"Byla to klasická chyba. Byl jsem širší v nájezdu, ale zrovna tahle zatáčka byla užší. Spadli jsme do potoka, který byl zakončený skálou, vymrštil nás do vzduchu a po pádu na zem jsme nemohli jet dál," popsal Prokop nehodu, při které se mu porouchaly brzdy a rameno diferenciálu. "Je to nepříjemné na začátek, ale počítali jsme s tím, že se něco podobného může stát," dodal smířlivě.

Martin Semerád, který na britských ostrovech bojuje o posun na celkově třetí místo v kategorii produkčních vozů, je devatenáctý v celkovém pořadí. V PWRC je třetí.

Přehled mistrů světa v automobilových soutěžích: 1979 - Björn Waldegaard, Hans Thorszelius (Švédsko/Ford) 1980 - Walter Röhrl, Christian Geistdörfer (Německo/Fiat) 1981 - Ari Vatanen, David Richards (Finsko, Velká Británie/Ford) 1982 - Walter Röhrl, Christian Geistdörfer (Německo/Opel) 1983 - Hannu Mikkola, Arne Hertz (Finsko, Švédsko/Audi) 1984 - Stig Blomqvist, Björn Cederberg (Švédsko/Audi) 1985 - Timo Salonen, Seppo Harjanne (Finsko/Peugeot) 1986 - Juha Kankkunen, Juha Piironen (Finsko/Peugeot) 1987 - Juha Kankkunen, Juha Piironen (Finsko/Lancia) 1988 - Massimo Biasion, Tiziano Siviero (Itálie/Lancia) 1989 - Massimo Biasion, Tiziano Siviero (Itálie/Lancia) 1990 - Carlos Sainz, Luis Moya (Španělsko/Toyota) 1991 - Juha Kankkunen, Juha Piironen (Finsko/Lancia) 1992 - Carlos Sainz, Luis Moya (Španělsko/Toyota) 1993 - Juha Kankkunen, Nicky Grist (Finsko, Velká Británie/Toyota) 1994 - Didier Auriol, Bernard Occelli (Francie/Toyota) 1995 - Colin McRae, Derek Ringer (Velká Británie/Subaru) 1996 - Tommi Mäkinen, Sepo Harjanne (Finsko/Mitsubishi) 1997 - Tommi Mäkinen, Sepo Harjanne (Finsko/Mitsubishi) 1998 - Tommi Mäkinen, Risto Mannisenmäki (Finsko/Mitsubishi) 1999 - Tommi Mäkinen, Risto Mannisenmäki (Finsko/Mitsubishi) 2000 - Marcus Grönholm, Timo Rautiainen (Finsko/Peugeot) 2001 - Richard Burns, Robert Reid (Velká Británie/Subaru) 2002 - Marcus Grönholm, Timo Rautiainen (Finsko/Peugeot) 2003 - Petter Solberg, Philip Mills (Norsko, Velká Británie/Subaru) 2004 - Sébastien Loeb, Daniel Elena (Francie, Monako/Citroën) 2005 - Sébastien Loeb, Daniel Elena (Francie, Monako/Citroën) 2006 - Sébastien Loeb, Daniel Elena (Francie, Monako/Citroën) 2007 - Sébastien Loeb, Daniel Elena (Francie, Monako/Citroën) 2008 - Sébastien Loeb, Daniel Elena (Francie, Monako/Citroën) 2009 - Sébastien Loeb, Daniel Elena (Francie, Monako/Citroën) 2010 - Sébastien Loeb, Daniel Elena (Francie, Monako/Citroën) 2011 - Sébastien Loeb, Daniel Elena (Francie, Monako/Citroën).



Zdroj
ČTK

Hlavní zprávy

Nejčtenější články