Turbulence v ČSA. Budoucnost ČSA. Platy v ČSA. Nová éra ČSA? Jak dál? Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha /reportáž/ Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Dva roky, na tuto dobu odhaduje nový šéf Českých aerolinií a ředitel Letiště Praha Miroslav Dvořák stabilizaci národního leteckého přepravce. České aerolinie jsou teď podle Dvořáka soběstačné a životaschopné bez jakýchkoliv dalších finančních injekcí státu. Právě stát, respektive vláda premiéra Jana Fischera v pondělí rozhodla, že České aerolinie dál zůstanou právě pod křídly státu. Jan FISCHER, premiér /natočeno 26. 10. 2009/ -------------------- Vláda se shodla na tom, že prodávat nebude. Václav MORAVEC, redaktor -------------------- Kabinet tak odmítl nabídku jediného zájemce o 92procentní balík akcií ČSA, tedy nabídku konsorcia firem Unimex/Travel Service. To nabídlo za aerolinky miliardu korun. Jedna ze zásadních podmínek konsorcia ovšem zněla, vlastní jmění Českých aerolinií bude v okamžiku převzetí alespoň nulové. Eduard JANOTA, ministr financí /natočeno 26. 10. 2009/ -------------------- Oni sami museli vědět, že toto vláda nemůže akceptovat v žádným případě. Václav MORAVEC, redaktor -------------------- Konsorcium by nabízenou miliardu splácelo po částech. Vlaďka DUFKOVÁ mluvčí Unimexu /natočeno 26. 10. 2009/ -------------------- Konsorcium Unimex/Travel Service dnešní rozhodnutí vlády neprodat České aerolinie respektujeme, bereme to na vědomí. Václav MORAVEC, redaktor -------------------- Pondělní rozhodnutí Fischerovy vlády neprodávat ČSA získalo podporu dvou nejsilnějších politických stran v zemi, občanských a sociálních demokratů. Mirek TOPOLÁNEK, předseda strany /ODS/ /natočeno 26. 10. 2009/ -------------------- Pokud by rozhodovala o tomto problému moje vláda, rozhodla by úplně stejně jako vláda Jana Fischera. Jiří PAROUBEK, předseda strany /ČSSD/ /natočeno 26. 10. 2009/ -------------------- V tuhle chvíli vlastně přistoupit na podmínky toho jediného uchazeče o koupi ČSA se nám zdá být nemožné. Václav MORAVEC, redaktor -------------------- České aerolinie teď procházejí ozdravnou kúrou. Ta může podle nového vedení trvat až 2 roky. Jan FISCHER, premiér /natočeno 26. 10. 2009/ -------------------- Tvrdý restrukturalizační program, řekl bych, s drsným tahem na snižování nákladů. Václav MORAVEC, redaktor -------------------- Už teď se rýsuje několik scénářům, například těsnější spolupráce s Letištěm Praha, což znamená například propojení při odbavování zavazadel. Nebo snaha vytvořit z ČSA především tranzitního dopravce, tedy aby lidé přiletěli do Prahy linkou ČSA a na Ruzyni by přesedlali na další spoj. Jan PROCHÁZKA, analytik, Cyrrus /natočeno 26. 10. 2009/ -------------------- Důležité je určitě přežít tu zimu a těžké jaro, samozřejmě může se také stát, že ta situace se ještě výrazněji zhorší. Václav MORAVEC, redaktor -------------------- Kritici těsnější spolupráce Letiště Praha a Českých aerolinií ovšem varují před možným porušením hospodářské soutěže. Ministr financí Eduard Janota takový argument odmítá. Eduard JANOTA, ministr financí /natočeno 26. 10. 2009/ -------------------- My nejednáme o fúzi, čili nehrozí žádná arbitráž. Václav MORAVEC, redaktor -------------------- Vláda doufá, že České aerolinie budou během dvou let opět v zisku a že se je pak podaří prodat za výhodnějších podmínek. /konec reportáže/ Václav MORAVEC, moderátor -------------------- České aerolinie aktuálně bojovaly o přežití. Ke konci roku očekávají ztrátu 3,3 miliardy korun českých. Závěrečným hostem Otázek, generální ředitel Letiště Praha a také prezident Českých aerolinií v jedné osobě Miroslav Dvořák, vítejte v České televizi, hezký dobrý den. Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Hezké odpoledne. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Jak si zvykáte na to dva v jednom, že tady máme manažera, který nám řídí Letiště Praha i ČSA. Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Tak já bych neřekl, že to je otázka o velikosti, je to spíš o organizaci práce, prakticky, když se podíváte na velikost Letiště Praha a Českých aerolinií a v součtu zase nejsou tak velikou společností. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Vy tedy v současnosti sedíte na dvou, respektive čtyřech židlích, když budeme brát i ty pozice předsedy představenstva, což se váže ať už k řediteli Letiště Praha, i prezidentu Českých aerolinií. Když jste přijímal tu nabídku prezidenta ČSA a šéfa představenstva ČSA, tak dohodl jste se s ministrem financí Eduardem Janotou a ministrem dopravy Gustávem Slamečkou, že tuto funkci budete zastávat až do nového výběrového řízení, respektive nové privatizace ČSA? Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Tak my musíme se vrátit trošku k mandátu, který jsem získal, respektive k cíli. Cíl mého činění v Českých aeroliniích je jednoznačně dlouhodobě stabilizovat České aerolinie. To není otázka na několik následujících měsíců, je to samozřejmě dlouhodobý projekt, dovoluji si tvrdit, v několika letech a z toho důvodu samozřejmě pro tuto záležitost potřebuji i silný časový mandát, to znamená, já bych v tuto chvíli neřekl, že se jedná o nějaké časové omezení. Jedná se samozřejmě o zadání, které je naprosto jasné, dlouhodobě stabilizovat České aerolinie, prokázat jejich samostatnou životaschopnost a samozřejmě zajistit udržitelný růst do budoucích let. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Jste i manažerem na druhou privatizaci ČSA? Vnímáte tu roli tak? Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Já v tuto chvíli nevnímám, protože v tuto chvíli opravdu ta role otočit České aerolinie do černých čísel a co bude následně, to je pochopitelně už rozhodnutí budoucích vlád, v tuto chvíli opravdu se soustředí na ten bezprostřední úkol, a to je stabilizace a nastartování růstu aerolinií. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Diváci Otázek na Facebooku, připomínám, že máte k dispozici naši stránku na www.facebook.com/otazkyvaclavamoravce. Miroslav Dvořák je i vaším hostem a otázky přicházejí, například Jan Libiček se ptá, jestli Miroslav Dvořák vnímá sám sebe spíš jako byznysmana, jehož primárním úkolem je přivést ČSA zpátky do černých čísel, nebo je ta role i politická, protože zkrátka jde o největší státní firmy v zemi. Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Tak možná vzhledem k tomu, že moje funkce, můj mandát vznikl vlastně v předchozích týdnech od nepolitické vlády, tak dovoluji si tvrdit, že není politická. Můj úkol je opravdu zajistit, aby dlouhodobě jak aerolinie, tak samozřejmě letiště prosperovaly, aby si zajistily svůj růst, a to je samozřejmě spíš úloha pro byznysmana, pro ekonoma. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Vy jste v tomto týdnu poskytl zhruba tři rozhovory a mluvil jste o výhodách, které má to personální propojení Českých aerolinií a Letiště Praha. Jaká jsou největší úskalí a zmiňte, prosím, dvě. Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Tak já myslím, v první řadě ta úskalí jsou v tom, v těch premisách, který už zazněly jak z médií, tak, řekněme, i z obav některých zákazníků Letiště Praha. Jedná se samozřejmě o obavu, aby Letiště Praha jako takové zůstalo nezávislé i ve vztahu k ostatním zákazníkům, což velmi snadno prokážeme, že tomu tak bude a samozřejmě i tomu tak je. To je asi to největší úskalí, protože. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Čím to prokážete, to, že nebudete nadržovat, čím to prokážete v budoucnu, že ti, ať to je Travel Service, ať to je Lufthansa, zkrátka. Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- 46 aerolinií, které. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- 46 aerolinií, jak jim ukážete, že nenadržujete ČSA, když jste prezidentem a předsedou představenstva aerolinek. Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Veškeré obchodní podmínky jsou de facto předmětem jednání na specializovaných mítincích s těmito zástupci a samozřejmě jsou dohlíženy i mezinárodní institucí /nesrozumitelné/, která pochopitelně dbá na dodržování nezávislosti, objektivitě a hlavně konkurenceschopnosti vůči ostatním zákazníkům a vzhledem k tomu, že tyto jednání jsou opravdu velmi náročné, kde musíme prokázat jakékoliv zvýšení, snížení, změnu struktury poplatků, tak si ani nedovedu představit, že by něco takového se mohlo stát. Navíc každé jednání o poplatcích, to znamená od přistávacích poplatků, přes poplatcích za odbaveného cestujícího a další poplatky, se předjednávají s půlročním předstihem vždycky na další letovou sezónu, to znamená, už v tuto chvíli de facto máme dohodnuté poplatky na letní sezónu. A to jsou věci, které samozřejmě jsou předmětem velmi detailního zkoumání a analýzy. Takže není možné se dohodnout, v uvozovkách, někde za zády s Českými aeroliniemi o výhodnějších poplatcích, aby ostatní o tom nevěděli. To znamená, to je. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ty poplatky budou tedy stejné. Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Ty jsou samozřejmě, já nebudu říkat, že jsou stejné, oni budou mít třeba jinou strukturu, budou vyšší, budou nižší, ale budou pro všechny stejné, takhle jsem to chtěl říct. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Méně peněz ve výplatě, to platí právě ode dneška. Byla to ona historická, jak ji označujete, dohoda s odbory v ČSA. Piloti přicházejí o 30 procent, letušky o 15 procent a ostatní zaměstnanci o 10 procent příjmů. Část těchto, snižování těch platů už platí právě ode dneška. Nový šéf Českých aerolinií Miroslav Dvořák podepsal před 9 dny se všemi odborovými organizacemi dohody o snížení mezd. Tady jsou slova šéfa odborového sdružení pilotů Filipa Gaspara. Filip GASPAR, šéf odborových svazů sdružení pilotů ČSA /natočeno 23. 10. 2009/ -------------------- Tak, my to říkáme dlouhodobě, nikdy jsme nezpochybňovali restrukturalizaci společnosti jako takovou, ta je potřeba a samozřejmě v této době, kdy probíhá ekonomická krize, tak je potřeba, aby zaměstnanci na té restrukturalizaci a na té pomoci firmě participovali. Takže dlouhodobě říkám, že k tomu snížení muselo dojít určitě. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Konstatoval před 9 dny v rozhovoru pro Českou televizi předseda odborového sdružení pilotů ČSA Filip Gaspar. Vy jste už v tom sobotním rozhovoru pro deník Mladá fronta DNES chválil zaměstnance aerolinek, že ukažte mi jinou firmu na světě, která tak razantní snížení udělala a na to razantní snížení zaměstnanci přistoupili. Počítáte s tím jako nový manažer ČSA, že jde o konečné personální úspory? Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Tak ještě dovolte, abych se vrátil k tomu, co jste říkal, a to je opravdu, nerad bych, aby to znělo jako fráze, je to naprosto mimořádná záležitost, takto razantním způsobem si upravit mzdy směrem dolů. Já myslím, že je potřeba říct, že se to týká opravdu všech zaměstnanců Českých aerolinií a to bez ohledu, v jakých pozicích dneska stojí. Jsou zde samozřejmě zaměstnanci i s platem, který je výrazně pod republikovým průměrem a i jich se týká toto snížení. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ono se týká i vás, protože vy budete vykonávat pozici prezidenta a předsedy ČSA úplně zdarma. Nebudete mít ani věrnostní programy nebo bonusy, pochopil jsem to správně? Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Co se týče mě, z mého hlediska to byla velmi spontánní, bylo velmi spontánní rozhodnutí. Když před váma sedí zaměstnanci, kterým opravdu jde o budoucnost svého, své společnosti, s níž svázali celý svůj život, berte to tak, aerolinky mají více než 80letou historii a řada lidí v ní pracuje desítky let a jsou ochotni opravdu pro to udělat hodně a důkazem toho je snížení takto radikálním způsobem svých mezd, tak já myslím, že ta moje reakce byla naprosto oprávněná, relevantní. To znamená, nezatěžovat společnost dalším zbytečným nákladem a motivovat, řeknu, i sám sebe k budoucím výnosům. Já jsem řekl, že se zříkám svého příjmu do doby, než se vrátíme zpátky do černých čísel a do provozních černých čísel, to znamená neovlivněných divesticemi, prodejem majetku. Takže to je možná na tu první otázku. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Včetně všech těch výhod nebo budete mít ještě, nějaké výhody si ponecháte? Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Abych pravdu řekl, ani jsem se neseznámil s výhodami, ale předpokládám, předpokládám, že ostatní věci de facto budou v podobném duchu. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Teď ale odpověď na tu zásadní otázku, kterou tady mám. Jestli počítáte s tím, že jde o konečné personální úspory, to snížení o 30, o 15, o 10. Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Z hlediska tohoto poklesu, tak to je něco, na čem jsme se určitě dohodli pevně a samozřejmě už toto samotné snížení je nad rámec veškerých očekávání a mnohdy možností, to je potřeba říct. Tam jsem i už narážel na ty níže příjmové skupiny zaměstnanců. Co se týče celkové struktury personálních nákladů, samozřejmě v tuto chvíli je velmi, já bych řekl, hloubkově analyzujeme veškeré náklady společnosti a musíme se podívat pochopitelně na to i z hlediska budoucí perspektivy. Já i za letiště jsem v minulosti řekl, že letecký byznys v tuto chvíli zažívá jedno z nejhorších období ve své historii, daleko horší než třeba byly útoky 11. září. To znamená, i letiště aerolinek prožívají něco, s čím se de facto ani v historii neměly možnost setkat. Na druhou stranu po takovémto hlubokém, po takovémto hlubokém pádu mnohdy nastává velmi rychlá konjunktura a i na tu musíme být připraveni. To znamená, veškeré rozhodnutí musí být plánovány dlouhodobě s rozmyslem, to znamená, jakékoliv krátkodobé, já to řeknu, i zbrklé škrty by nás potom mohly stát daleko více peněz v budoucnu. To znamená, tyto věci jsou spjaté a veškeré následující rozhodnutí budou zejména vycházet z dlouhodobých ekonomických plánů a výhledů. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Pardon, jenom že vstoupím do řeči, jste mi už teď schopen a ochoten odpovědět na tu otázku, jestli změníte nějak strategii toho předchozího vedení, které počítalo s propouštěním 860 lidí z celkového počtu zaměstnanců 4600? Počítáte s tím, že tuhle strategii změníte? 860 lidí odejít? Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Toto snížení, to znamená o těch 860, vycházelo se snížením počtu letadel, to znamená snížení sedačkové kapacity aerolinií, protože na to jsou přímo vázány a v tuto chvíli je to platné rozhodnutí, které běží dál. To znamená, abychom změnili toto rozhodnutí, museli bysme samozřejmě změnit i rozhodnutí z hlediska velikosti flotily. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To se nechystáte zatím udělat. Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- To je něco, já v tuto chvíli samozřejmě nemám ještě dostatečné množství informací, abych mohl revokovat takovéto rozhodnutí. To znamená, v tuto chvíli běží, běží původní rozhodnutí, ale na druhou stranu musím přiznat, že velmi intenzivně analyzujeme i toto rozhodnutí. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ptám se totiž proto, že doplněním té Lašákovy ozdravné kúry ČSA, jak se tomu říkalo, měl být plán dnes už bývalého šéfa dozorčí rady Václava Nováka. Ten počítal s odchodem většího počtu lidí, 1600. Je možné, že by se to číslo 860 změnilo směrem nahoru? Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Opět se vracím k té odpovědi nebo respektive k tomu konstatování, že to velice souvisí nebo přímo to souvisí se sedačkovou kapacitou, s velikostí flotily Českých aerolinií. To zdvojnásobení prakticky ovšem, o kterém jste hovořil, znamená další výraznou redukci počtu letadel a to je opravdu otázka, která musí být i trochu z dlouhodobého hlediska jasně potvrzena, že je smysluplná. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Kdy myslíte, že budete mít, pane řediteli, definitivně jasno. Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Já ještě to s dovolením dopovím. V tuto chvíli je vlastně platný nový stabilizační plán, který mi schválila dozorčí rada na svém posledním zasedání, de facto tento stabilizační plán už ukazuje, že v následujícím roce se přiblížíme, já to řeknu, k té červené nule, to znamená, zůstaneme ještě ve ztrátě. Ale už v tom následujícím, to znamená v roce 2011, bysme měli překonat tu magickou černou nulu, to znamená, měli bysme se dostat už do provozního zisku. A to je samozřejmě plánováno na tu stávající sedačkovou kapacitu. To znamená, já to řeknu, po těch 860 pracovnících propuštěných z 45 letadly. To znamená, ten už samotný plán, který dneska prokazuje životaschopnost, ale i zároveň budoucí růst, je de facto dimenzován na tuto velikost flotily a sedačkové kapacity. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Zachráněné aerolinie, tak o nich mluví i odbory, plány státu a záchraně, o záchraně mezinárodního, promiňte, národního leteckého přepravce se má zabývat mimořádná valná hromada ČSA 18. listopadu. Šéf odborového sdružení pilotů Filip Gaspar k současnému stavu Českých aerolinií v rozhovoru pro ČT dodal Filip GASPAR, šéf odborových svazů sdružení pilotů ČSA /natočeno 23. 10. 2009/ -------------------- Já jsem přesvědčen, že ty kroky, které byly učiněny, ať už výměnou managementu, nebo snížením mezd, pomohou ke stabilizaci té společnosti a určitě se dá bavit i o dalším rozvoji v příštím roce, takže neobávám se, není to tak, že bychom se měli obávat nějaké, k nějakému zastavení činnosti ze dne na den. Ta společnost normálně pokračuje dál v činnosti a není se čeho obávat. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Prozradil v rozhovoru pro Českou televizi šéf odborového sdružení pilotů Filip Gaspar. Chápu to tedy správně, když jste naznačil, příští rok ještě v mírné ztrátě, očekáváte jako nový prezident ČSA, že budou České aerolinie, ta mírná ztráta je. Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- V řádech stovek milionů, řekněme, prvních stovek milionů, 400 milionů. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Do 400 milionů ztráty. To jsou ale ještě poměrně, je to poměrně velká ztráta, i když z těch 3,3 miliardy korun, která bude do konce roku, ztráta Českých aerolinií, tak to je opravdu asi nepoměrně menší. Nicméně když tady seděl váš předchůdce Radomír Lašák, tak říkal, už příští rok by mohly být České aerolinie v zisku. Chápu to tedy správně, že to byl příliš optimistický plán Radomíra Lašáka z vašeho pohledu. Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Z mýho pohledu jsou dneska nastaveny parametry, o kterých si myslím, že jsou dosažitelné. To znamená, vycházejí z výkonů z letošního roku. Já možná bych začal tím, jaký je odhad příštího roku z hlediska růstu letecké přepravy z hlediska, řekněme, v uvozovkách, oživení trhu a to není zase nějak příliš optimistické, spíš se uvažuje o mírném, velmi mírném růstu, tedy spíše setrvání na současných hodnotách. Proto když využiji dat, který už de facto mám za tento rok a dosadím je do toho algoritmu, tak se spíše dostávám k hodnotám, o kterých jsem tady hovořil. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To znamená, v příštím roce ztráta 400 milionů korun a v tom roce 2011 už černá nula. Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Tam už očekáváme nárůst, to znamená, měli bysme být v provozním zisku. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Tam jak velkém? Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Já, budeme se opravdu blížit spíš té černé nule. Za předpokladu, řekněme, vývoje ekonomiky a oživení trhu tak, jak jsem zde zmínil, to znamená, spíše ne razantní nárůst, ale plíživý, pomalý růst. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Vy jste už zmiňoval také v těch rozhovorech, že Letiště Praha se chystá koupit sídlo Českých aerolinií známých jako budova APC. Teď cituji vaše slova z rozhovoru pro Českou tiskovou kancelář. Tady jsou: "Transparentnost procesu a adekvátní cena bude zajištěna tím, že ji stanoví soudem určený znalec." To jste konstatoval ve čtvrtek. Vy máte už jako, teď se vás ptám, když jsem říkal dva v jednom, jako ředitel Letiště Praha, jasno, k čemu tu budovu Českých aerolinií, až ji koupíte, k čemu ji použijete? Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Tak, podívejme se na letiště jako takové. Letiště je dneska de facto infrastrukturální investice nebo společnost, která krom těch základních, řekněme, budov a drah vlastní celou řadu doplňkových nemovitostí. A k nim patří i celá řada administrativních budov. My dneska jsme velký pronajímatel kancelářských prostor v areálu letiště, pronajímáme různé obchodní místa, máme samozřejmě řadu obchodů v rámci areálu Jih, i ostatních provozovatelů různých i malých aerolinií pronajímáme hangáry, opravárenská centra a tak dále. To znamená, z logiky věci letiště jsou tím správným vlastníkem budov zejména administrativních. To znamená, z pohledu i logiky a toho portfolia nemovitostí, které dneska Letiště Praha vlastní, je to jenom další logický krok. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ale teď je otázka, jestli to naplníte, to je jasné. Nezpochybňuji vlastnictví té budovy a nákup Letištěm Praha budovy, kterou teď vlastní ČSA, jejich vlastní budova. Ale jestli budete mít dostatek zájemců o pronájem, zkrátka, abyste nekoupili budovu jen proto, abyste sanovali ČSA teď na tu špatnou dobu a zároveň nevěděli, co s prázdným barákem. Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Tak, pokud je mi známo, budova APC není prázdná, je doslova od suterénu až po střechu naplněná. To znamená, tato obava tady není. Spíš je to jenom nastavení do normálního stavu, takže řada ziskových společností, daleko ziskovějších společností nesedí ve svých kancelářích a sedí v pronajatých kancelářích, je to naprosto standardní model a obdobně by to bylo i u Českých aerolinek. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A nebude to tak, že bude ten nájem pro ČSA v této finančně špatné situaci pro ČSA tak výhodný, že tím zase budete poškozovat zisk Letiště Praha. Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Je to možné, protože když se opět podíváte, ty tržní nájmy nebo respektive ta cenová hladina tržních nájmů je naprosto objektivně a standardně stanovena a hlavně i široce známa. Jak říkám, pronajímáme stovkám různých společností kancelářské prostory, obchody a různé zařízení v rámci letiště a ta cenová mapa je tam naprosto přesně dána. To znamená opět za tržních podmínek a objektivních cen budou tyto prostory najmuty aerolinkám. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Dva roky, tak znějí odhady délky restrukturalizace národního leteckého přepravce, tedy Českých aerolinií. Ekonom Jan Procházka v rozhovoru pro Českou televizi k úvahám o té budoucí privatizaci Českých aerolinií dodává. Jan PROCHÁZKA, analytik, Cyrrus /natočeno 26. 10. 2009/ -------------------- Nejpozději za dva roky se určitě privatizace vrátí zase na stůl vlády, ať už bude levicová, nebo pravicová a myslím si, že ten restrukturalizační plán, který tam je nyní nataven, té firmě může pomoct. Důležité je určitě přežít tu zimu a těžké jaro. Samozřejmě může se také stát, že ta situace se ještě výrazněji zhorší, že třeba ti manažeři, kteří tam nyní jsou, tak nebudou dostatečně silní na to, aby provedli další nepopulární kroky a samozřejmě musíme se dívat i na výnosové stránky, protože sekat jenom náklady také nelze donekonečna. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Říká v rozhovoru pro Českou televizi analytik Cyrrus Jan Procházka. Vy jste byl jako manažer najat státem, abyste připravil letiště tedy na ty lepší časy, na tu možnou privatizaci. Osekávání nákladů tedy jedna stránka. Kde vidíte rozvoj ČSA, zmínil jste dálkovou flotilu, nemůže si pak ukousnout podobně velký krajíc jako Jaroslav Tvrdík, který je teď kritizován a je považován i za jednoho ze spolutvůrců té špatné situace ČSA. Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Já se vrátím k tomu, co jsem zmiňoval, aby to zaznělo úplně přesně a to je dlouhodobá vize. Já když jsem hovořil o znovuobnovení dálkové flotily, tak jsem vždycky hovořil. To je ta moje vize, protože já si myslím, že každý manažer musí mít vizi a bez ní velmi těžko naplňovat i krátkodobý nebo střednědobý cíle. Ta moje samozřejmě dlouhodobá vize, která pochopitelně je tím motorem, který mě tlačí dopředu, je obnovit skutečnou dálkovou flotilu a vidět třeba přistávat 330 na nové paralelní dráze Letiště Praha. To je něco, co je moje dlouhodobá vize. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Je to škoda a vidíte poškozené jméno ČSA, že dálkovou flotilu nemá, že ji z ekonomických důvodů musí odpustit a že nelétá za Atlantik? Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Já nebudu říkat, co je škoda, zkrátka podívejme se na to realisticky, realisticky víme, že máme před sebou, jak už pan Procházka řekl, těžkou zimu, máme před sebou i určitě těžké následující období a to musíme překonat s chladnou hlavou bez emocí. To znamená, v tuto chvíli opravdu musíme se vzdát, řekněme, toho, na co jsou všechny aerolinky pyšný, ale o to spíš bych se potom těšil na návrat do původních pozic. Navíc když tady budeme hovořit o stávající dálkové flotile 310 Airbusy sice se blížily svými parametry dálkové flotile, ale zdaleka víte, že nemohly dosáhnout těch parametrů, který bysme si přáli. To znamená, v okamžiku, kdy se podaří za prvé prokázat, protože jednoroční návrat do černých čísel pro mě není prokázání zisků a respektive prokázání životaschopnosti. To znamená, k opravdu prokázání životaschopnosti a nastavení udržitelného růstu, tak potom můžeme třeba snít o naplnění mé vize. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Což je tak až za dva, tři roky, jak jste zmínil. Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Přesně tak, určitě dříve, určitě dříve to být nemůže. Ale na druhou stranu, jak už jsem řekl, musíme někam směřovat a já myslím, že České aerolinie už vzhledem ke svému stáří, kreditu, který mají na vůbec světovém trhu z hlediska bezpečnosti, z hlediska modernosti stávající flotily, patří opravdu k předním světovým aerolinkám. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Myslíte, že jenom vstoupím do vaší řeči, kdy jste naposledy letěl s ČSA. Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Minulý měsíc. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Minulý měsíc. Chutnalo vám? Víte asi, na co narážím. Že ten kredit v mnoha ohledech ČSA ve srovnání s jinými dopravci mohou ztrácet, privatizace cateringu nebo vystoupení cateringu od ČSA, prodej této části a horší služby, na které žehrá část zákazníků. Totéž se týká nápojů, zkrátka servisu. Vidíte v tomto problém, který jako nový prezident ČSA musíte vyřešit? Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Já bych řekl, těch problémů je pochopitelně celá řada a měly by být řešeny takzvaně top down, to znamená od těch největších po ty nejmenší. Neříkám, že úroveň nebo chuť jídla není nepodstatná, ale opravdu v tuhle tu chvíli se zaměřujeme na ty nejdůležitější rozhodnutí, a to je kam směřovat aerolinky. Vy jste tady zmínil, že, byla tady varianta pana Nováka, který hovořil o daleko větším, razantnějším zeštíhlení, to znamená i změny pravděpodobně koncepce. Potom jste tady zmiňoval odchody z dálkových destinací, to jsou všechno věci, který de facto zmítají aerolinkama z jedné na druhou stranu a já potřebuju v tuto chvíli hlavně ujistit všechny zaměstnance a nejenom zaměstnance, samozřejmě i obchodní partnery, že máme jasnou vizi, jasný plán, co s aerolinkami uděláme v následujících měsících, ale i letech, že se nejedná o tendenční a hlavně rozhodnutí krátkodobého charakteru, ale i rozhodnutí, za kterým si stojíme a v budoucnu potvrdí, že ta strategie byla správně nastavená. To znamená, to jsou teďka rozhodnutí, které každodenně musím já a mí kolegové činit. Bezpochyby. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Vnímáte, protože to je, že se prodal catering, jestli to bylo z dnešního pohledu podle vás krátkozraké rozhodnutí, protože to může poškozovat kvalitu služeb na palubách ČSA. Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- V první řadě ta motivace prodat catering určitě byla dána potřebou likvidity společnosti a soustředění se na takzvaný call byznys. To, že aerolinky si neprovozují svůj catering, je naprosto běžné a v zahraničí je to mnohokrát potvrzené. Z tohohle toho pohledu já myslím, že to rozhodnutí je správné, to je jenom samozřejmě otázka ošetření smluvní, následující smlouvy, nějaký /nesrozumitelné/, který nám zajistí, že ten produkt bude v té úrovni, v té cenové kategorii, v té kvalitě, kterou bysme si přáli a to je třeba otázka, kterou třeba budu zkoumat, já to řeknu, později, asi hned příští týden ne, ale dovedu si představit, že se k tomu brzy dostaneme. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Pane řediteli, otázky ještě, které přicházejí od diváků, protože nám píšete desítky dotazů na Miroslava Dvořáka, který je novým prezidentem ČSA, a ředitelem, dlouholetým teď už ředitelem Letiště Praha. Co bude s nízkonákladovkou Click4Sky. Její budoucnost, ptá se Petr Naiman, totéž Tomáš Brožek. Zachováte projekt Click4Sky? Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Je to opět další otázka, na kterou musím obligátně odpovědět. Ne, je to otázka, kterou analyzujeme. Tato otázka spíše souvisí se strategií obchodní, marketingu obchodu a to je něco, co určitě si zaslouží velmi hlubokou analýzu. Na druhou stranu ten produkt přináší cestující, to znamená, určitě je třeba se podívat, jakou strukturu, v jaké cenové kategorii. Jinými slovy, v tuto chvíli nemůžete ode mě čekat odpověď, jak se zachovám k této obchodní značce, když to tak použiji. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- My jsme se, to snad mohu prozradit, domluvili na tom, že vás tady za měsíc či dva opět přivítáme, kdy už budeme řešit a budeme možná znát odpovědi na catering a Click4Sky. Věc, která je podstatná, kde je podle vás ta míra spolupráce, což je teď věc vize, kterou vy řešíte, mezi Letištěm Praha a mezi ČSA, jestliže jeden ze subjektu zůstane státní. Je to podstatné pro to rozhodování, kam nasměrovat obě ty firmy? Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Myslíte z hlediska toho, kdy by aerolinky. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Například aerolinky se privatizovaly, letiště zůstalo státní nebo naopak. Jestli to je podstatné v těch vašich úvahách nebo to vůbec nehraje žádnou roli. Miroslav DVOŘÁK, nový prezident ČSA, generální ředitel Letiště Praha -------------------- Z hlediska směřování pochopitelně to podstatné je, protože my jako stávající management můžeme nastartovat určité projekty, ale ty už potom nemusí být pochopitelně v souladu s očekáváním nového akcionáře, ať jedné, nebo druhé straně. To znamená, určitě to podstatné je, ale potřeboval bych znát daleko detailněji odpověď na některé otázky související s tím, co vy říkáte. V každým případě máme jasný úkoly a jasný projekty jak na letišti, které stojí před náma, letiště jednoznačně je dneska na kapacitním omezení dráhového systému, v tuto chvíli i saturace dráhového systému už na 80 procentech, to znamená, během následujících dvou, tří let de facto nebudeme schopni poskytovat další takzvané sloty, to znamená časy pro přistání nebo start. A na druhé straně České aerolinie v tuto chvíli se rozhodují, jakým směrem se vydají, jak bude vypadat struktura jejich flotily, jak bude vypadat vůbec obchodní koncepce, na co se budou zaměřovat. To znamená, to jsou všechno věci, který určitě budou určovat závazně do budoucna, kde jedna či druhá společnost se bude nacházet. To, že dneska sedím, řekněme, takzvaně na dvou židlích, ale de facto vytvářím jakýsi komunikační můstek mezi těma dvěma institucema, dává oběma neuvěřitelný komfort. Komfort v podobě koordinace a plánování kapacit. Kapacity, to je něco, co je nesmírně drahá záležitost na jedné či druhé straně a nemluvení spolu stojí spoustu peněz. Jenom úplně krátce, Letiště Praha a České aerolinie byly jednou společností. Vlastně v roce 92 došlo k rozdělení těchto společností a od té doby vždycky vládla jakási řevnivost mezi těmi dvěmi institucemi. My jsme se snažili i v minulosti obrousit hrany a naučit ty dvě firmy spolu komunikovat. Nicméně v této, já to řeknu, unikátní situaci, pozici, kdy sedím takzvaně nad oběma společnostma, jsem přesvědčen, že to půjde daleko rychleji a právě naučit se spolu mluvit a prosazovat společné zájmy můžou pomoct právě na obou stranách, nejenom Českým aeroliniím, jak se často říká, že je to pomoc jednosměrně od letiště k aerolinkám, ale naopak, i směrem k Letišti Praha.