Kytice - domů  
 
F. A. Brabec
 
rozhovor část ·····  1 ·· 2 ·· 3 ·· 4 ·· 5 ·· 6    l   filmografie
  On ten Ubu byl pro mě „nejkameramanštějsí“ cvičení, jestli mi rozumíte. Po slušném úspěchu tohoto filmu se objevily další nabídky na režii, ale opět šlo o velice realistické příběhy. Neříkám, že byly špatné. Jenže já bych to asi neuměl. Takže moje žena, výtvarnice Jarka Pecharová, když viděla, že odmítám nabídky a marně hledám látku, nosila mi domů z antikvariátů a knihoven knihy od českých básníků. Původně jsem hodně sázel na Kainara. Skončilo to ale u Erbena, kterého jsem četl jako posledního. Okamžitě jsem viděl konkrétní obrazy. Zajímavé je, že i po dvou letech psaní scénáře zůstalo mnoho těch obrazů úplně stejných, jak jsem si je předstvoval při prvním čtení. Takže jsem posléze vlastně jen realizoval to, co se mi vybavilo tenkrát na horách před třemi lety, když jsem po letech četl znovu Kytici.

   Přijít s nápadem zfilmovat sbírku balad bylo asi dost odvážné. Jak jste našel pro svůj originální projekt producenta? 
Nebylo to opravdu lehké. Oslovil jsem postupně několik producentů. Jeden měl i vážnější zájem, ale brzy se ukázalo, že nemá čas se tomuto projektu věnovat. Skutečně nebylo lehké na něj sehnat peníze. Když jsem oslovil Deanu Jakubiskovou-Horváthovou, okamžitě řekla ano. Deana je výjimečný producent s citem pro emotivní filmy s výraznou výtvarnou složkou. Takže si myslím, že Kytice se dostala do těch nejsprávnějších rukou. Stačili jsme ještě podat žádost o grant. Ten jsme napoprvé nedostali, ale obdrželi jsme podporu na dopracování scénáře. Deana se ujala kromě produkce filmu také dramaturgie.

 

  Kytice Vodník Polednice Svatební košile Dceřina kletba Zlatý kolovrat Štědrý večer