Mike D’Angelo
Musíme si pomáhat
Time Out New York - 7. - 14. června 2001

Před třemi lety, mezi ovacemi a cenami pro film Roberta Benigniho Život je krásný, hrstka osamocených jedinců odvážně prohlásila tento film za travestii a obvinila ji z toho, že trivializuje Holocaust ve jménu pohodářství a falešnosti. Tito lidé se, jak to už bývá, mýlili - Život je krásný je ve skutečnosti živá, nesmírně znepokojivá parabola o lidské schopnosti popírat skutečnost a o náramně povznášejícím výtahu do pekla. Jejich námitky se však dokonale hodí na jednoho z uchazečů o letošního Oskara, ohromně „inspirativní“ české drama Musíme si pomáhat. Jenom proto, že režisér tohoto filmu Jan Hřebejk nešaškoval před televizními kamerami celého světa jako Benigni, se zdá, že kritici jeho film berou vážně. Zdání klame.

Údajně na základě skutečných událostí vypráví Musíme si pomáhat příběh Josefa a Marie Čížkových (Polívka a Šišková), jemné dvojice, která neochotně souhlasí s tím, že poskytne úkryt uprchlíkovi z koncentračního tábora Davidu Weinerovi (Kassai), synovi Josefova bývalého šéfa. Film se otevírá sledem stručných medailónků, které uvádějí osudy Davidovy rodiny; v typicky neotesaném gestu, Hřebejk uzavírá tento prolog orchestrálním crescendem, přičemž jeho kamera dramaticky odhaluje vlajku s nacistickým hákovým křížem - jako kdybychom si nedokázali uvědomit, proč se během třicátých let život československého Žida obrátil k horšímu. Jakmile je David bezpečně schován u Čížků ve spižírně, Hřebejk se spoléhá ve stále větší míře na lacinou ironii; následující epizody hrozícího nebezpečí využívají elegantní hudbu jako kontrapunkt. Je tu několik sekvencí doslovné frašky, jako když se David schovává pod Mariinými prostěradly a zamilovaný nacistický úředník omylem líbá Židovu ruku. Nakonec, z důvodů, které jsou příliš uměle vycucané z palce (ačkoliv hádám, že toto mohla být ona část, která vychází ze skutečnosti), Marie je těhotná a nosí Davidovo dítě, jako součást válečné lsti, jak zabránit jeho odhalení.

Kéž bych mohl tvrdit, že toto všechno je smělé a provokativní. Ale tam, kde Benigniho film využíval schválně absurdní tón při zobrazení Holocaustu jako události tak zásadně směšné, že dává smysl pouze jako nesmyslná hra - podobně, jako „Calvinball“ Billa Wattersona, řekněme, kde pravidla se neustále mění podle libosti toho, kdo je právě u moci - Musíme si pomáhat pouze nabízí vykalkulovanou, přeplácanou směsici smíchu a slz. Ačkoliv obvykle nerad obviňuji z vypočítavosti, zdá se mi, že tento film je schválně vytvořen tak, aby vytloukl kapitál z bezprecendního (do příchodu Tygra a draka) obchodního úspěchu filmu Život je krásný; zdá se, že tento film byl pro oskarovou nominaci přímo předurčen. Sorry, pánové, že jste nevyhráli - zkuste příště dodat pár bitek s využitím bojových umění.