Kytice - domů  
 
Jan Jirásek
 
rozhovor část ·····  1 ·· 2 ·· 3 ·· 4 ·· 5 ·· 6    l   audioukázky
  A on, přestože mě viděl poprvé v životě, mě s velkým pochopením vyslechl a řekl mi, že existuje jistý pan dr. Dvořák, který učil na Pedagogické fakultě a při prověrkách ho vyhodili, a ten právě teď hraje v orchestru na výchovném koncertu, ale když si pospíším, tak ho ještě stihnu a ten by mi snad mohl pomoci. Tak já tam opravdu běžel, toho pána jsem našel a on mě začal mě učit hudební teorii - harmonii, kontrapunkt, nauku o nástrojích apod. To trvalo až do maturity. Už před ní jsem se hlásil na AMU do Prahy, ale tam mě ani na potřetí nevzali. Tyto přijímačky jsem dělal už jako student Pedagogické fakulty v Hradci Králové, kterou jsem mezitím začal studovat. A tady jsem potkal člověka, jmenoval se Luděk Lukeš, který mě velice ovlivnil a kterého jsem měl moc rád. To byl člověk s obrovským citem pro muziku a pro mladé lidi. Jemu jsem ukazoval své skladby a on měl nesmírně trefné připomínky. Byl to však velmi silný kuřák a brzy po odchodu do důchodu zemřel.   Dnes vím, že člověk jeho formátu by se uplatnil na kterékoli vysoké hudební škole v Evropě nebo v USA. On však odešel do důchodu jako odborný asistent...

 A vaše cesta na JAMU? 
Po třetím neúspěchu v Praze jsem si řekl, že zkusím Brno a v Brně mě vzali hned. Tam jsem potkal další zajímavé lidi. Studoval jsem skladbu u prof. Zdeňka Zouhara, o kterém lze říct, že byl posledním žákem Bohuslava Martinů. Ale největší vliv na mě měl dnes už bohužel zemřelý doc. Miloslav Ištvan. To byla velice zajímavá postava, pozoruhodný skladatel, svérázný člověk, kterého jsem měl velice rád a myslím, že on mne také. Chodili jsme spolu na víno a rozebírali různé věci, odborné i osobní. Psal velice zajímavé teoretické práce a právě tuhle potřebu věci a kompoziční procesy teoreticky formulovat, tu mi předal.

 

  Kytice Vodník Polednice Svatební košile Dceřina kletba Zlatý kolovrat Štědrý večer