Je nám líto, video expirovalo.
Následuje
Dohráno MOL Cup

Z cyklokrosu k vítězství na Tour. Co stojí za Štybarovým úspěchem?

Není to dávno, co se jeho jméno s železnou pravidelností objevovalo na prvních místech výsledkových listin závodů Světového poháru či mistrovství světa v cyklokrosu. Pak se ale Zdeněk Štybar rozhodl začít od nuly a zkusit něco nového. Vydal se hledat štěstí na silnici, a že neprohloupil, se naplno ukázalo na letošní Tour de France, kde ovládl jednu z etap. Jak je možné, že se z cyklokrosaře tak rychle stal špičkový specialista na silnici?

Zdeněk Štybar
zdroj: ČT sport

Od poloviny závodu už prakticky neměl soupeře, osamoceně projel cílem a zvedl ruce nad hlavu. Psal se rok 2011 a Zdeněk Štybar právě získal svůj druhý titul pro mistra světa. Aplaudovali mu stovky fanoušků na trati v německém Sankt Wendelu i příznivci v Česku. Tehdy čtyřiadvacetiletý král světového cyklokrosu oznámil, že se hodlá zaměřit na silniční cyklistiku. Mnozí litovali. Česko přijde o nejlepšího cyklokrosaře světa a co získá na oplátku? V lepším případě průměrného silničáře.

O pět let později ale lituje už málokdo a nejméně sám Štybar. Znovu projíždí jako první cílem a zvedá ruce nad hlavu. Tentokrát ve finiši 6. etapy nejslavnějšího cyklistického závodu planety – Tour de France - a krom desetitisíců fandů na místě mu tleská doslova celý cyklistický svět.

Mohlo by se zdát, že Štybar se díky tomuto úspěchu ve dvou disciplínách ve světě kol stal naprostým unikátem. Pravdou ale je, že není ani zdaleka jediným, který se zaskvěl v jiném odvětví cyklistiky předtím, než se v pozdějším sportovním věku vrhl na silnici.

Celkový vítěz Tour de France z roku 2011 Cadel Evans byl dokonce dvojnásobným mistrem světa v cross country na horských kolech, nejúspěšnější spurtér v historii "Staré dámy" Mark Cavendish byl mistrem světa na dráze a třeba druhý muž loňské Tour Jean Christoph Peraud se ještě ve třiatřiceti letech naplno věnoval horským kolům.

"Evans nebo Štybar jsou tak výjimeční závodníci, že dosáhli ve své disciplíně úplného maxima. Oba vyhráli všechno, co se dalo, a navíc v poměrně mladém věku, a tak začali hledat motivaci jinde. Silniční cyklistika je brána jako královská disciplína a vidina Tour de France, těch lidí okolo a všeho je velké lákadlo," vysvětluje bývalý profesionální cyklista František Raboň, co motivuje úspěšné cyklisty z jiných odvětví jít hledat štěstí na silnici.

Štybar však do silniční cyklistiky nevlétl jako vítr. V novém odvětví se nějaký čas musel aklimatizovat. Zprvu tak získával dílčí úspěchy v etapách menších závodů. Průlomový se pro něj stal až rok 2013, v němž nejprve ovládl Eneco Tour a na Vueltě vyhrál jednu z etap. Od té doby stoupá jeho hvězda výš a výš.

"Přechod z jedné disciplíny do druhé je složitá věc, ať už se jedná o přestup z jakéhokoliv odvětví cyklistiky na kterékoliv jiné," prozradil Raboň, který má se změnou vlastní zkušenost. Po úspěšných letech na silnici přešel na horská kola, kde se mu ovšem příliš nevedlo. Bývalý český reprezentant si ale myslí, že narozdíl od jeho cesty, není přechod na silnici až tak složitý.

"Řekl bych, že přejít na silnici je asi nejjednodušší. Protože silnici stejně všichni využívají při tréninku. Ať už jste biker, nebo cyklokrosař či dráhař, tak možná sedmdesát až osmdesát procent tréninkových kilometrů stejně najíždíte na silničním kole," prozradil bývalý jezdec takových stájí, jakými byly T-Mobile či HTC-Highroad.

Vzorovým příkladem zmíněného typu tréninku byl právě Štybar, který při přípravě na cyklokrosové závody trávil spoustu času v sedle silničního kola. "U Zdeňka nebylo žádným tajemstvím, že on opravdu hltal velké množství kilometrů na silničce a technika jízdy pro něj není absolutně žádný problém. Takže konkrétně on zvládl ten přestup skvěle a bez větších problémů," uznal Raboň.

Při přechodu jezdce na novou disciplínu ale není důležitý pouze tvrdý fyzický dril. Významným faktorem, který může znamenat klíčový rozdíl mezi vítězstvím, či porážkou, je také poctivá taktická příprava na každý z podniků. Pokud chce být cyklista úspěšný, měl by si detailně prostudovat závody, na které se chystá, prodiskutovat si podrobnosti s kolegy z týmu a vyhodnotit celou řadu dalších drobností.

A i toto podle Raboně Štybar zvládl na jedničku. "Zdeněk se na to stoprocentně vrhl. Začal si projíždět pro sebe nejdůležitější závody, jako je Okolo Flander a Paříž - Rubaix, a také trénoval na tamních kostkách, aby lépe poznal každou z tras," uznal.

Štybar si vítězstvím na letošní etapě Tour postavil laťku pro další růst hodně vysoko a mohlo by se zdát, že překonat takovýto úspěch bude velmi složité. Nově nabyté zkušenosti z nejslavnější Grand Tour by však mohly být právě dalším stupínkem, který jezdce stáje Etixx-Quickstep posunou ještě dál, třeba k výhře v jedné z oblíbených klasik, na které se specializuje, či vícerým vítězstvím v etapách některé z Grand Tour.

"Trasy klasik nebo i kopce na Tour de France se vlastně nemění. Člověku chvíli trvá, než začne poznávat tempo výšlapu a všechno okolo. Závodník tak potřebuje nějaký čás, aby si zvykl. Každopádně si myslím, že s každým rokem to je pro něj lepší a lepší," dodal jednatřicetiletý Raboň.

Na překonání nedávného velkého úspěchu ale Štybar možná nebude muset čekat až do dalšího roku. Sám se netají tím, že by na letošní Tour ještě rád zabojoval o některý z etapových vavřínů. A tak až následující dny ukáží, zda Česko nebude ve Francii slavit třeba podruhé, nebo dokonce potřetí.

Zdroj
ČT sport

Hlavní zprávy

Nejčtenější články