Štáb pořadu

Manažer vývoje: Jan Potměšil Rozhovor

Manažer realizace: Martin Kopřiva Rozhovor

Režie: Roman Petrenko Rozhovor

Vedoucí dramaturg: Jan Bors

Dramaturg: Kateřina Dbalá

Scénář: Barbora Suchařípová, Marek Eben

Kostýmní výtvarnice: Klára Nademlýnská Rozhovor

Aranžmá a hudební režie: Martin Kumžák

Odborný poradce: Petr Čadek

Hlavní kameraman: Filip Havelka

Vedoucí produkce: Marie Nedbálková Rozhovor

Architekt: Jaroslav Svoboda

Redaktoři tréninků: Michal Budík, Michaela Hronová, Zbyněk Fiala a David Slabý

Zvuk: Petr Stýblo, Milan Jílek

Střih: Dušan Lajda, Petr Říha

Pomocná režie: Jan Fronc

Zástupce vedoucí produkce: Aleš Novák

Kostýmy: Elena Horská

Vizážisté: Jiřina Pahlerová, Pavel Bauer, Štěpánka Podroužková, Magdalena Soušková

Vizuální prezentace: Pavla Hromková, Ricardo Hoineff, Miroslav Žáček, Zora Kolářová a Karel Polánecký

Fotograf: Mikuláš Křepelka

Servis pro novináře: David Kopecký

Fotoservis: Pavel Král

StarDance kolem dokola: Jiří Podlipný


Roman Petrenko

V čem se změnilo současné vysílání StarDance od toho, co jste vysílal před šesti lety?
StarDance dnes vzniká ve větším prostoru a soutěžícím fandí v ateliéru víc diváků, program získal živější atmosféru. I letos opět zvětšujeme dekoraci a navyšujeme místa pro diváky. Takže očekávám nejbouřlivější atmosféru v historii StarDance. Mně osobně velmi pomohlo angažmá tanečníků z předchozích ročníků, protože oni už dobře vědí, co od nich žádají tvůrčí složky: jak se mají postavit do světla, jaký je vhodný úhel kamery, jak se pracuje během přímého přenosu, co je z pohledu diváka podstatné a co banální. Změnili jsme střih tanečních čísel, obrazově jsme posunuli dialog porotce versus soutěžící, používáme více obrazových rekapitulací tanečních výkonů.

Hodně pravidel snímání a vysílání StarDance je předepsáno majitelem licence. Co například musíte respektovat, kde naopak máte volnější pole působnosti?
V tzv. bibli z BBC najdete pro každou profesi doporučení, rady a návody, jak postupovat při přenosu. Co se týká režie, tak tam jsou tři hlavní body: za žádných okolností se během tance nesmí záběrem odbíhat na hudebníky, porotce nebo publikum. Jsou tam také dány podmínky, kdy se mají používat detailní a celkové záběry.

Snímat choreograficky složitý tanec je náročné. Jak s tím pracujete?
Tanec si rozzáběrujeme na vteřiny a u pohyblivých kamer máme nakreslené i pohyby. Stává se, že zkoušíme i tři varianty pohybu steadicamu a nakonec vybereme tu, která se nám zdá nejlepší.

Jak dlouho předem znáte konečné výsledky a kolik času máte na přípravu závěrečné části přímého přenosu s vyhlašováním končícího páru?
Výsledky dostávám zkontrolované dramaturgií v pauze mezi oběma přenosy. Přestávka trvá šest minut a přibližně v její polovině dostávám výsledky hlasování. Na bleskovou dohodu se štábem, jak rozzáběrovat odchod daného páru, mám tři minuty.

Co je režisérovou černou můrou u StarDance?
Pro mě jsou černou můrou technické problémy a nedej bože zdravotní problémy účinkujících.

V čem tkví podle vás úspěšnost tohoto formátu?
Forma StarDance je postavená na kontrastech. Nablýskané studio versus zpocené tréninky. Hodnocení poroty versus hodnocení diváka. To pochopitelně láká! A také proto, že pořad má svou estetickou úroveň a nikdy se nedostal pod míru vkusu. Příjemní moderátoři, svébytný humor Marka Ebena, vynikající hudební doprovod, zajímaví soutěžící, kvalitní odborná porota, nápaditý styling a podmínky pro profesionální televizní odbavení, o které se stará produkce Marie Nedbálkové. A v neposlední řadě určitě krásné kostýmy a jsem moc rád, že se mi podařilo pro letošní StarDance získat evropskou módní návrhářku Kláru Nademlýnskou.

Martin Kopřiva

Jaké velké je studio, odkud se vysílá StarDance?
Další, již šestý ročník zábavné série StarDance bude letos Česká televize opět vysílat z barrandovského ateliéru č. 8. V tomto ateliéru s plochou 2 052 m2 a výškou 13,75 m právě v těchto dnech probíhá stavba rozsáhlé dekorace pod vedením architekta a scénografa Jaroslava Svobody.

Jak vypadá zákulisí StarDance?
Dekoraci tvoří vedle hlavního sálu s tanečním parketem o rozměrech 14 × 9 m také green room a kompletní zázemí pro účinkující včetně vybavených maskéren a kostyméren, dále prostory pro početný televizní štáb a v neposlední řadě press room pro novináře.

Jak pokračuje další fáze přípravy?
Po dokončení základních částí dekorace začne tým osvětlovačů na základě požadavků hlavního kameramana Filipa Havelky instalovat televizní a efektová světla, která jsou rozmístěna jak po celém sále, tak zavěšena na konstrukci pod stropem ateliéru. Celkový výkon této nejmodernější osvětlovací techniky je přibližně 500 kW. Přestože v ateliéru zatím probíhá stavba dekorace a instalace techniky, již nyní probíhají intenzívní tréninky soutěžních párů ve zkušebnách ČT. Tyto zkoušky jsou zaznamenávány televizním štábem a materiál z tréninků se stane důležitou součástí celého pořadu.

Kdo se bude podílet na přenosech StarDance?
Režie pořadu se tak jako ve všech předešlých ročnících ujal Roman Petrenko. Pro něj i pro střihače pořadu Dušana Lajdu se v průběhu natáčení pořadu stane druhým domovem moderní, největší přenosový vůz České televize, disponující celkem třinácti kamerami. Pět kamer bude snímat dění na parketu a v obecenstvu z pohyblivé kamerové techniky (kamerové jeřáby, steadicam atd.), kamera ze speciální kamerové jízdy bude snímat taneční páry během jejich tance po celé šíři parketu, další kamery jsou pak rozmístěné na stativech v dekoraci. Všechny kamery budou průběh večera snímat ve vysokém (HD) rozlišení, což ve spojení s vysíláním živého vícekanálového zvuku ve formátu 5.0 přinese divákům dokonalý zážitek. Díky této technologii je možné si vychutnat živý hudební doprovod Moondance Orchestra Martina Kumžáka s jeho sólisty. O kvalitu zvuku se starají zvukaři Milan Jílek a Petr Stýblo. Přenos zvuku v tak vysoké kvalitě by se však neobešel bez speciálního zvukového přenosového vozu a jeho posádky. Po mnohaměsíčních přípravách se do zákulisí dekorace před natáčením přestěhuje i vedoucí produkce pořadu Marie Nedbálková, její zástupce Aleš Novák a další členové výkonné produkce.

Došlo ve štábu StarDance k nějakým změnám?
Letos se návrhů kostýmů pro soutěžící i moderátory ujala známá módní návrhářka Klára Nademlýnská, která zaručuje nový pohled na celou koncepci kostýmní výpravy.

S kolika diváky se počítá v sále?
Letos rozšiřujeme hlediště o přibližně dalších 50 míst. Celkem se tedy do sálu vejde cca 350 diváků, především přátel a rodinných příslušníků soutěžících. Mezi diváky se objeví i bývalí účastníci StarDance a známé tváře ČT.

Marie Nedbálková

Jak jste se seznámila s projektem StarDance před tím než jste ho poprvé produkovala?
Na StarDance pracuji od její druhé řady. Tehdy jsem do projektu nastoupila jako zástupce vedoucího produkce. S pořadem jsem se seznamovala průběžně, tak jak v průběhu roku vznikal. Jako vedoucí produkce působím na StarDance od její třetí řady. V letošním roce jsem se zúčastnila setkání produkčních týmů Strictly Come Dancing a Dancing with Stars, britské a americké předlohy StarDance v BBC, v Londýně.

Jaký je rozdíl mezi produkcí licencovaného pořadu a standardního projektu ČT?
Oproti standardnímu projektu je při tvorbě licencovaného pořadu produkce striktně omezena licenční smlouvou. Jinými slovy, musíte umět vyrobit pořad, který je úspěšně vysílán v zemi licensora do formátu České televize. U StarDance je například přesně dán rozměr parketu. Součástí licence je tzv. produkční bible, která přesně vymezuje povinnosti produkce při výrobě tohoto pořadu.

Můžete stručně popsat průběh projektu z pohledu vaší profese?
Vše začíná sestavením rozpočtu. Pak je třeba najít vhodnou lokaci pro natáčení. V tomto momentě se do projektu výrazně zapojí můj zástupce Aleš Novák, který se v průběhu let stal „specialistou“ na vyhledávání lokací pro velké zábavné pořady. V Česku je jen málo míst, která v rámci vyhledávání vhodného prostoru nenavštívil. V další fázi produkce musí uzavřít smlouvy se všemi účinkujícími a všemi dodavateli souvisejících služeb. Zároveň probíhá zajišťování interních kapacit ČT. Musí se zajistit kompletní natáčení a postprodukce předtáček, vizitek, tréninků, namluvení komentářů atd. Pak nastává nejdůležitější fáze, tj. kompletní zajištění a organizace přímých přenosů. Je to celoroční práce. S předchozí řadou končím v lednu po odvysílání a ve stejný měsíc začínám s přípravami na novou řadu.

Jaká je největší obava vedoucí produkce u pořadu StarDance?
Při své práci organizuji čas mnoha lidem z mnoha různých profesí. Správné plánování a dodržení termínů je v této práci naprosto zásadní. „Noční můrou“ je tak pro mě jakékoliv nedodržení domluvených termínů a neodvysílání přenosu.

Klára Nademlýnská

Tančíte? Kdy jste naposledy ovládla parket?
Přiznám se, že klasické tance neovládám, ale pokud je vhodná příležitost a mám správnou náladu, tak se při tanci odvážu.

Viděla jste některý z předchozích ročníků StarDance a jak se vám líbily soutěžní kostýmy?
Nějaké díly jsem sledovala a taneční kostýmy jsou z úplně jiného světa, než na co jsem zvyklá, a to se mi právě líbí. Je to show a šaty jsou víc zdobené, blýskavé, se spoustou peří, třásní a ozdob.

V běžné praxi navrhujete dámské šaty, u kterých se neočekává, že by se v nich temperamentně tančilo. Taneční kostýmy ale musí vydržet maximální pohyby. Jak se s tímto požadavkem vyrovnáte?
Baví mě zkoušet nové věci a taneční kostýmy jsou pro mne výzvou naučit se něco nového, podívat se na oblečení z jiné strany. Také mi pomáhá celý tým ČT, který má již velké zkušenosti z předchozích dílů, včetně firmy, která má dlouhodobou praxi s šitím tanečních kostýmů.

Co by tanečnímu kostýmu nemělo chybět?
Bude nutné kombinovat design, taneční pravidla a pohodlí s funkčností šatů. Ale těším se na tuto práci.

V čem se bude vaše pojetí kostýmů lišit od předchozích?
Mám ráda určitou jednoduchost a čistotu stylu, což se určitě projeví v mých návrzích pro tanec. Už teď se těším na to, že si mohu dovolit přehánět třeba se zdobením kameny, používat nepřeberné množství třásní a pravého peří.

Co dělá šaty sexy?
Pro mě spojení „sexy šaty“ znamená, když něco zůstane zahalené, tajemné. Když vše vidíte hned na první pohled, ztrácí to na zajímavosti a nenechává to místo pro fantazii. Někdy je naše představa dráždivější než to, že je nám vše odhalené.

Šaty na latinské tance jsou dost odvážné. Dokázala byste v nich tančit na veřejnosti?
Popravdě nevím, jestli bych osobně měla odvahu, ale tyto se mi ze všech tanečních kostýmů líbí nejvíc.

Jan Potměšil

Čím osvěžíte letošní ročník StarDance?
Šestou řadu StarDance posune dál několik novinek. Například se diváci mohou těšit na muzikálový večer, ve kterém budou muset soutěžní páry poprvé připravit velké číslo včetně taneční company, rekvizit apod., nebo na díl věnovaný slavným filmovým melodiím. Novinky se budou týkat i příspěvků. Kromě ukázek z tréninků chceme jednotlivé páry představit spolu s jejich známými, rodinnými příslušníky, fanoušky, v prostředí, v němž se pohybují apod. Vzhledem k tomu, že do týmu přišla nová posila – respektovaná úspěšná módní návrhářka Klára Nademlýnská, tak se můžeme těšit na nové výtvarné pojetí kostýmů. V neposlední řadě máme vybrány nové písně z celého světa a myslím si, že opět překvapíme, na co všechno je možné tančit a hlavně jaké konkrétní tance. V letošní StarDance soutěží i světová sólová violistka, takže na parketu bude poprvé i osobnost z oblasti vážné hudby. Věřím, že i díky tomu přilákáme diváky k tomuto hudebnímu žánru.

Jak se ujaly nové nápady z minulého roku – tanec na poslední chvíli, společné choreografie?
Ještě rok po skončení pátého ročníku všichni vzpomínají na úžasného Martina Procházku, jak zápolil v rámci tance na poslední chvíli s tím, kdy sice věděl, co bude tančit, ale konkrétní muziku se dozvěděl až v přímém přenosu. Diváci budou mít i letos exkluzivní možnost vidět živě trénink během galavečera. Stejně úspěšně se ujaly i tzv. taneční souboje, kdy páry vytvářejí společnou choreografii. Oba tyto nápady budou i v této řadě, samozřejmě s novými písněmi.

Co nového chystáte pro moderátory?
Společně se domlouváme na překvapení, které si ale chceme nechat až na finálový večer.

Mění se v něčem pravidla u letošní soutěže?
Pravidla zůstávají stejná, čili opět je hlasování rozděleno mezi porotu a diváky a věříme, že se diváci opět do naší soutěže zapojí a svými hlasy podpoří svůj taneční pár.

V jakém duchu je pojatý letošní ročník?
Opět v duchu noblesy a elegance, která je ovšem vykoupená velkou dřinou v tanečních sálech a velkou dřinou celého štábu, který se na projektu podílí.

Výraznou součástí StarDance je hudba, bude tomu tak i letos?
Hudba bude opět výrazná, opět živě hraná a opět v rukou Martina Kumžáka. Už od začátku srpna probíhají výběry jednotlivých písní s důrazem na nové skladby, které umožní nové taneční choreografie. Diváci uslyší krásné melodie, které znají např. od Beatles, F. Sinatry, E. Presleyho, Queen, P. Collinse, ale zazní i hity současných interpretů, jako je např. Adele, Mika, nebo Bruno Mars. Vždycky je mi líto, když s odchodem párů některé krásné melodie v pořadu nezaznějí. Schovávám si je do budoucích řad a říkám si „někdy na ně přece jenom dojde.“

Podle čeho vybíráte tanečníky a soutěžící celebrity?
Nejdůležitější na celém projektu je výběr osobností, které najdou odvahu vstoupit do StarDance tanečním krokem. Vždy se snažíme, abychom divákům představili osobnosti různého věku, profese a s různými tanečními zkušenostmi. Pro pořad je klíčové, aby se osobnost opravdu chtěla naučit tančit, nikoliv jen zviditelnit. Divák tento rozdíl ihned rozklíčuje a dává to velmi najevo. Všechny osobnosti, které do StarDance vstupují, se projektu věnují na tisíc procent a žádný tanec neošidí. Druhým důležitým faktorem je přiřadit k osobnosti správného tanečníka, který je pro osobnost tanečním partnerem, trenérem i choreografem v jedné osobě. Kolem toho, kdo s kým bude tančit, vždy probíhá velká diskuse, ale právo veta jsem si zachoval já a klepu na dřevo, že většinou jsou páry poskládány správně. Pozná se to, když mají k sobě respekt, „sedí“ si jako lidé a fungují jako pár, taneční pár.

Koho byste osobně rád jednou viděl na tanečním parketu?
Nemohu odpovědět. Ale odvážím se, jednou bych rád měl na tanečním parketu Leoše Mareše a věřím, že by tančil skvěle.

Děláte si průzkum, co si nejvíce žádají diváci?
Velmi bedlivě sledujeme přání a názory diváků na StarDance. Ostatně diskuse na našich webových stránkách je během vysílání velmi navštěvovaná, živá a inspirující. Což potvrzuje i fakt, že sám Marek Eben řadu příspěvků komentuje v přímém přenosu. Naši diváci a fanoušci jsou součástí našeho pořadu. Velmi si vážíme toho, jak věrné publikum máme a snažíme se pro diváky připravit co nejlepší pořad a v každém ročníku jim nabídnout nějaké novinky.

Kreativní tým České televize

Režisér kampaně včetně znělky: Jiří Rendl

Kameraman: Gašper Šnuderl

Architekt a designér: Ricardo Hoineff

Střihač: Branislav Kleberc

Designér: Miroslav Žáček

Art directorka: Klára Vernerová

Pod vedením vedoucí selfpromotion ČT Jarky Sedláčkové