Yandim Band

Yandim Band (1989)

(1988 - 1994) Praha

Slávek Janda, hlavní figura v té době již pop rockového Abraxasu, znal indickou studentku medicíny Jayu (vlastním jménem Jayasree Atchuthan) již delší čas a vůbec nevěděl, že také zpívá. To prý "zjistil jednoho dne v Redutě, kde se Jaya u stolu naráz proměnila v Sade". Exotická zpěvačka - to byl hodně dobrý úvodní tah ve hře, která nakonec vyústila v sestavení formace Yandim Band.

Janda vždycky toužil mít soubor, který by byl srovnatelný s tím, co zrovna frčelo na Západě. V Melodii (1990) říká: "Chceme se srovnávat se světovou hudbou. Česká scéna je natolik specifická, že většina kapel žádnou souvislost se světovým vývojem nemá. Hlavně se to týká alternativní scény, Brna, undergroundu. My jsme šťastní, že se můžeme ze života radovat, nechceme se vyžívat v depresích. Těch má člověk kolem sebe dost… Nechceme dělat koncerty, kam lidi normálně přijdou, poslechnou si a zase odejdou. Chtěli bychom z nich udělat i určitou společenskou záležitost, kam by se lidi přišli pobavit a uvolnit. Taková forma párty, která je venku běžná. Usilujeme o dobrou náladu, o to, aby lidi zapomněli na svoje všední problémy."

To ovšem znamenalo vybudovat profesionální kolektiv z vynikajících instrumentalistů, který by měl navíc dobré skladatelské a producentské zázemí. A vytvářet muziku odlehčenou, taneční a přitom hudebně rafinovanou a na poslech zajímavou. Dbát na určitá "mezinárodní" pravidla obchodu - mj. třeba na předpoklad, že písně budou zpívány v běžném světovém jazyce, nejlépe v angličtině.

Janda se tedy kromě své exotické růže Jayi obklopil hudebníky, kteří již nějaký čas na naší scéně působili. Z rozpadajícího se Abraxasu vytáhl baskytaristu Tondu Smrčku (ten ale po roce odešel), z jazzové kapely Horká linka bubeníka Michala Hejnu (zároveň hrál i s Krausberry) a také nového basistu Ivana Doležálka, z Yo Yo Bandu si vypůjčil další exotickou tvář, perkusistu Imrana Musa Zangiho a z již rozpadlé Bossanovy funkového nadšence, klávesistu Romana Holého. V souboru se samozřejmě střídali i další muzikanti - třeba saxofonisté Ivan Myslikovjan (ex-Buty, ex-Etc…) a Jiří Šíma (též Yo Yo Band), bubeník a perkusionista Jaromír Helešic (kdysi dávno Impuls a Energit), zpěvačky Athina Langos (původem z Řecka) a bývalá "ókábenďačka" Marcela Březinová atd. O české texty se v převážné míře staral Jandův bývalý spoluhráč z Abraxasu Josef Vondrášek (dále např. Vladimír Kočandrle), anglické psal Jayin otec. Celá skupina (kromě Jayi) byla navíc totožná s formací Panta Rhei, doprovodným tělesem jazzové zpěvačky Jany Koubkové.

Yandim Band vtrhl na naše pódia s hudbou, která měla oslovovat hlavně "takzvanou" high society, tzn. spíše bohatší mládež z lepších rodin, toulající se po diskotékách. Psalo se o něm, že "toto ´mezinárodní sdružení pro mezinárodní hudební příležitosti´ hraje plnokrevný, aranžérsky vyšperkovaný pop jazz" (Gramorevue 1988), což bylo jistě opodstatněné tvrzení. Jandův hudební rukopis vtiskl kapele velice příjemnou soft rockovou tvář s jemnými názvuky jazzu, latiny a vůbec - celý rytmický spodek zaváněl výlety do různých etnických oblastí. Tím vším proplouvala tajemně půvabná Jaya s hlasem, který ve vyšších polohách připomínal jinou zahraniční exponentku českého rocku - Joan Duggan. Nicméně mladá (hlavně rocková) česká posluchačská obec ještě nebyla na této druh hudby připravená. Tuzemský rock prožíval svoje nejdrsnější období - letěl hlavně metal, a v undergroundovém prostředí se chodilo ponejvíce na punk a hardcore. A disco-mládež příliš koncerty nezajímaly, té stačily diskotéky, takže lehce nablýskaný, elegantní, profesionálně zahraný a funkem nabitý pop vlastně neměl v té době divácké odbytiště. A na tom také celý projekt pohořel.

Yandim Band měl prostě smůlu v tom, že vznikl a působil ve špatný čas (od roku 1988 výše) na špatném místě (socialistické Československo). Zkusit to ale na tom samém místě o pár let později, šílely by po něm davy. Což poznal právě jeden ze zakladatelů skupiny, Roman Holý, který ve funkové linii setrval a svými projekty (J.A.R., Sexy Dancers a Monkey Business) výrazně ovlivnil českou hudební scénu druhé poloviny devadesátých let.

Jandova skupina ještě pár let šuměla (bez Jayi i Marcely Březinové) mimo pozornost hudebních fanoušků, až ji nakonec kapelník v roce 1994 rozpustil a pokusil se znovuobnovit legendu zvanou Abraxas.

Co se zachovalo do roku 1989 (včetně):

- Fotografie + video z Vokalízy 88 (1988, Yandim Band jednu píseň, vlastní J. Novotný), klipy "It´s Time, It´s Over" (1988), "Fallen In Love" (1989), "The Way Of My Life" (1989)

- Audio:
Yandim Band: "Studio 88" (1988, nahrávky pro Český rozhlas)
Yandim Band, Marcela Březinová: SP (Panton) - "Radost ze života"/"The Way Of My L:fe" (1989, vyšlo 1990)
Yandim Band & Jana Koubková: "Panta Rhei" (1989, LP, Panton, vyšlo 1990)
Panta Rhei: "Horror" (1988, live-EP, Panton, vyšlo 1989)
Intima, Jana Koubková, Bohuslav Janda: SP (Panton) - "Žár"/"Vyznání" (1988)