ČESKÁ TELEVIZE  
 

 

 

Dokumentární film

Černobílá v barvě

SYNOPSE

V mezinárodním hudebním světě je Věra Bílá pokládána za jednu z nejvýznamějších současných umělkyň; doma je považována za zvláštní osobnost s tucty vlivných obdivovatelů. Věra Bílá není "typickou cikánkou" ani nereprezentuje obvyklou představu o české romské komunitě. Je osobností se svými osobními starostmi a problémy. Nicméně film Černobílá v barvě, který natočila režisérka Mira Erdevički - Charap, líčí její kariéru mimo koncertní jeviště a odhaluje, jak si dokázala uchovat hluboké vazby k rómským tradicím, jak ve své hudbě, tak ve svém způsobu života.

Film začíná s halgato , tradiční rómskou baladou, kterou složila Věra o svém vlastním životě. Její objemná postava je oblečena do červených šatů a takto přistupuje před obecenstvo gadžů. Její hudba však vychází ze znalosti bídy, kterou zažila její rodina na Slovensku. Vzpomínky na hroznou bídu jsou hnacím motorem její posedlosti po penězích. Přesto žije prostě v Rokycanech, kde se věnuje svému invalidnímu manželovi a adoptovanému synovi. Veřejnost tleská jejím vystoupením, aniž by věděla o domácí tragédii, kdy byl její syn uvězněn za vloupání, a aniž by pochopila lyriku jejích písní, které hovoří o isolaci života mezi patolízaly.

Její skupina Kale jsou rodinní příslušníci. Každý dokáže nějakým způsobem Věru povzbudit, třeba děláním grimas. Jejich manažer Ervin však ví, že nemohou ulehčit jejímu vnitřnímu utrpení.

Věra je rozhodnuta zajistit, že se její syn nebude dál zaplétat s kriminálními kruhy, proto vyráží na Slovensko hledat mu nevěstu. Navštěvuje vesnici svého manžela, kde vyrostla i její matka. Jedná se o její návštěvu na Slovensku po více naž 25 letech, na některých místech pociťuje strach, na jiných jí vítají jako místní super star. Tam má kořeny její hudba. Věrna rómské tradici, chce za nevěstu pro svého syna dívku pocházející z rozšířené rodiny. Pro Věru navíc platí, že čím chudší, tím lepší, neboť má pocit, že chudoba rozvíjí schopnost spolupracovat.

Zpět v Rokycanech: její syn se vrací z vězení a ani jeho odmítnutí připravované svatby nemůže zkazit Věře radost z jeho návratu. Mnohem důležitější než prodej CD nebo potěšené publikum je předávání jejího hudebního dědictví.

Právě výuka Idy Kellarové a mezinárodního chóru rómských písní je pro Věru důležitým způsobem, jak pokračovat v tradici. V Kale dochází ke změně, když se kytarista rozhodne odstěhovat s Idou, neboť zřejmě upřednostňuje hraní na lukrativních místech před svými rómskými příbuznými.

Každý z členů skupiny přináší své vlastní životní zkušenosti v písních, které komponuje. Umožňují náhled do života rokycanských Rómů, kteří žijí v panelácích jako zcela oddělená komunita od bílých obyvatelů města. Jeden zpívá o tom, že je příliš chudý aby se ženil, další přechází od práce s pneumatickou vrtačkou k hraní balad o českém rasismu. Emil "Pupa", baskytarista, ukazuje jak získal své jméno na fotbalovém hřišti předtím, než vysvětluje proč se necítí schopný připojit se k bílé křesťanské komunitě.

Mezitím: Věra je opět ve finančních potížích, neboť utrácí všechny svoje peníze (včetně sociální podpory) za hru na hracích automatech. Celá skupina je zděšena představou Věry odcházející do vězení, ale naštěstí nahrávací společnost souhlasí s půjčkou.

Hudba Věru přenáší přes kulturní hranice. Je populární mezi mladými Čechy a studenty v klubu, ale stejně tak u tradiční cimbálové skupiny jejího otce. Věra konfrontuje závist a napětí uvnitř české rómské komunity, vědoma si, že jen málo z posluchačů ví, jak málo peněz si dokáže ponechat. Zatímco její manažer prodává klobásy a popcorn, aby si vydělal na živobytí, ona se omezuje zastavením svého sterea. Její kvality jsou stavěny do popředí ve francouzských televizních novinách a její plakáty jsou vylepovány po celém pařížském metru, avšak v Rokycanech smlouvá v second handu.

Vystupování v Paříži však není jen kouzlo a sláva. Její mezinárodní manažer Jiří Smetana je rozhodnut utvořit jí jméno, ale to znamená nekonečné tiskové konference, interview a vystoupení. Zatím, co se Věra cítí doma v pařížské kosmopolitní atmosféře, její nadšení pro vystupování brzy opadá, zejména, když jí Smetana odhalí, jak málo je placena. Chce být doma, relaxovat na hromadě podušek a plánovat s manželem, jak zajistit, aby se jejich syn brzy oženil.

Z filmu vyplývá, že jde o ženu silně propojenou se svou rodinou a svým původem. Její hudba ji zbavuje obav, zda je dostatek jídla a peněz, ale také ji uvádí do světa tvrdé konkurence, který málo dbá na její pocity či nálady. Zda se dostane na dráhu populární hvězdy nebo k rychlému poklesu do tmy záleží na tom, zda si dokáže uchovat své vazby na místa, kam patří, a své zdraví při čelení stresům, které nevyhnutelně přicházejí.