ČTsport

ČTsport
pátek 22. září 2017 Darina

Bitva v Brazílii vypukne nejen na hřišti, ale i mezi obchodníky

Velikost textu:
aktualizováno 13. 6. 2014 14:00

Sao Paulo - Stadion postaven, trávník posekán a hráči připraveni vběhnout na hrací plochu. Vedle soubojů fotbalových týmů se rozjíždí i zápas mezi obchodníky. Samotná světová fotbalová organizace (FIFA) by na celém mistrovství mohla vydělat rekordních 81 miliard korun. Víc než polovinu částky tvoří peníze od sponzorů a z prodeje oficiálních suvenýrů. Češi se na šampionát neprobojovali a mohou tak počítat ztráty - přijdou o 300 milionů.

Brazílie žije fotbalem
Brazílie žije fotbalem

Oficiální míč fotbalového mistrovství světa je vůbec nejoblíbenější suvenýr. Originálu a hlavně jeho kopií se v Česku prodají tisíce. I letos ho vyrobil německý Adidas, jeho logo se na míči objevuje pravidelně už od roku 1970. Největší konkurent, americká společnost Nike, tak zůstala opět "na střídačce". V jejich dresech ale hraje 10 z 32 týmů a v minulosti našla značka i jiné cesty, jak se zviditelnit.

"Rok dopředu Nike skoupila veškeré billboardové plochy ve městě pořadatele a ty oblepil v době pořádání šampionátu," potvrdil odborník na marketing Bohuslav Bohuněk. Fotbal je skoro všude - od limonád, přes holicí strojky, až po šampon na vlasy.

Češi budou fotbal sledovat hlavně v televizi. Prodejci lákají spotřebitele na výhodné akce. Tržby jim před mistrovstvím vzrostly asi o deset procent. Větší nárůst se podle obchodníků čekat nedá. Národní tým se na šampionát totiž neprokopal. To ale není případ sázkových kanceláří, které čekají tržby v řádu stovek milionů.

Propojení firemního PR a sportu

  • "Vazba mezi sportem a ekonomikou je zajímavá a je oboustranná. Zároveň platí, že pokud se daří ekonomice, vytváří dost zdrojů, aby mohla podporovat sport, a ekonomicky úspěšné země jsou často i sportovně úspěšné. Čím významnější sportovní událost, tím víc na sebe nabalí byznysu," vysvětluje David Marek, hlavní ekonom Patria Finance.
  • "Pro české firmy je mistrovství v Brazílii okrajová záležitost. České firmy se spíš spojují s olympiádou, případně s mistrovstvím světa v ledním hokeji," doplnil odborník na marketing Bohuslav Bohuněk.
  • Miniaturní výstupky mají zabránit nepředvídatelnému chování míče ve vzduchu
    Miniaturní výstupky mají zabránit nepředvídatelnému chování míče ve vzduchu zdroj: ČTK/imago sportfotodienst
  • Trofej pro vítěze mistrovství světa
    Trofej pro vítěze mistrovství světa zdroj: imago sportfotodienst

Ve Fortuně lidé během olympiády v Soči prosázeli 310 milionů korun. Při hokejovém mistrovství to bylo o něco éně, 255 milionů. Během fotbalového šampionátu by fanoušci mohli prosázet skoro stejnou částku jako za obě tyto akce dohromady, zhruba pět set milionů korun. "Historie jasně ukazuje, že lidé sází na favority. Favoritem je Brazílie. Ve finále by teoreticky měla hrát buď proti Německu, nebo proti Argentině," upozornil mluvčí Tipsportu Lubomír Ježek.

Minulé mistrovství, které se konalo v Jihoafrické republice, sledovalo v televizi přes tři miliardy lidí. Letos by to mělo být ještě víc. Přímo do Brazílie by se mohly vydat skoro čtyři miliony turistů. Z Česka, hlavně kvůli ceně, jen jednotlivci.

Kde jsou největší finanční toky

  1. Mediální práva
  2. Příjem z marketingu
  3. Ticketing a licence

Tržby FIFA z MS (v miliardách korun)

2014 Brazílie                 81

2010 JAR                     77

2006 Německo              43

2002 Japonsko a Korea   30

Může si Česko troufnout na pořádání šampionátu ve fotbale?

"Mistrovství světa v žádném případě. Tato událost potřebuje daleko větší zázemí ve stadionech. My tu nemáme široko daleko žádný stadion, který by splňoval kritéria pro mistrovství světa," uvedl Martin Tesař, marketingový ředitel ČOV.

Ceny vstupenek na jednotlivá utkání dle FIFA (v Kč)

nejlevnější  202,-

průměrná    4 200,-

nejdražší    1 013 450,-

Zdroj: ČT24

      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.