Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Branky, body, vteřiny

The Economist: Šampionát zatím předčil očekávání

Sao Paulo – Kdo se stane vítězem letošního mistrovství světa, bude známo až 13. července. Turnaj sám je ale sportovním úspěchem, neboť tolik gólů v průměru se v zápasech skupin podařilo vstřelit naposledy v roce 1958. O tom, jaký je úspěch šampionátu mimo hřiště, píše týdeník The Economist, který však zároveň poukazuje na to, že na mistrovství jde v prvé řadě o fotbal – a všechno ostatní jde stranou.

Fanoušci v aréně v Sao Paulu
zdroj: ČTK/DPA

Týdeník se nejprve pouští do analýzy dopadů šampionátu na brazilskou ekonomikou. Ekonomové se shodují, že velké sportovní události mají na hospodářskou produkci pořadatelské země zanedbatelný vliv. Peníze na výstavbu infrastruktury, tolik oblíbené u politiků, si nikdo nepřičaruje, musí se vzít odjinud. Také klesá produktivita.

Brazilská vláda některé dny vyhlásila státními svátky, aby ulevila veřejné dopravě. Před duelem Brazílie s Kamerunem, který připadl na 23. června, se metropole Brasília proměnila v město duchů. Obavy z dopravního kolapsu přiměly státní instituce i soukromé firmy pustit zaměstnance z práce dříve. 

Obchodní federace Sao Paulo uvádí, že ztráta, která vyplývá ze snížení produkce země kvůli šampionátu, dosahuje 30 miliard realů (275 miliard korun). To je stejně, jako stály všechny investice do šampionátu dohromady. Ztrátu nedorovnávají ani příjmy z turismu, které se podle vládních odhadů vyšplhají na 6,7 miliard realů (60 miliard korun). Fotbaloví fanoušci totiž odrazují ostatní turisty, kteří se chtějí vyhnout davům a mají obavy ze zvýšených cen.

Gelsa Limaová, která vede stánek s občerstvením v Natalu, hlavním městě státu Rio Grande do Norte, si stěžuje, že obchody nejsou o moc lepší než obvykle. Odhady ministerstva pro cestovní ruch, že zemi letos navštíví o 300 0000 turistů více než loni, jsou zřejmě příliš optimistické.

Fotbalový fanoušek na letišti v hlavním městě Brasília
zdroj: ČTK/imago

Hostitelská města získala lepší infrastrukturu (i když mnozí pochybují, zda to bylo nezbytně nutné). Natal má nové pěkné letiště. Taxikáři v Recife si pochvalují lepší dopravní situaci, kterou přinesl nový nadjezd spojující sever a jih města. Brasília, Curitiba a Salvador mají nové silnice spojující města s letišti.

Horší silnice, lepší večírky, více policistů
 
Ne všechny projekty se ale stihly dokončit včas, což bývá u hostitelských měst zvykem. Z desítky dopravních projektů plánovaných pro město Curitiba se dokončila jen zmiňovaná silnice na letiště, říká Olga Firkowskiová z univerzity v Paraná.

Zastánci šampionátu si ale nemohou stěžovat. Kromě dopravní zácpy v Sao Paulu nebo rozkopaných ulic v Natalu je nepotkaly žádné větší nepříjemnosti. Letadla létají na čas, fanoušky ke stadionům rozváží autobusy. Adrian Richardson, fanoušek z Kalifornie, uznává, že silnice jsou v horším stavu a policejní jednotky jsou početnější, než tomu bylo na předchozím šampionátu v Jihoafrické republice. Dodává ale, že "večírky jsou lepší tady".
 
Aktivisté, kteří doufali, že problémy s organizací budou rozbuškou podobných demonstrací, jako tomu bylo loni v červenci, kdy v brazilských ulicích protestoval milion lidí, jsou zklamáni. V ulicích je nasazeno na 147 000 policistů a vojáků, takže se nelze divit, že demonstrace jsou poklidné a účastníků je méně, než se očekávalo.

Zdroj
ČTK

Hlavní zprávy

Nejčtenější články