ČTsport

ČTsport
neděle 28. května 2017 Vilém

K tragické nehodě hokejisty Jiříka došlo i kvůli jeho chybě

Velikost textu:
aktualizováno 21. 11. 2011 16:06

Brno - Tragická letecká nehoda, při které letos v červenci zahynul v Brně-Medlánkách ve svém ultralehkém letounu bývalý hokejista Jaroslav Jiřík, vznikla pravděpodobně i kvůli jeho chybě při pilotování. Jiřík měl patrně potíže se strojem a hned po startu byl nucen přistát. Přestože k tomu měl dostatečný prostor, rozhodl se pro riskantní otočku s letounem a návrat na letiště. Manévr ale nezvládl.

Vrak letadla, které havarovalo v Brně-Medlánkách
Vrak letadla, které havarovalo v Brně-Medlánkách
Otevřít galerii
  • Vrak letadla, které havarovalo v Brně-Medlánkách autor: Policie ČR, zdroj: Policie ČR http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2704/270373.jpg?1310391804
  • Vrak letadla, které havarovalo v Brně-Medlánkách autor: Policie ČR, zdroj: Policie ČR http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2704/270371.jpg?1310391793
  • Vrak letadla, které havarovalo v Brně-Medlánkách autor: Policie ČR, zdroj: Policie ČR http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2704/270372.jpg?1310391797
  • Jaroslav Jiřík autor: Karel Mevald, zdroj: ČTK http://img.ct24.cz/cache/140x78/article/28/2704/270380.jpg?1310393090

Jednasedmdesátiletý Jiřík byl bývalým hokejovým reprezentantem, který si jako první Čech zahrál v NHL. Jeho koníčkem bylo létání. Ultralight koupil těsně před kolizí. Podle dostupných informací měl stroj potíže s motorem, závadu na něm ale vyšetřování neprokázalo. Motor prý neměl dobrý zvuk a ztrácel výkon.

Krátce před pádem Jiřík s mechaniky údajně pracoval na odstranění potíží. Poslední zkušební let ale nezvládl. Stroj neměl platný technický průkaz, a nesplňoval tedy podmínky pro řádný provoz.

K tragické nehodě došlo 11. července

Podle svědků Jiřík hned po startu vystoupal se strojem do výšky asi 100 metrů. Svědci následně slyšeli pokles výkonu motoru. Nad polem s řepkou pak letoun rychle zatočil doleva o 180 stupňů. Pilot se chtěl s největší pravděpodobností vrátit tímto manévrem zpět na letiště, což byla podle odborníků chyba.

"Během zatáčení neudržel potřebnou rychlost, což mělo za následek přetažení a ztrátu řízení," uvádí k příčině neštěstí zpráva Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. Ke všeobecným poučkám pro piloty přitom platí, že ve výšce pod sto metrů nelze se strojem dělat prudké manévry. Stroj by měl letěl nejlépe přímo, pilot by měl jen mírně regulovat směr letu a na vhodném místě přistát. Jiřík měl tyto plochy k dispozici, ale z vyšetřování vyplývá, že je nevyužil.

Patrně chyboval již ve chvíli, kdy usedl do stroje, přestože nebyla známá údajná příčina projevu nepravidelností v chodu motoru. Letadlo se po nezdařeném manévru zřítilo do pole s řepkou, kde se vzňalo. Pilot na místě zahynul.

Zdroj: ČT Brno

      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.