ČTsport

ČTsport
sobota 24. února 2018 Matěj

Jako přesednout z formule 1 na rallye, popsal Šonka úspěšný dvojboj

Velikost textu:

Praha – Uspět už v jedné letecké disciplíně dá spoustu práce a odříkání. Martin Šonka však během čtrnácti dnů předvedl výborné výkony hned ve dvou. Nejprve na mistrovství Evropy v akrobatickém létání získal zlato a stříbro a o týden později se v Red Bull Air Race probojoval podruhé v sezoně do Final Four. Pro českého pilota rychlá změna nebyla  novinkou, sám ovšem přiznává, že to není jednoduché. "Je to jako kdyby pilot formule 1 jel rallye ve voze WRC," řekl.

Český letec Martin Šonka
Český letec Martin Šonka

Pro Šonku je již nějakou dobu kariérní prioritou série "letecké formule 1" Red Bull Air Race, kde v loňské sezoně obsadil celkově čtvrtou pozici a do nového ročníku vyrukoval s elitním letadlem. Rád si ovšem stále odskočí k jiné oblíbené disciplíně, letecké akrobacii, kde dlouhodobě slaví úspěchy.

Podobný scénář si zopakoval i před čtrnácti dny. Dva týdny po závodu Red Bull Air Race v britském Ascotu se vydal na mistrovství Evropy v akrobacii v Moravské Třebové a ač před soutěží absolvoval minimum tréninků, slavil obrovský úspěch. V kategorii freestyle obhájil zlato a v klasické akrobacii v nejvyšší kategorii Unlimited získal stříbro.

"Byl jsem velmi překvapen, jak se mi na mistrovství Evropy létalo. Možná mi to tolik šlo, protože jsem v tréninku povolil, netlačil jsem na sebe s výsledkem a vše jsem si v hlavě srovnal. To byl asi klíč k tak dobrému umístění," řekl Šonka, díky kterému ukončila česká reprezentace 30leté čekání na medaili z klasické akrobacie, jež je považovaná za vrchol.

Šonka ale neměl příliš času slavit. Už o sedm dní později se vznášel nad německým Lausitzem během dalšího závodu Red Bull Air Race a podruhé v ročníku se dostal do Final Four. Stříbro jako v Japonsku z toho sice nebylo, ale domů si odvezl cenné čtvrté místo. Sám s ním však úplně spokojen nebyl. "Z Final Four mám radost, ale když jste ve finále čtvrtý, ta nespokojenost být musí," podotkl.

přehrát video
Šonka: Začínám cítit, že je letadlo moje

Osmatřicetiletý pilot, jenž dříve řídil i armádní gripeny a létání pro něj znamenalo splnění snu, přesto během čtrnácti dnů zaznamenal dva výborné výsledky. Sám přiznal, že přepnout mezi různými druhy strojů není úplně jednoduché. Sice člověk stále drží knipl, ovšem letadla se chovají odlišně a i tělo reaguje poněkud jinak.

"Je to jako kdyby pilot formule 1 jel rallye ve voze WRC. Jde o úplně jiný styl jízdy. Ovšem já už jsem zvyklý. Ono se říká, že kolik typů létáš, tolikrát jsi pilot. Pravdou ale je, že když jsem sednul do akrobatického letadla, tak jsem musel mozek přeladit. Po Ascotu jsem absolvoval co nejvíce letů, aby si svaly zvykly. Protože síly během řízení jsou jiné. Jen přesednout prostě nejde," prozradil český reprezentant.

S letadlem pořád pracujeme

Ve zbytku sezony už ho čeká ale opět primárně soupeření v sérii Red Bull Air Race, která má na programu ještě dva závody v USA. Nejprve se letci představí v Indianapolis a vše vyvrcholí v Las Vegas. Šonka věří, že v závěrečných podnicích si spraví chuť po ne úplně ideálním průběhu ročníku, v němž zatím drží šestou pozici. 

"S letošní sezonou spokojený nejsem. Mám tam výkyvy, které musím přestat dělat. Dvě diskvalifikace nás stály strašně moc bodů. Musíme je sbírat na každém závodě. Vina jde na mě a omlouvám se fanouškům. Slibuji, že se polepším," popsal Šonka, jenž v celkovém pořadí ztrácí na čtvrté místo 3,25 bodu.

Jedním z důvodů, proč se českému pilotovi letos tolik nedaří, je i změna letadla. Před startem ročníku přesedlal na špičkový stroj Pétera Besenyeie, jenž sice patří k tomu nejlepšímu, ovšem nebyl nastaven na Šonkův styl. Během celé sezony tak dochází k neustálým úpravám.

"Dělali jsme na tom celou zimu a makáme na tom doteď. Je to krásné éro, má však velké mouchy. Třeba v řízení, kde potřebuji menší odpor, jelikož jsem silovější typ. Péter měl naopak extrémně odlehčené řízení, což mi nevyhovovalo. Špatně nám chladil i motor, což není stoprocentní ani doteď. Člověk tam musí řešit mimo sport i technické věci. Teď už ale letadlo začíná být Šonkovo. Pomalu se v něm cítím velmi dobře," dodal český letec.

Jestli ten pocit je oprávněný, ukáže právě americká část série. Po ní možná Šonka konstatuje, že už je s letadlem opravdový kamarád. Nebo si uvědomí, kolik další práce ho ještě čeká.


      Pokud chcete upozornit na chybu ve článku, označte chybný text a zmáčkněte Ctrl + Enter

      Hlavní zprávy

      Načítám...

      Ouha, data se nepodařilo načíst.