Prestiž i vysoké náklady: Eden přivítá velkokluby Bayern a Chelsea
Praha - Superpohár UEFA je zápas, ve kterém každoročně měří síly vítěz Ligy mistrů a vítěz Evropské ligy. Poprvé po 15 letech se ale odehraje jinde než v Monaku, jeho dějištěm se tentokrát stane stadion v pražském Edenu. Na zápase, který mívá sledovanost až 40 milionů diváků, ale Česko paradoxně nejspíš nevydělá ani korunu.
Třicátého srpna se v české metropoli představí velkokluby Bayern Mnichov a londýnská Chelsea. Přípravy na organizaci Superpoháru trvaly Česku skoro dva roky a celkové investice se blíží částce šest milionů korun. Vlastníkovi stadionu ani fotbalové asociaci ale samotné utkání nejspíš žádný finanční zisk nepřinese.
"Z celkové částky je valná část hrazena z prostředků UEFA a FAČR. A zůstává tam určitá část, kterou dotuje aréna," vysvětluje Jakub Dlouhý z agentury Concept One, která je strategickým partnerem Synot Tip Areny.
Ivo Sekerka, ředitel logistiky Superpoháru, FAČR
"Není to o financích, je to zejména o prestiži. Takovéto utkání tady nikdy v životě nebylo. Co se týče fotbalové asociace, tak rozpočet samozřejmě bude vyrovnaný."
Majitel stadionu pak chápe vynaložené peníze jako investici do budoucna. Stadion se dočká nového kabátu - dostane nový trávník, lepší osvětlení a změní se i technické a sportovní zázemí.
Superpohár ovšem představuje také velkou příležitost pro Prahu a celé Česko. "Superpohár přivede návštěvníky do míst, kde se hraje. V případě, že přijedou na delší dobu, tak to má samozřejmě přínos pro turistiku - pro ubytovatele, pro obchody, pro další služby," vysvětluje místopředseda Asociace cestovních kanceláří ČR Jan Papež.
Při podobných sportovních akcích fotbaloví fanoušci většinou utrácí mnohem více peněz než běžní turisté. A rozdíl bývá až 30 procent. Jejich denní účet se v průměru pohybuje mezi 200 a 300 eury.