Kytice - domů  
 
F. A. Brabec
 
rozhovor část ·····  1 ·· 2 ·· 3 ·· 4 ·· 5 ·· 6    l   filmografie
   Jak jste vybíral herecké představitele? 
Herecké obsazení bylo vlastně velmi jednoduché. Už když jsem začal uvažovat, že Kytici natočím, v duchu jsem obsazoval jednotlivé role. Přitom každá postava měla většinou jen jediného adepta. Jen výjimečně měly moje představy alternace. Producentka mé návrhy akceptovala a nakonec až na dvě, tři výjimky se mé původní představy skutečně naplnily. Že bude například Karel Roden hrát umrlce ve Svatební košili, jsem věděl už rok a půl před začátkem natáčení. Nebo že Aňa Geislerová ztělesní obě sestry - hodnou i zlou - ve Zlatém kolovratu. O Lindě Rybové a Danu Bártovi coby hrdinů balady Vodník jsem také neměl od počátku pochyb. Opřel jsem se o výborné herce, které bych mohl jen jemně vést, než abych je vodil jako loutky nebo jim něco přikazoval. Na to by ani nebyl čas, když jsem zároveň s režií dělal i kameru. Chtěl jsem, aby mi pomohli ztvárnit a sdělit divákům pocit, který já v básních vnímám.
  Kromě toho ten projekt si zaslouží dokonalý jazykový projev, krásnou češtinu - vždyť jde o známé verše. Recitovat básně vyžaduje určitou zkušenost. Musí to být stylizovaný projev, ale měl by vyznít naprosto přirozeně.

 Dělat režii a kameru zároveň je mimořádně náročné. Jak jste tento svár dvou profesí v sobě vyřešil? 
Nejtěžší bylo, že jsem se poprvé v životě pustil do scénáře. Protože tehdy jsem si nejvíc uvědomil, co je režie a kamera. Že já vlastně musím hodně obrazových věcí obětovat, abych tam dostal akci a postavy. Kdybych býval nepsal scénář, asi by tato rozhodnutí vznikala až na place. Díky tomu jsem musel občas s bolavým srdcem kameramana škrtnout řadu efektních záběrů, protože jsem si uvědomil, že by se to nedalo urežírovat, že by tam herec musel dělat nesmyslné kousky. Tím pádem jsem si látku už při psaní scénáře režijně více připravil.

 

  Kytice Vodník Polednice Svatební košile Dceřina kletba Zlatý kolovrat Štědrý večer