Štáb pořadu

Manažeři projektu: Jan Potměšil, Martin Kopřiva

Režie: Roman Petrenko Rozhovor

Hlavní kameraman: Filip Havelka

Vedoucí produkce: Marie Nedbálková Rozhovor

Architekt: Jaroslav Svoboda

Kostýmní výtvarnice: Hana Kopecká Rozhovor

Scénář: Barbora Suchařípová, Marek Eben

Dramaturgie: Eliška Faeklová

Redaktor tréninků: Kateřina Stibalová, Martina Hoffmanová

Aranžmá hudby: Martin Kumžák

Zvuk: Petr Stýblo, Milan Jílek

Střih: Dušan Lajda, Petr Říha

Odborný poradce: Petr Čadek

Pomocná režie: Jan Fronc Rozhovor

Kostymérka: Ellen Horská Rozhovor

Vizážisté: Jiřina Pahlerová, Pavel Bauer Rozhovor

StarDance ...kolem dokola: Jiří Podlipný


Roman Petrenko

V čem se změnilo současné vysílání StarDance od toho, co jste vysílal před šesti lety?
Tím, že StarDance 2012 vzniká ve větším prostoru a soutěžícím fandí v ateliéru víc diváků, program získal živější atmosféru. Mně osobně velmi pomohlo angažmá tanečníků z předchozích ročníků, protože oni už dobře vědí, co od nich žádají tvůrčí složky: jak se mají postavit do světla, jaký je vhodný úhel kamery, jak se pracuje během přímého přenosu, co je z pohledu diváka podstatné a co banální. Změnili jsme střih tanečních čísel, obrazově jsme posunuli dialog porotce versus soutěžící, používáme víc obrazových rekapitulací tanečních výkonů.

Hodně pravidel snímání a vysílání StarDance je předepsáno majitelem licence. Co například musíte respektovat, kde naopak máte volnější pole působnosti?
V tzv. bibli z BBC najdete pro každou profesi doporučení, rady a návody, jak postupovat při přenosu. Co se týká režie, tak tam jsou tři hlavní body: za žádných okolností se během tance nesmí záběrem odbíhat na hudebníky, porotce nebo publikum. Jsou tam také dány podmínky, kdy se mají používat detailní a celkové záběry.

Koho slyší moderátoři při přenosu ve svých sluchátkách?
Během přímého přenosu moderátory instruuji výhradně já, moje pokyny z přenosového vozu slyší prostřednictvím tzv. ucha. Terezka má neustále vysílačku v uchu a podle potřeby spolu komunikujeme kdykoliv během přenosu. Marek se hlásí sám po každém rozhovoru s porotou. Mojí hlavní zásadou je neoslovovat ani jednoho z nich ve chvíli, když mluví na kameru, vždycky počkám třeba na odpověď tázaného.

Kdo je v přenosovém voze vaší pravou a levou rukou?
Mým nejbližším spolupracovníkem během přímého přenosu je střihač Dušan Lajda, jehož případnou chybičku už nikdo neopraví, ta se bez milosti ocitne na obrazovce. Mimochodem my dva se spolu známe od patnácti let, jsme spolužáci z filmové průmyslovky v Čimelicích a z FAMU. Pro mě a pro kvalitu StarDance jsou nepostradatelní i další dva přátelé a kolegové: hlavní kameraman Filip Havelka a zvukový mistr Petr Stýblo. Jinak pro lepší představu v přenosovém voze je 20 kolegů a každý z nich je pro přímý přenos důležitý.

Snímat choreograficky složitý tanec tak, aby se divák při jeho sledování neztratil, viděl krokové variace a zároveň sledoval pohyb po parketě, musí být dost složité. Navíc se kameraman pohybuje v těsné blízkosti páru přímo na parketě. Kreslíte si předem u jednotlivých tanců „navigační mapu“?
Tanec si rozzáběrujeme na vteřiny a u pohyblivých kamer máme nakreslené i pohyby. Stává se, že zkoušíme i tři varianty pohybu steadicamu a nakonec vybereme tu, která se nám zdá nejlepší. Vždy reaguji na podněty soutěžících a snažím se ukázat v nejlepším úhlu to, co pracně natrénovali. Vážím si jich a tímto způsobem to mohu dát najevo.

Praxe ukázala, že předvídat, jak skončí hlasování diváků a závěrečné vyřazování, dost dobře nejde. Ve StarDance vždycky dojde k překvapení. Při generálních zkouškách si vyřazování končícího páru zkoušíte nanečisto s náhodně vybraným párem. Pověrčiví tanečníci říkají, že večer většinou vypadne úplně jiný pár. Jak dlouho předem znáte konečné výsledky a kolik času máte na přípravu závěrečného přímého přenosu?
Výsledky dostávám zkontrolované dramaturgií v pauze mezi oběma přenosy. Přestávka trvá šest minut a přibližně v její polovině dostávám výsledky hlasování. Na bleskovou dohodu se štábem jak rozzáběrovat odchod daného páru mám tři minuty.

Většina živě vysílaných televizních show mívá problémy s dodržováním stopáže. Stalo se u StarDance, že byste někdy „přetáhli“?
Stopáž je Achillovou patou přímých přenosů a platí to i u StarDance. S režií dne na Kavčích horách komunikujeme během celého přenosu, v případě nutnosti žádám o nějakou tu minutku navíc, ale například třetí přenos 17. 11. jsme měli jen o dvacet vteřin delší, což je opravdu neuvěřitelná přesnost. StarDance se přitom nedá nazkoušet tak, jak je to běžné u jiných pořadů. Licence vyžaduje, aby porota viděla program soutěže až večer, takže nevíme, jak dlouho a o čem bude hovořit.

Co je režisérovou černou můrou u StarDance?
Pro mě jsou černou můrou technické problémy a nedej bože zdravotní problémy účinkujících.

Jak často vysvětlujete žvýkajícím hostům v ateliéru, aby při StarDance nežvýkali?
Žvýkačka v ústech diváka není největší problém, horší je, když se divák nebaví a není součástí pořadu. Naštěstí na StarDance jsou super diváci! Mrzí mě ale, když si někdo přes upozornění před přenosem nevypne mobil, nebo má tu nešťastnou žvýkačku.

Co vás dokáže při přímém přenosu nejvíc vytočit?
Snažím se být klidný za všech okolností. Myslím, že křikem nic nevyřeším, ale naštve mě, když někdo udělá zbytečnou chybu jen proto, že se na něco vykašlal. Například si nenapsal poznámku do bodového scénáře a ještě se mě snaží přesvědčit, že to tak mělo být. Ale to stává opravdu jen výjimečně!

V čem tkví úspěšnost tohoto formátu?
Forma StarDance je postavená na kontrastech. Nablýskané studio versus zpocené tréninky. Hodnocení poroty versus hodnocení diváka. To pochopitelně láká! A také proto, že pořad má svou estetickou úroveň a nikdy se nedostal pod míru vkusu. Příjemní moderátoři, svébytný humor Marka Ebena, vynikající hudební doprovod, zajímaví soutěžící, kvalitní odborná porota, krásné kostýmy Hanky Kopecké, nápaditý styling a podmínky pro profesionální televizní odbavení, o které se stará produkce Majky Nedbálkové. Vím, že štáb s projektem žije a všichni odevzdávají maximum a jsou hrdí na to, že pod StarDance mohou být podepsaní. To jsou důvody úspěchu StarDance!

Hana Kopecká

Co je u tanečních kostýmů dovoleno a co by se v jiném prostředí považovalo za přehnané?
Taneční svět je mikrosvět sám pro sebe s danými pravidly. Televizní svět má svá pravidla. Někomu může připadat taneční svět moc nápadný, extravagantní, někdy až kýčovitý. Když navrhuji šaty pro StarDance, snažím se prvky tanečního světa skloubit trendy a klasickou eleganci tak, aby kostýmy nepůsobily prvoplánově. Při navrhování vycházím z hudby, na kterou se bude tancovat, z typu tance, typu člověka, pro kterého jsou šaty určeny, řeším i make-up, vlasy, aby celkový dojem byl dotažený od hlavy až k patě.

Domlouváte se předem na barvě kostýmů?
My jsme národ, který se trochu bojí barev, i když se ta hranice se už trochu posunula. Nejdřív se tanečníků ptám na jejich neoblíbenou barvu, protože tím se výběr vždycky zúží, a je to jednodušší, než kdybych se ptala na oblíbené barvy. Není ale možné, aby soutěžící během soutěže zasahovali do rozhodování, kdo kdy jakou dostane barvu. Barevnost kostýmů v následujícím kole soutěže rozhoduji po přenosu. Jsou to docela šachy, protože se nesmí potkávat stejné barvy, pokaždé tam musí být něco jiného, ať už barevně, nebo střihově.

Kterou barvu mají tanečníci nejraději?
Ženy mají rády královskou modrou, výraznou fuchsiovou, žlutou, zelenou, ale i světle růžovou, oblíbené jsou pastelové barvy – spektrum barev u šatů je opravdu velké. U mužů samozřejmě vítězí černá. Je to klasika, pánové v černé vypadají mužně a cítí se v ní dobře. Nelze, aby všichni byli v černé. Tak se snažím alespoň u tanečníků, zejména když oblékáme latinské tance, kde barevnost hraje velkou roli, volit více barevných odstínů.

Bojí se dámy a pánové některých barev?
Někdy mají výhrady k hnědé barvě nebo určitému odstínu zelené. Ale jinak dámy s barvami nemívají problém, to spíš muži, kteří opravdu nemilují růžovou. J

Jak se správně zkouší pánské taneční obleky?
Při zkoušce fraku se stojí zcela odlišně než při zkoušce obleku, kdy stojíme vzpřímeně. Při zkoušce fraku se musí dát držení těla do takové polohy, jako když partner drží partnerku. V této poloze se upravuje frak, aby seděl. Když pak tanečník dá ruce podél těla, frak vypadá, že nesedí, ale pokud dá ruku do držení, tak sedí přesně – a tak je to správně.

Dámské taneční kostýmy musí vydržet dost velké fyzické napětí. Která část šatů je nejvíc namáhaná?
Každý kostým, ať už na latinu nebo na standard se skládá ze dvou částí. Jeho základem je body, které drží tvar těla a zajišťuje, aby nic nikde nespadlo. Vše musí být zpevněné, protože šaty jsou v neustálém tahu. Body je vlastně taková pevná elastická síť, obepínající tělo tanečnice. Na ně se nasazuje sukně u standardu, nebo třásně, sukýnky u latiny.

Jaké se pod tanečními kostýmy nosí prádlo?
Součástí kostýmů je tělové bezešvé prádlo. Tanečnice také mají speciální podprsenku se speciálními ramínky a uchycením na háčky, aby vydržela jakýkoliv pohyb. U všech namáhaných partií máme dvojí jištění – takzvané dvojsměry, kde jsou háčky přišity oběma směry, aby se šaty nemohly otevřít, kdyby se jeden háček vyvléknul. Zipy zásadně nepoužíváme.

Jaké látky používáte?
Ve velké většině používáme pružné elastické materiály: elastickou síťovinu, lycru, dance crepe, ale také neelastické materiály mají své místo např. žoržety, pearl chiffony, organza, nylon, hedvábí, satén, krajky…Hedvábí melírujeme do žádoucího odstínu, také glitrujeme.

Co je to glitrování?
Glitrování je způsob zdobení, při němž se speciální směsí maluje na šaty, vytváří se stínování, vše se doplňuje kameny, aby šaty na kameru působily plasticky. Jedná se o další technologii, která patří mezi součást zdobení.

Do čeho oblékáte pány?
Málo známé je, že pánové, když tančí latinu, nemají košili, ale body. Svůj účel ale pánské body má, protože při pohybu vše neustále zůstává, jak má být, nic se nehrne, nedělají se žádné podolky.

Nikdo není dokonalý, co se nejčastěji zakrývá?
Při střihu vycházím z typu člověka, abych umocnila to, co je předností a schovala to, co chceme zakrýt. Takže na zkoušce si vždy společně domluvíme na hloubce dekoltu, výšku rozparku, délku sukně, aby se při pohybu umocnil dojem a ukázalo se to, co má. Je to velmi individuální. Někdy řešíme i to, která noha bude ta, co má být viděna J.

Jak se dají skrýt širší boky?
Tam hodně záleží na střihu. U širších boků pak třeba volím asymetrii, sukni do zvonu, aby se odpoutala pozornost, výrazné barvy, různé aplikace, které odpoutají pozornost.

Přeměřujete soutěžící během StarDance?
Nepřeměřujeme. Jednak proto, že šijeme z týdne na týden, a pak proto, že první dva kostýmy se šijí velmi pevné, takže když tanečníci zhubnou, jsou jim akorát. Používané materiály jsou tak elastické, že se nám nikdy nestalo, že by něco nesedělo.

Kolik látek se spotřebuje na jedny šaty?
U kostýmů na standardní tance se spotřebuje jen na sukni někdy až šest metrů. Ale je to velmi individuální. Někdy míváme i dvojí sukni, bývají dokonce i tři vrstvy. Když například používám průhledné žoržety, pak je základní sukně ze saténu a teprve nad ní třeba i dvě vrstvy ze žoržetu. To pak metry opravdu lítají! Naproti tomu při plisování se spotřebuje o trochu látky méně, protože se používá jedna vrstva.

Platí stejná pravidla i u tanečních kostýmů na latinu?
U latiny většinou méně znamená více. Záleží na tom, o jaký typ se jedná.

Jak vypadá výrobní harmonogram?
Jakmile se dozvím, kdo vypadl, rozhodnu podle předem připravených návrhů, jaké šaty dostanou pokračující tanečníci v příštím kole, a zvolím příslušnou barvu. Celkem mám předem připraveno 120 návrhů a z nich se realizuje kolem stovky kostýmů, z toho kolem sedmdesáti dámských.

Kdy se začíná střihat a šít?
V dílnách začínají s přípravami v neděli kolem šesté ráno. Dopoledne se setkáváme v dílně a upřesníme si veškeré detaily, začíná se střihat, aby bylo vše připraveno na pondělí, úterý, kdy se zkouší torzo kostýmu, následuje technické zpracování. Když je dokončen technický stav kostýmů, následuje přišívání krajek, aplikací, glitrování a přichází čas zdobení kameny, flitry. Celý proces je velmi náročný, protože se šije z týdne na týden a vše je pouze ruční práce. V sobotu ráno se šaty převážejí na vysílání…

Kdy mohou soutěžící vyzkoušet hotové šaty?
Soutěžící vidí šaty poprvé v sobotu ráno, a poprvé je vyzkouší na oblékané generálce. Pro ně je to někdy docela překvapení, protože do té doby například nemají možnost vyzkoušet závoje, takže to někdy bývá i dost náročné. Po generálce uděláme poslední úpravy.

Jak mohou trénovat, když nevědí, v čem budou tančit?
Přes týden soutěžící používají tréninkové šaty v délce dansa, neboli ke kotníkům, takže vědí, jak trénovat snižování, zášlapy.

Na plesech jsou často vidět šaty až na zem s vlečkou.
Taneční šaty jsou dlouhé zásadně ke kotníkům, neboť při tanci dochází ke snižování. Proto se nedá porovnávat soutěžní taneční šaty s robou na ples.

Jaká délka šatu zeštíhluje?
Na to není obecné pravidlo. Osobně bych řekla, že velmi lichotivá je tzv. lady délka do poloviny kolen.

Jaké nosí tanečnice punčochy?
Buď speciální taneční elastické mřížkové punčocháče, které jsou dostatečně pevné ale i elastické. Nebo používáme tzv. sprayové punčocháče Air Stoking, kdy se po nástřiku vytvoří na nohou krásný jednotný film.

Jak spolupracujete s vizážisty?
Vizážistům předvedu kolekci kostýmů a nastíním svá přání, a pak už jim ponechám volné pole působnosti. U vlasů jsem konkrétnější, tam navrhnu rámcovou představu, kterou vizážisti rozpracují a dodají jí na originalitě.

Pánové se během StarDance opečovávají stejně jako dámy?
Na pány se také šije z týdne na týden. Dostávají nové košile. Pokud soutěží v latinském tanci, tak taky každý týden zkouší. Pokud mají na programu standardní tanec – mají volno. Od pátého dílu se ale repertoár StarDance rozšiřuje i na další tance, takže i oni musí zkoušet.

Je pravda, že tanečníkům se díky tréninkům mění postava?
Určitě ano, jestli někdo má opravdu hezké, rovnoměrně vypracované tělo, tak to jsou tanečnice, protože u nich jsou svaly a zpevnění hezky proporční.

Ellen Horská

Jak jste se dostala ke své profesi?
Od mládí mě přitahovala móda a výtvarné umění. Po ukončení základní desetileté školy v ázerbájdžánském Baku jsem vystudovala uměleckoprůmyslovou školu, obor módní návrhářství. Maminka mě v tom podporovala a zásobovala odbornou literaturou. Také jsem měla štěstí na dobrého profesora kreslení a módního návrháře, který mě mnohému naučil v oboru oblékání. Mimo jiné třeba, jak se dají pomocí správné volby střihu a barvy oblečení podtrhnout přednosti nebo opticky potlačit nedostatky figury. Tyto znalosti uplatňuji i při své současné práci. Upřímně se přiznám, že mám dobrý pocit, když vidím dobře oblečené lidi a také jim to dám najevo.

Na jakých televizních pořadech jste spolupracovala?
Během 25 let práce v ČT jsem spolupracovala na mnoha pořadech. Například deset let na charitativním projektu Pomozte dětem, kde jsem oblékala moderátory a účinkující pořadu. Dále jsem na zábavném cyklu O poklad Anežky České, kde jsem mohla částečně uplatnit znalosti z dějin kostýmů.

Koho oblékáte ve StarDance?
Již od první řady StarDance oblékám porotu a mám na starost oblékání moderátora pořadu Marka Ebena. Díky společné letité spolupráci na Anežce České mohu říct, že oblékat Marka Ebena není starost, ale spíš radost. Marek je elegán tělem i duší, umí nosit s noblesou jak smoking, tak i casual oblečení.

Jsou na oblečení poroty nějaké speciální požadavky?
Snažím se zohlednit a udržet úroveň pořadu, která je nastavená. Celkový styl pořadu se nese v duchu elegance. Zároveň je třeba dbát na celkové propojení barevnosti, stylů a vystižení daného tématu, který dominuje večeru (tango, rumba…)

Mají sami porotci nějaké specifické požadavky?
Pro mě je nejdůležitější spokojenost poroty. Jedna z věcí, na kterou se porotců ptám při prvním setkání, je, zda-li jim není nějaká barva proti mysli. Na mně je pak výběr oblečení a kombinace včetně doplňků.

V minulých StarDance si někteří porotci i zatančili – oblékají se pak jinak?
Ano, pro tuto příležitost vycházím z typu tance. Například Tatiana Drexler se Zdeňkem Chlopčíkem zatančili tango. Pro tuto příležitost jsem Tatianě připravila červené šaty typické pro tento tanec.

Kolik kostýmů vystřídá porota během celé StarDance?
Porota má na každý večer přímého přenosu jiné oblečení. Celkem za osm večerů vystřídají 32 převleků.

Kolik smokingů má Marek Eben?
Pro Marka mám připraveno několik smokingů a obleků odlišných střihů, barvy a materiálu včetně vhodných doplňků. V páté řadě StarDance jsme mu také na míru ušili taneční frak, ve kterém zatančil s Terezou krásné tango. Jinak se při volbě oblečení pro Marka na jednotlivé díly řídím pravidlem, že oblečení pro muže se volí vždy s ohledem na to, jaké šaty zvolí žena. V našem případě moderátorka pořadu Tereza Kostková, kterou obléká kostýmní výtvarnice Hana Kopecká.

Mají moderátoři nějaké speciální požadavky?
Marek je velice trpělivý a vstřícný člověk, umí naslouchat. A vzhledem k naší dlouhodobé spolupráci mně také trochu důvěřuje, čehož si velice vážím!

V čem chodíte na přímé přenosy oblečená vy?
Přímý přenos je pro mě hlavně práce. Volím společenské oblečení a zároveň takové, aby mi nebránilo v práci. Vzpomínám si, maminka nám říkala „Dívka by měla vycházet z domova vždy upravená“. Toho se držím celý život a snažím se být vždy upravená, protože můj zevnějšek je i vizitkou mé práce.

Jan Fronc

Kdy pro tebe začíná StarDance a kolik hodin jsi v plném nasazení?
U StarDance jsem od začátku, tedy od chvíle, kdy začínáme oslovovat celebrity a probíhá casting na profi tanečníky. Když se rozhodnou pro účast, tak s nimi řeším jejich časový plán od léta do Vánoc. V létě dojde k prvnímu setkání tanečních párů, natáčení vizitek, kampaně, znělky, organizace tréninků. Od listopadu se vysílají přímé přenosy, tam se uplatňuji jako pomocný režisér. Podle pokynů režiséra Romana Petrenka organizuji zkoušky i přímý přenos. Zodpovídám za to, že jsou taneční páry, moderátoři, kapela i porota včas na zkouškách, před přenosem včas v kostýmech a nalíčení a v průběhu vysílání každý na svém místě. Na StarDance je sehraný profesionální tým režiséra Romana Petrenka a se všemi je skvělá spolupráce, od produkce, dramaturgie po všechny techniky, vizážisty, kostymérky atd. Každá profese má své místo, pokud by jedna složka nefungovala, byl by to problém všech.

Kdy a v kolik hodin přicházíš na Barrandov? A v kolik ti končí sobotní šichta?
Na Barrandově jsem od čtvrtka do soboty. Přes týden organizuji tréninky ve zkušebnách na Kavčích horách. Nástupy jsou různé, například páteční zkoušky začínají již v 7:00 ráno, a to proto, že mnozí účastníci StarDance mají večer závazky, divadelní představení, koncerty atd. Snažíme se jim vyhovět, proto začínáme tak brzo. V sobotu začínáme po 9. hodině. Já končím většinou před půlnocí. Po přenosu a tiskové konferenci musím ještě zpracovat plán tréninků příštího týdne a natáčecí plán dalšího přenosu.

O které tréninkové hodiny je největší zájem a kdy se soutěžícím moc trénovat nechce?
Je to hodně individuální, největší zájem je o tréninky zhruba od 10 hodin. Tréninky se přizpůsobují závazkům a různým povinnostem párů. A kdy se jim nechce trénovat? Brzy po ránu, to trénují jen v případě jiné časové zaneprázdněnosti.

Stává se, že soutěžící zapomenou na tréninky?
Ne, přistupují k nim nanejvýš zodpovědně. Taneční páry dobře vědí, že bez tréninků to nejde a věnují jim maximum.

Kolikrát měníš rozpisy? Kolik během StarDance absolvuješ denně telefonátů?
V době tréninků od srpna do října je režim volnější. Nevadí, když občas někdo trénink zruší nebo přesune. To měním rozpis tak dvakrát týdně. Během přenosů si na zkouškách domluvím časy, po odvysílání přenosu je rozesílám a tento rozpis platí. Telefonáty nepočítám, prostě zvoní pořád…

Kdy voláš účinkujícím a kdy jsou vůči tvým návrhům nejpřístupnější?
Když je zapotřebí, volám kdykoliv. Když to nevezmou, zavolají zpět. V komunikaci nemáme problémy.

Koho všechno máš na starosti: soutěžící, porotu, kapelu…?
Na starosti mám všechny účinkující.

Z kolika lidí se skládá tvůj tým a co má kdo na starosti?
Nikdy bych nemohl organizovat StarDance, kdybych neměl kolem sebe spolehlivý tým asistentek režie. Jana Šimáková je moje stálá spolupracovnice, taková moje pravá ruka, dělám s ní na všech projektech a je se mnou od začátku příprav StarDance. Nejvíc komunikuje s tanečními páry, je pečlivá a spolehlivá. Tereza Suchardová se mnou spolupracovala na všech předchozích řadách, děláme spolu už od roku 2005. Jenže teď má skoro roční dcerku, které bude v den finále letošní StarDance rok, a tak nám vypomáhá pouze o sobotách. Jindřiška Vávrová, starající se o porotu, se mnou dělá už od druhé řady StarDance. Ještě mám v týmu nováčka, snaživého mladého studenta Samuela Horu, který nám vypomáhá pouze ve dnech přenosu.

Děláš si před StarDance přesný plán akcí a termínů?
Samozřejmě, jinak bych to nedal dohromady.

Tykáš si nebo vykáš si se soutěžícími?
Tykáme si, je to bezva parta lidí.

Kdy máš největší frmol?
Půl hodiny před vysíláním.

Co ti nejvíc leze na nervy?
Nedisciplinovanost lidí a pozdní příchody

Kdy nastává kritický moment před přímým přenosem, když chybí účinkující?
Nechybí. To se nesmí stát! To hlídáme s celým mým týmem asistentek režie. Kritické momenty jsou vždycky těsně před tím, než to vypukne. Všichni se musí soustředit a každý dává nervozitu najevo jinak. Někdo stojí a koncentruje se, jiný skáče a křičí. To mě trochu rozčiluje, ale respektuji to.

Vzpomeneš na nějakého flegmatika, kterého tyhle nervy nerozhodily?
Mám rád právě ty „flegmatiky“, kteří se soustředí a pak podají výkon. Výborná v tomto směru byla v minulé StarDance třeba Aneta Langerová: v klidu stála vždy včas připravená a pak to vyšvihla. Naopak Monika Absolonová vždycky křičela a skákala, až jsem se bál, že zbourá dekoraci. Moniku mám moc rád a vím, že jí to pomáhalo k nejlepším výkonům, tak jsem jí v tom nebránil. Taky její taneční výkony pak stály za to!

Minimálně v sobotu jsi opravdu pod velkým tlakem, jak pak relaxuješ?
Už jsem si zvykl. Nepotřebuji extra relaxovat. Spím podle toho, jak mi okolnosti dovolí. Relaxuji nejraději v létě.

Co je na tvé práci nejtěžší?
Zkoordinovat všechny složky dohromady, aby vše klaplo a všichni byli spokojeni.

Zbývá ti během práce mozková kapacita i na nepracovní věci?
Vůbec. Dokážu se plně soustředit na přenos a na všechno ostatní zapomenu.

Jak jsi na tom ty osobně s tancem?
Moc rád se na něj dívám ve všech jeho podobách. Ale hlavně po mě nikdo nechtějte, abych tančil.

Marie Nedbálková

V kolik začínají sobotní přípravy na přenos a v kolik štáb odchází z Barrandova?
V sobotu se štáb schází již v dopoledních hodinách, kdy je první „projížděčka“ programu. Odpoledne kolem druhé hodiny je ještě generální zkouška celého programu a od 20:00 hodin vysíláme přímý přenos. Po skončení každého přímého přenosu je ještě tisková konference. Poslední členové štábu opouštějí ateliér před půlnocí.

Kolik je v sále kamerových stanovišť a jaké další kamery snímají přímý přenos?
V sále je 13 kamer, z toho je jedna umístěna na kamerovém jeřábu, jedna na steadicamu, jedna na otočné hlavě na stropě a jedna na velké kamerové jízdě. V letošním roce máme novinku a tou je malá kamerová jízda s minikamerou umístěná proti porotě.

Jaký přenosový vůz vysílá StarDance?
Přenosový vůz č. 1, který pracuje ve vysokém rozlišení (HD).

Kolik mají soutěžící k dispozici šaten?
Pro soutěžící je 12 šaten a pak je tady i šatna pro porotu a zpěváky.

Kolik je v zákulisí zrcadel?
Přibližně 30 zrcadel.

Kolik maskérů a maskérek se stará o soutěžící?
O vzhled soutěžících a moderátorů se stará šest vizážistů a další dvě vizážistky pečují o členy poroty.

Kolik mají soutěžící, porota a moderátoři k dispozici kostymérek?
V průběhu přenosu soutěžícím pomáhají s oblékáním a úpravami čtyři kostymérky.

Kolik mikroportů mají soutěžící a porota a kam na oblečení se nejčastěji dávají, aby nepřekážely?
Svůj mikroport má každý porotce a každý tanečník. Vzhledem k tomu, že u tanečnic nelze mikroport na šaty připevnit tak, aby při tanci nevadil, během soutěže jej mají pouze muži, a tanečnice dostanou na rozhovor mikrofon od moderátora.

Jakým způsobem se jako vedoucí produkce dorozumíváte s ostatními?
Bez mobilu neudělám ani krok.

Jak veliký prostor zaujímá hlavní sál StarDance, který diváci znají z obrazovek?
Přibližně 1000 m2

Co je mimo budovu hlavního ateliéru?
V nejbližším okolí našeho ateliéru jsou parkovací plochy, kde parkuje přenosová technika a všechny vozy, které přivážejí štáb a techniku.

Jak je to s ochranou vstupů do prostor StarDance?
U každého vstupu do ateliéru máme ochranku, která ručí za to, že se do ateliéru (tedy nejen do dekorace, kterou vidí divák na obrazovce, ale ani do zázemí, které bylo v ateliéru vybudováno) nikdo nepovolaný nedostane.

Převažují ve štábu StarDance ženy nebo muži?
Určitě muži.

Pavel Bauer

Kolik lidí se v maskérně stará o účinkující ve StarDance?
Jsme tam tři vizážisté, tři kadeřníci a o hosty se starají pomocné maskérky z ČT.

Kolik lidí musíte připravit každou sobotu?
Docela hodně, protože musíme připravit všechny soutěžní páry, porotu, vokalistky, moderátory a hosty nebo tanečnice, pokud jsou. Neboli všechny, co jdou před kameru.

O co všechno se staráte?
Všechny účinkující musíme nalíčit, učesat, zkontrolovat, jestli nemají na těle nějaké nedostatky, které je nutné do šatů zamaskovat. Taneční páry sice každým dílem ubývají, ale v dalších kolech přibývají tance a my pak taneční páry během večera převlékáme a částečně přeličujeme.

V čem se liší líčení soutěžících v taneční soutěži od civilního televizního líčení?
Snažíme se nedělat klasické líčení tanečníků, které znáte ze soutěží. Chceme, aby celebrity, které ve StarDance tančí, vypadaly krásně, půvabně a aby se cítily dobře. Je to nákladnější a mnohem více vypracovanější líčení než běžné civilní. A také se používají různé efekty: například barevnější a lesklejší přípravky, umělé řasy a třpytky.

Nikde v západní Evropě, ani v zámoří se nepotká tolik vyholených pánských hlav jako u nás. Proč jsou holé lebky u nás tak v kurzu? A jak působí u společenského tance?
Bohužel to je opravdu problém českých mužů. Je to přežitá móda a mnozí tím řeší praktickou otázku starosti o své vlasy. Je to velká škoda, protože spousta mužů, kterým vlasy bujně rostou, se jich takto zbavují s pocitem, že si usnadní péči. Přitom by mnohem zajímavěji vypadali v krátkých nebo polodlouhých střizích. Když se rozjedete do zahraničí kolem naší republiky, tak jsou k vidění muži s nádherně a přirozeně upravenými vlasy, které dotváří jejich image a nepůsobí tak uniformně jako holé lebky. Naštěstí se u společenského tance moc nevidí a to je dobře. Protože tanečník s holou hlavou tančící salsu nebo i valčík bude vždy vypadat méně dokonale.

Česal jste během StarDance víc blondýnek nebo brunetek?
StarDance dělám od počátku, takže mi prošlo rukama mnoho tanečnic a celebrit a asi bych se už nedopočítal. Opravdu nevím.

Jaká je ideální délka vlasů u tanečnice?
Jednoznačně polodlouhá, tak aby se vlasy daly dobře stáhnout, nebo natočit a vytvořit účes. I když v dnešní době se hodně používají příčesky a výplně.

Setkáváte se u soutěžících s tetováním?
Velmi zřídka, a když, tak se je snažíme hlavně na standardní tance zamaskovat korektorem.

Co považujete u líčení za největší nevkus?
To je různé: špatná volba barev stínů, rtěnky, ale hlavně jako zásadní chybu vidím ve špatně zvoleném základu (make-upu) který tvoří barevný podklad a působí velmi nevkusně, když má jinou barvu než zbytek těla.

Podléhá líčení ve StarDance módním trendům?
Částečně. Snažíme se využít aktuálních módních trendů třeba v barevnosti a použití očních linek. Hlavně se snažíme používat moderní a kvalitní přípravky posledních moderních technologií jako například HD (high definition) produkty.

Soutěžící i vy vidíte taneční róby až v sobotu dopoledne. Přitom účesy a líčení přizpůsobujete oděvům tanečníků. Stává se, že někdy míváte na účesy dam rozdílné názory? A kdo pak rozhodne, jaký účes se bude česat?
Je to týmová práce a je nás tam opravdu dost profesionálů na to, abychom posoudili konečný výsledek. Hodně také akceptujeme pocity účinkujících, kteří pak musí tuto image udržet celý večer. Je třeba snoubit krásu šatů s účesem, líčením a druhem tance.

Jak dlouho trvá česání a líčení jedné tanečnice a z čeho se skládá?
U jedné tanečnice zhruba hodinu a půl. Někdy se začíná líčením, někdy česáním. A protože účinkujících je hodně, vždy si rozdělíme postup a práci tak, abychom vše stihli do večerního přenosu. Protože začínáme po generálce, nejdříve si tanečnice „připravíme“: odlíčíme je, naneseme různé masky, krémy a báze a pak provádíme samotné líčení, které po celou dobu přenosu hlídáme a upravujeme. Co se týká vlasů, tak hodně záleží na druhu tance. Začínáme natáčením, kulmováním a pak se dotváří účes. Někdy se vlasy pouze uhladí a tvarují pomocí gelu a ozdob. V průběhu přenosu se vlasy také někdy lehce mění hlavně změnou ozdob.

Jak dlouho a jakým způsobem líčíte pány- tanečníky?
Tím, že se jedná o televizní přenos a protože nikdo nemá dokonalou pleť, která nepotřebuje sjednotit, je nutné upravit také pány. Také se pánové trošku více potí. Jejich příprava je však velmi rychlá, zabere maximálně 10 minut. Vlasy se pak upravují foukáním nebo gelováním.

Jak dlouho trvá česání a líčení moderátorů?
U pana Marka Ebena je to velmi rychlé – jeho pleť je ideální pro maskéry. Moc se neleskne, působí zdravě a není s ní téměř žádná práce. Postačí lehké přepudrování a začistit krátký střih vlasů. Terezku si „vychutnávám“ trošku déle. Je to nádherná žena se světlou pleti – takže výzva. A málo komu z českého showbyznysu sluší červené rtěnky tak jako Terezce! Myslím, že si to i ona sama užívá a tím nám pomáhá v kreativitě. Vlasy se upravují Terezce pomocí příčesků, protože vzhledem k natáčení jiných rolí v seriálech mají její vlasy v současné době civilnější střih. Ale naštěstí je přístupná mnoha variantám, takže je to radost pracovat.

S kým je nejméně práce, komu naopak musíte věnovat více pozornosti?
Všeobecně je nejméně práce s pány, u dam je to různé podle toho, co se jim dělá. Ale nedá se říct, že by někdo nepotřeboval více nebo méně. My si to pokaždé chceme užít a vypiplat k dokonalosti – i když se jedná o jednodušší variantu.

První nástup tanečníků na parket bedlivě sledujete na monitorech. Proč?
Je to kvůli kontrole pleťovek a intenzity barev. Tím že se točí v HD kvalitě, je vše mnohem citlivější a každý malý nedostatek je hned vidět. Také kvůli reflektorům se snažíme přizpůsobit make-up tak, aby vypadal co nejlépe. Snažíme se přistupovat k naší práci profesionálně, a pokud to čas a technika dovolí, kontrolujeme to rovnou na place před vysíláním.

Opravujete (či dokonce pozměňujete) líčení účinkujících během přímého přenosu?
Určitě, hlavně když už mají v jednom kole dva a více tanců a převlékají se do kostýmů. Snažíme se vzhledem k nedostatku času pozměnit rtěnku, zdravíčka, třeba přidat třpytky. A také se snažíme pozměnit účes. Třeba přidáním ozdob nebo odebráním příčesku.

Tanečníci jsou vystaveni horku z  reflektorů, navíc se hodně rychle pohybují. Zákonitě se při tanci musí zpotit. Jak se bráníte tomu, aby se jim líčení nerozteklo?
Líčení se nikdy nerozteče, protože používáme velmi kvalitní a stabilní přípravky. Problém s pocením po tanečním výkonu je logický. Myslím, že to vůbec nevadí. Alespoň divák vidí, že soutěžící tančili poctivě a podali slušný výkon. My se jich pak hned ujmeme v zákulisí.