Martin Štrba - kameraman

Narodil se 26. srpna 1961 v Levici. Vystudoval fotografii na Střední umělecko-průmyslové škole v Bratislavě a na pražské FAMU absolvoval katedru filmové kamery. Martin Štrba patří k nejvytíženějším kameramanům české a slovenské kinematografie. Od poloviny devadesátých let žije v Praze.

Na svém kontě má více než dvacet celovečerních filmů a televizních hraných a dokumentárních projektů, např. povídkový film PRAHA OČIMA. Je dvorním kameramanem Martina Šulíka, se kterým spolupracoval na všech jeho filmech (NEHA, VŠETKO ČO MÁM RÁD, ZÁHRADA, ORBIS PICTUS, KRAJINKA, SLUNEČNÝ STÁT). Také je výhradním spolupracovníkem režiséra Vladimíra Michálka (JE TŘEBA ZABÍT SEKALA, ANDĚL EXIT, O RODIČÍCH A DĚTECH, BABÍ LÉTO, TV seriál ZÁCHRANÁŘI). Spolupracuje také s Michaelou Pavlátovou - NEVĚRNÉ HRY (2003), DĚTI NOCI (2008). Byl hlavním kameramanem multimediálního projektu ZLATÁ ŠEDESÁTÁ, v jehož rámci vzniklo 26 televizních portrétů československých filmových osobností a jeden celovečerní film. Naposledy stál za kamerou úspěšného slovenského filmu Vladimíra Balka POKOJ V DUŠI (2009) a výpravného velkofilmu režisérek Agnieszky Holland a Kasii Adamik JÁNOŠÍK: PRAVDIVÁ HISTÓRIA (2009).

V roce 1999 získal za film JE TŘEBA ZABÍT SEKALA cenu Asociace českých kameramanů a Českého lva za kameru, o rok později byl oceněn Českým lvem za Nejlepší výtvarný počin za film ANDĚL EXIT.

Rozhovor s Martinem Štrbou:

S Ondřejem Trojanem jste spolupracoval poprvé, měli jste o vizuálním uchopení filmu totožné představy?

Dvě rozdílné představy se nakonec prolnuly v jednu společnou. Koketoval jsem totiž se snímáním na jednu kameru, Ondřej chtěl zkusit dvě, kvůli autenticitě snímání mladých neherců. Nakonec jsme točili podle potřeby jak na jednu, tak na dvě, což mi nevadilo, protože jsem s tím už měl předchozí zkušenost při natáčení s Agnieszkou Holland.

Občanský průkaz je natočen na kameru RED, jak vám tato technologie vyhovovala?

Film je ještě stále pružnější, ale RED má zase jiné přednosti, které se navíc rychle mění a přibývají, např. citlivost. Ale je zbytečné vyprávět o tom podrobně, protože zítra už může být všechno jinak...

Jde o dobový film, jaké barevné ladění jste se nakonec rozhodli zvolit? A je Občanský průkaz nějakým způsobem stylizovaný?

S Ondřejem jsme se shodli na jemné stylizaci „Fomacolor“, což byl v té době inverzní materiál, který lehce zvýrazňoval tyrkysové tóny.

Jaký je váš osobní vztah k době, ve které se film odehrává?

Ambivalentní, stejně tak, jak ho mají kluci ve filmu.

Máte ve filmu oblíbenou scénu?

Je jich více: Popelka s Alešem na záchodě, kluci ve vraku auta nebo Míťa ve sněhu...

 

Martin Štrba