ČTsport

ČTsport
neděle 26. března 2017 Emanuel
RED BULL AIR RACE

Vítěz závodu? Zní to krásně, ale ještě jsem si na to nezvykl, řekl Šonka

Velikost textu:

Abú Zabí – Je to něco málo přes týden, co si splnil jeden z velkých snů a v Abú Zabí vyhrál závod Red Bull Air Race. Martin Šonka se díky tomu dokonce posunul do čela prestižního seriálu, ale sám přiznává, že se s novou pozicí stále sžívá. Z premiérového triumfu však má obrovskou radost a chce na něj navázat i v dalším průběhu ročníku.

Slavící Martin Šonka
Slavící Martin Šonka

Byly to úplně dva rozdílné pohledy. Před rokem v Abú Zabí Martin Šonka smutně kroutil hlavou, když ho za překročení crowd lajny z úvodního podniku sezony Red Bull Air Race diskvalifikovali. Na startu letošního ročníku vesele poskakoval po pódiu a spokojeně pumpoval pěstí. Poprvé v kariéře totiž vystoupal na nejvyšší stupínek.

Dosáhl tak na životní úspěch. Až do letoška byla jeho nejlepšími výsledky dvě druhá místa. V hlavním městě Spojených arabských emirátů však ukázal, jaký potenciál v sobě má a dokázal udělat pověstný poslední krůček. "Teď je to moje nejhezčí a nejoblíbenější trať, kterou jsem kdy letěl, a Abú Zabí nejkrásnější město," prohlásil spokojeně český pilot, když zavzpomínal na výsledek z minulého roku.

Okamžitě po triumfu ho zaplavila celá řada gratulací, což si náležitě užil a rozhodl se, že všem odepíše. Tento úkol se ale ukázal jako trochu složitější. "Byl jsem sám překvapený, kolik gratulací mi přišlo. Dal jsem si závazek, že na všechny odpovím. Takže jsem již několik dní odpovídal a ještě jich mraky zbývá," prozradil s tím, že si na novou pozici pořád zvyká.

"Vítěz závodu zní pěkně, ale ještě jsem si na to úplně nezvykl. Je to pro mě nová situace, ale mám obrovskou radost a dobře se to poslouchá," okomentoval.

přehrát video
Šonka: Abú Zabí je teď moje nejoblíbenější a nejhezčí trať

Jedním z klíčových momentů při cestě za premiérovou výhrou byl poslední závod jinak ne příliš povedené loňské sezony v Las Vegas, kde se Šonkovi podařilo udělat důležité změny v nastavení vlastního stroje.

"Prali jsme se hodně s řízením, protože to nebyl stroj vyrobený pro mě. Zdědil jsem to po Peteru Beszenyiovi a jeho nastavení mi nevyhovovalo. Až před Las Vegas jsem udělali nejlepší zásahy. Tehdy jsem měl letadlo na sebe, jak mi vyhovovalo, takže jsem se těšil na první závod nového ročníku. To byl velký rozdíl," popsal.

Že mu stroj opravdu sedí, ukázal v Abú Zabí už v kvalifikaci, kde zaletěl nejrychlejší čas. Tento úspěch mu dal výhodu do hlavního závodu, kdy mohl létat ve vyřazovacích kolech jako druhý, čehož naplno využíval. "V době, kdy letěl můj soupeř, jsem vyčkával v prostoru před tratí a mohl jsem slyšet v rádiu, jaký má čas. To někdy pomůže, někdy ne. Já to většinou poslouchám, protože pak vím, jak moc tlačit na pilu, nebo letět na jistotu," nechal se slyšet.

V závěrečném Final Four už se letělo pouze na nejlepší čas a Šonka i tuto situaci suverénně zvládl. Výkonem soupeře jasně předčil, i když sám zpětně ve svém letu pár chybiček našel.

"Nebyl to špatný let, ale vím o chybičkách a místech, kde se dalo přitlačit. Je tam ale potřeba balancovat s mírou rizika, na kterou si člověk může dovolit jít. Loni jsme také létali rychle, ale pak jsem asi šel na hranu rizika, co se přetížení a blízkosti crowd lajny týče, a často to nevyšlo, takže jsem sbíral diskvalifikace jak na běžícím pásu. Toho jsem se chtěl vyvarovat. Mám velkou radost, že se to takticky povedlo," prozradil.

Šonkovi k triumfu pomohl i fakt, že zatímco loni si od počátku stanovil velmi vysoké cíle, letos byl skromnější a tím pádem klidnější. "Během závodu jsem nemyslel na umístění. Možná loni jsem na sebe více tlačil. Od toho se mi podařilo oprostit, takže jsem nebyl moc nervózní. Létalo se mi dobře. Bylo to úplně odlišné. V této strategii doufám budu pokračovat, ale čím víc presu na vás je, tím těžší to bude," zhodnotil.

Tlak se však na něj určitě bude zvyšovat, jelikož vítězství ho posunulo do čela seriálu Red Bull Air Race. Okamžitě se tak začaly objevovat názory, že Šonka by mohl útočit na celkový triumf. K tomu však povede ještě dlouhá cesta.

"Nejdůležitější je být rychlý, ale záleží i na konzistenci, tedy létat dobře celou sezonu. Vyhrát jeden závod je super, ale pokud se pokazí další čtyři, je to o ničem. Člověk ani nemusí být na bedně, ale alespoň do pátého místa. A to není jednoduché," dodal.

Na odpověď, zda dokáže udržet konzistentní výkony, si český pilot bude muset chvíli počkat. Další závod je na programu až 15.-16. dubna v americké San Diegu. Jisté však je, že Šonka bude patřit k hlavním favoritům na vítězství.

Zdroj: ČT sport

      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.