Magda Kateřina Janáčková, Agáta Marika Šoposká

O FILMU

Lokace:

Většina exteriérů i interiérů vznikala v okolí Vřesové, v Sokolově (na nádraží a v nemocnici), točilo se na železniční trati a přejezdu v Novém Sedle, v sále kulturního domu v Klobukách, v Praze v Holešovické tržnici a dalších pražských lokacích.

O příběhu:

Scenárista a režisér Zdeněk Jiráský debutuje v celovečerním hraném filmu sociálním dramatem ze současnosti Poupata, za jehož scénář získal hlavní cenu ve scenáristické soutěži Filmové nadace RWE & Barrandov Studio v roce 2008.

Film postihuje svět zoufalých sociálních vztahů a charakterů, toužících se vymanit z osudově daného prostředí a uskutečnit svůj sen o normálním životě. Nevyhnutelná krutost, s jakou se příběhy všech postav prolínají, připomíná v mnohém britská sociální dramata devadesátých let, včetně černého humoru, který jednotlivé situace jaksi bezostyšně doprovází.

Příběh Poupat vypráví o těžké zkoušce rodiny, žijící v kraji drsných pravidel. Postavy žijí velkými ideály v kontrastu s malostí svých činů. Dcera Agáta touží po šťastném životě daleko od domova, s plným vědomím toho, že její jedinou nadějí je útěk a zrada nejbližších. Syn Honza věří v sílu lásky bez ohledu na okolnosti, za jakých se zrodila. Matka Kamila hledí s jistotou do budoucna a ve své naivitě si nehodlá připustit bídu dnešního dne. Jediný Jarda, otec rodiny, ví, že svět ani sebe nezmění. Vědom si svého slabošství, nepokouší se o nic. Chorobná závislost na výherních automatech přivede jeho nejbližší do neřešitelné životní situace. Skutečný a přesvědčivý pokus o záchranu rodiny přijde ve chvíli, kdy už je pozdě…

„Filmová pravda Poupat stoji na syrové atmosféře, absenci stylizace a poetizace. Vychází ze znalosti reálného prostředí, věrohodnosti ruční kamery, která je permanentně nablízku herecké akci. Žánr sociálního dramatu předpokládá maximální přesvědčivost hereckého výkonu, autentický jazyk, dekorace i motivy.“

Zdeněk Jiráský, režisér

Synopse:

Rodina Jardy Hrdiny žije v zapadákově. Jarda pracuje jako hradlař na dráze. Jeho koníčkem je lepení modelů ze sirek v láhvích, jeho slabostí závislost na výherních automatech. Jardova žena Kamila uklízí nádražní toalety a sní o tom, že spolu se svými vrstevnicemi secvičí spartakiádní skladbu Poupata po pětadvaceti letech a předvedou ji s pýchou celému městu. Jejich právě dospělé děti Agáta a Honza jsou bez práce, volný čas tráví v místní hospodě. Honza pěstuje spolu s kamarádem Cyrilem ve sklepě paneláku marihuanu. Agáta tuší, že se jí už jen tak nepodaří vypadnout z maloměstské nudy. Neplánovaně totiž otěhotněla s místním hezounem Matějem.

Jarda během pracovní směny na hradle zachrání život Vietnamci Longovi. Díky této příhodě se jejich rodiny spřátelí. Vietnamka Hue secvičí spartakiádní skladbu společně s místními ženami. Během mikulášské oslavy se tragicky zraní Agátin přítel Matěj. Honza se zamiluje do amatérské striptérky Zuzany, která objíždí hospody v doprovodu Frankieho. Honza prožívá svoji první velkou lásku. Je pro ni ochoten obětovat i přátelství s Cyrilem.

Jardovy dluhy, zaviněné hráčskou vášní, narůstají. V důsledku toho se dramaticky vyhrocují i rodinné vztahy. Agáta se rozhodne, že Matěj nemůže být otcem jejího dítěte.

Totální zmar vrcholí Jardovým vyhazovem z práce. V bezvýchodné situaci, aby zabezpečil svou rodinu, se Jarda rozhodne k zoufalému činu. Plán se mu ale vymkne z rukou. Situace se tragicky završí ve chvíli slavnostního vystoupení Poupat na místním fotbalovém hřišti.

 

 

Premiéra: 15. prosince 2011

Námět, scénář a režie: Zdeněk Jiráský

Producent: Viktor Schwarcz - Cineart TV Prague (ČR)
Koprodukce: Česká televize, i/o post
Distribuce: Bontonfilm