Spor o Lisabon Jan KOHOUT, ministr zahraničních věcí; Alexandr VONDRA, bývalý vicepremiér pro evropské záležitosti, senátor /ODS/; Ladislav JAKL, ředitel politického odboru, Kancelář prezidenta republiky; Jiří PŘIBÁŇ, profesor, teoretik práva, Cardiff Law School Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Záruky pro Irsko a jeho druhé referendum. To jsou záruky dojednané za českého předsednictví Evropské unii. Stalo se tak v pátek na summitu v Bruselu. Připomeňme si slova, která v této souvislosti pronesl český premiér Jan Fischer. Jan FISCHER, premiér /19. 6. 2009/ -------------------- České předsednictví vyjednalo schválení textu, který je přijatelný jako pro Irsko, tak i pro ostatní členské státy. Já to považuju za velký úspěch a za dobrou zprávu pro celou Evropu. Jedná se o vysvětlující, objasňující text, a to bych chtěl podtrhnout, který nemění ani čárku na Lisabonské smlouvě. Záruky a způsob jejich přijetí nepovede k znovuotevření ratifikačního procesu. Záruky se věcně týkají daní, neutrality Irska a sociálních záležitostí. A teď je tady důležitá věc, to nejsou jenom záruky pro Irsko, ale například v daňové oblasti se vztahují i na další členské státy. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Záruky pro Irsko dohodnuté za českého předsednictví na summitu Evropské unie v Bruselu však podle prezidenta Václava Klause mění Lisabonskou reformní smlouvu. Klaus považuje za hloupost, že politici evropské sedmadvacítky včetně premiéra Jana Fischera tvrdí opak. Postup Unie je podle Václava Klause úsměvný a nedůstojný. A za dalším hostem Otázek nebo za dalšími hosty Otázek míříme nejprve do welšského Cardiffu, kde je profesor práva, sociologie práva Jiří Přibáň. Vítejte v Otázkách, hezký dobrý den. Jiří PŘIBÁŇ, profesor, teoretik práva, Cardiff Law School -------------------- Dobré odpoledne z Cardiffu. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A také do Hejnic, kde je tajemník prezidenta republiky Ladislav Jakl. Přeji vám také hezký dobrý den, děkuji, že jste přijal mé pozvání. Ladislav JAKL, ředitel politického odboru, Kancelář prezidenta republiky -------------------- Já vás zdravím, dobrý den. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Začněme u profesora Jiřího Přibáně, pokud byste veřejnosti, nám laikům, měl říci, mění se Lisabonská reformní smlouva a její text, její právní povaha těmi dojednanými zárukami pro Irsko? Jiří PŘIBÁŇ, profesor, teoretik práva, Cardiff Law School -------------------- Tak ona je poměrně komplikovaná technická záležitost, ale je možné říci zjednodušeně to, že text Lisabonské smlouvy jako takový se nemění. Co se mění, je vlastně forma těch záruk pro Irsko, které ovšem budou ratifikovány teprve dodatečně s další přístupovou evropskou smlouvou, tedy pravděpodobně s přístupem Chorvatska do Evropské unie. Ovšem text smlouvy jako takový se nemění. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Není to ale, jak možná Václav Klaus správně říká, kvadratura kruhu, že byť zůstane každé zemi evropský komisař, že zkrátka došlo k takové dohodě nedohodě, aby se nemuselo sahat do samotné Lisabonské smlouvy, ale že ty záruky, ten samotný duch Lisabonské reformní smlouvy se posouvá? Jiří PŘIBÁŇ, profesor, teoretik práva, Cardiff Law School -------------------- No, tak právě kvůli tomu, že to bylo tak složité technické opatření, se o tom vyjednávalo 2 dny v Bruselu. Ale to, co říká Václav Klaus, to je spíš politický nářek, ale my se musíme bavit o právních argumentech. A i když ta cesta k těm zárukám pro Irsko byla velmi krkolomná, jedná se o postup, který je možný dle mezinárodního práva a vlastně dneska teda, i když se tomu říká protokol, tak to má spíše povahu politického rozhodnutí Evropské rady, které má právní závaznost. Nicméně do budoucna i tento protokol neprotokol bude ratifikován teda s každým nebo s tím příštím přistoupením Chorvatska. Takže i co se týče té ratifikace, je to spíše problém irský, zda irští voliči budou slyšet na tyto záruky nebo zda jim to bude málo. Ale český problém to rozhodně není, stejně jako to není problém ostatních 26 zemí. Možná je to problém ještě potom pro Chorvatsko, kdyby se někdo chtěl postavit proti tomuto přílepkovému protokolu při přístupu Chorvatska do Evropské unie. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Já teď budu, pane profesore Přibáni, citovat slova Václava Klause pronesená v deníku Právo, přesně teď cituji, tady jsou ona slova, která pronesl Václav Klaus na přelomu pátka a soboty: "Je to pro mě úsměvné a hlavně nedůstojné. Protože ta kvadratura kruhu, která vzniká v Evropské unii, v Bruselu a u které české předsednictví tak vehementně a intenzivně asistuje, je podle mého názoru nedůstojná. My všichni víme, že kvadratura kruhu není možná, nicméně přesně o to se pokusily tyto země. Říkat na jedné straně, že se tím dnešním slibem nemění nic na Lisabonské smlouvě, je hloupost." To konstatoval v sobotu v rozhovoru pro deník Právo prezident Václav Klaus. Je z těch Klausových slov, pane tajemníku Jakle, možné vyčíst, že to Václav Klaus bude považovat za jeden z argumentů dalšího odkladu ratifikace Lisabonské reformní smlouvě a nepřipojení svého podpisu? Ladislav JAKL, ředitel politického odboru, Kancelář prezidenta republiky -------------------- Věc ratifikace má úplně jinou souvislost a byla, myslím, dostatečně vysvětlena. S touto problematikou to ne zcela souvisí. Já bych chtěl říct jednu věc, úplně základní televizním divákům. Myslím, že jsme svědky věci, která nám v plné nahotě odkrývá praktiky bruselských centralistů, kdy v jediné zemi, kdy se na Lisabonskou smlouvu odváželi politici zeptat se voličů, a to v Irsko, tak se jich budou ptát tolikrát dokola, pořád dokola, dokud Irsko neřekne "ano". Ten reparát irský sám o sobě je velmi nedemokratický. A k těm zárukám, všichni vidíme, že je to takový pokus, aby se irský vlk nažral a lisabonská koza zůstala celá. Bruselští centralisté podle mého přesvědčení mají na vybranou mezi dvěma věcmi. Buď záruky Irsku jsou skutečně zárukami v tom smyslu slova, jak mu každý Čech rozumí, každý ví, co to je záruka, to znamená, je něco, co se dá vymáhat, co má nějaký svůj právní rozměr. A to může být buď pouze nějaká změna přímo v Lisabonské smlouvě, omezení její platnosti v některých věcech, kde to irským voličům nejvíc vadí, pak by ale celý ratifikační proces musel samozřejmě se všech zemích odehrát znovu, znovu od začátku a kdo ví, jak by dopadl. Nebo by eventuelně tento problém mohl být řešen soustavou 26 bilaterálních mezinárodních smluv, ale ty také musí projít normálním běžným ratifikačním procesem, to znamená s vyjádřením se parlamentu členských zemí a dalším procesem tak, jak ho má která země udělána. My tady vidíme pokus udělat něco mezi tím. To znamená, v Čechách říkat, že vlastně o nic nejde, že to je jenom nějaká deklarace a tudíž vůbec není důležité, aby ji schvaloval parlament, aby to procházelo běžnou ratifikací a Irům se bude říkat, pravděpodobně lhát, že to jsou skutečné záruky, po kterých by měli být klidní, že vlastně na ně Lisabonská smlouva v mnoha věcech nedosáhne. Já si myslím, že taková ta snaha vybírat si z obojí to lepší, trošičku zavání podvodem. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Říká Ladislav Jakl. Otázka do Cardiffu na profesora Jiřího Přibáně, z toho českého právního pohledu měl by i ten dodatek, respektive záruky pro Irsko k Lisabonské reformní smlouvě projít ratifikačním procesem v obou komorách českého parlamentu? Jiří PŘIBÁŇ, profesor, teoretik práva, Cardiff Law School -------------------- Tak já si myslím, že nemusí, ale ještě bych se chtěl vrátit k tomu, co řekl pan Jakl. Jenom to bylo jednání Evropské rady, čili hovořit o bruselských centralistech, to je, to zavání takovou jako propagandou nebo spíš takovým až Gottwaldovským slovníkem, kdy nepřátelé jsou cizáci a nebezpeční a byrokraté a kdesi cosi. Ovšem Evropská rada, která to vyjednala ten dokument, to je právě založeno na principu mezinárodního práva. Čili vyjednávání suverénních vlád svrchovaných členských států Evropské unie. Takže proto tam byl český premiér a proto tam byl britský premiér a proto se vyjednávalo s irským premiérem. Čili s bruselskými úředníky tento dodatek nemá opravdu nic společného. Co se týče toho českého ústavního pořádku, jedná se o vyjednaný dodatek, který je tou vládní smlouvou, nikoli tou prezidentskou politickou smlouvou. Takže podle mě ten argument české vlády je zcela správný, zcela konzistentní a těžko by se právně napadal. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Český prezident musí ještě text té Lisabonské reformní smlouvy podepsat, ale hrozí, že neschválí záruky nabídnuté Irsku. To napsal doslova v sobotu deník Financial Times, teď cituji jeho slova, tady je: "Pokud nechá pero v kapse," rozumějme Václav Klaus, "mohl by získat dost času na to, aby příští Cameronova vláda ve Velké Británii smlouvu zlikvidovala." Protože vláda Davida Camerona počítá s referendem. V případě, že ona bude rozhodovat o Lisabonské reformní smlouvě, respektive pokud nebude do června roku 2010 Lisabonská reformní smlouva schválena, Václav Klaus už blokuje ratifikaci dvou mezinárodních smluv. Zmiňuji tedy nepodepsání dohody, přistoupení Česka k Mezinárodnímu trestnímu soudu a dodatkový protokol k Evropské sociální chartě, zakládající systém kolektivních stížností. Na kolik podle vás, pane profesore Přibáni, má Václav Klaus, řekněme, možnost i tady oddalovat ratifikaci, protože teď čeká na stížnost skupiny senátorů? Jiří PŘIBÁŇ, profesor, teoretik práva, Cardiff Law School -------------------- Tak to je spíš takový politický nebo politická hra o čas, ale podívejte se, Lisabonskou smlouvu schválily obě komory parlamentu, což je reprezentativní svrchovaný orgán České republiky demokraticky volený. Pokud by Václav Klaus se rozhodl tu přes vůli parlamentu nepodepsat tuto smlouvu, musel by zdůvodnit, proč ji nepodepsal a proč jeho vůle je ještě svrchovanější a ještě lépe reprezentuje český národ nežli tedy parlament, zákonodárný orgán České republiky. Nedokážu si představit, jak by to vysvětlil jinak nežli v jakémsi ústavní puči, kdy se prohlásí se za člověka, který je opravdu největší zárukou suverenity českého lidu. Ale to tak absurdní, to je tak paradoxní, že mi to vůbec nepřijde myslitelné. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ale Václav Klaus už, jak jsem zmiňoval, blokuje ratifikaci dvou mezinárodních dokumentů, dvou mezinárodních smluv. Jiří PŘIBÁŇ, profesor, teoretik práva, Cardiff Law School -------------------- To jistě. To jistě, a dokonce existuje i určitý ústavní výklad nebo určitá možnost, že nebo takový v ústavní teorii existuje možnost, že kdyby se někdo ptal, jak, jestli by ta smlouva mohla vstoupit v platnost i bez podpisu prezidenta, takže zrovna v případě Lisabonské smlouvy by tomu tak koneckonců bylo možné, že vlastně tady nemůže vlastně tu konstitutivní vůli parlamentu prezident do nekonečna ignorovat. Ale říkám, hraje se hlavně o politický čas, protože ta možnost, že by konzervativci zvrátili třeba schvalování nebo ratifikaci Lisabonské smlouvy i tady v Británi, je také spíše fiktivní. Ale je to možnost, kterou David Cameron zmínil a tím pádem se o ní samozřejmě v Evropě zcela vážně diskutuje. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Říká pro tuto chvíli profesor práva z Cardiffu, welšského Cardiffu Jiří Přibáň. Stručná otázka na Ladislava Jakla, hraje Václav Klaus o čas, to znamená oddalování dokončení ratifikace Lisabonské reformní smlouvy právě do června 2010, i když Jiří Přibáň považuje to zablokování v Británii po nástupu konzervativců k moci, případném nástupu konzervativců k moci za, řekněme, ne zcela pravděpodobný? Ladislav JAKL, ředitel politického odboru, Kancelář prezidenta republiky -------------------- Já bych chtěl říct, že ten pán z Cardiffu, kterého se ptáte, sice umí dobře nadávat lidem do Gottwaldů, ale českou ústavu nezná. Kdyby ji znal, tak by věděl, že mezinárodní smlouvy prezident nepodepisuje, nýbrž ratifikuje a že je parlament neschvaluje, nýbrž vyhlašuje, dává souhlas s touto ratifikací. A vůbec tento princip neznamená, že by prezident měl ve věci mezinárodních smluv nějaké svrchované právo a stál nad všemi institucemi. Prezident republiky například nemůže sjednat smlouvu a poté ji ratifikovat, aniž by s ní vyslovil souhlas parlament. Parlament, to znamená, to vůbec není nějaké výsadní postavení. Je to jiný režim, než který česká ústava dává například při přijímání zákonů, kdy tam opravdu platí to, co říká ten pán Cardiffu, že parlament ji schvaluje a prezident podepisuje, a dokonce může zákon platit i bez jeho podpisu. U mezinárodních smluv toto rozdělení pravomocí česká ústava řeší trošku jinak. Možná, že by si ji měl přečíst. A co se týká toho hraní o čas, víte, není náhodou dobře dát prostor jakékoli možnosti, aby se demokracie vůbec mohla dostat ke slovu při přijímání tak zásadního dokumentu, jako je Lisabonská smlouva, která ruší samostatnost členských zemí Evropské unie a zakládá nový superstát zvaný Evropská unie. Zatím se demokracie do tohoto procesu vůbec nedostala, protože bruselští centralisté jsou učenliví a oni několikrát pochopili, že když té demokracie je moc, tak ten proces centralizace se jim nedaří. Takže tu demokracii postupně z toho vyhazují, aby byli úspěšnější. Nyní je jedna z možností, že by demokracie nakoupila do tohoto procesu například prostřednictvím referenda v Británii. A pokud by prezident republiky k takové možnosti, České republiky k takové možnosti měl přispět k otevření této možnosti, tak já bych mu to určitě doporučoval. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To znamená, že podle vás bude dobré, když i český prezident přispěje k tomu, aby se v červnu 2010 v Británii konalo referendum k Lisabonské smlouvě? Ladislav JAKL, ředitel politického odboru, Kancelář prezidenta republiky -------------------- Ano. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Jan Kohout, Alexandr Vondra velmi pozorně poslouchali. Vy jste, Jane Kohoute, v pátek večer v rozhovoru pro Českou televizi jasně řekl, že očekáváte, že nebudou problémy s dokončením ratifikace Lisabonské reformní smlouvy po těch zárukách dojednaných v pátek v Bruselu. Teď slyšíte Václava Klause i jeho tajemníka, problém bude. Jan KOHOUT, ministr zahraničí -------------------- Já jsem jasně řekl, že předpokládám, že proces ratifikace v České republice za určitých předpokladů bude úspěšně završen. Ty předpoklady ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Chybí vám předpoklad? Jan KOHOUT, ministr zahraničí -------------------- Předpoklad je první, irské referendum a k tomu jsme přijali určité dokumenty na poslední Evropské radě. A tady je třeba skutečně říci, že ten názor, který se objevuje, že to, co bylo přijato poslední Evropskou radou, vyžaduje jakýsi proces ratifikace, je možná právní nedorozumění, protože nic z toho žádným způsobem Lisabonskou smlouvu nemění a jedná se o mezivládní dohodu. A takto by se muselo mýlit právní experti 27 členských zemí, včetně České republiky a včetně právních služeb Evropské rady a Evropské komise. To množství právníků, které nad tím pracovalo a nespadlo to z nebe, ale bylo to projednáváno půlroku, by muselo být úplně vedle, aby potom platila ta antiteze. Pokud jde o tu samotnou ratifikaci, já si myslím, že ty poslední evropské volby byly dost významným signálem k tomu, že ty strany, které jsou někdy nazývány jako euroskeptické nebo antievropské, velmi výrazně prohrály v těch volbách. To si myslím, že je určité další jaksi kontext toho, v kterém se pohybujeme při schvalování Lisabonské smlouvy. Pokud by to skutečně odpovídalo náladám v Evropské unii a v jednotlivých členských státech, to znamená strany, jako byla v Irsku Ganleyho Libertas, kdy museli získat jasnou a výraznou většinu. Tohle se prostě nestalo. Evropané, členové nebo občané členských zemí Evropské unie, říkám členských zemí Evropské unie, protože ani ta Lisabonská smlouva žádný superstát samozřejmě nezakládá, jasně řekli, kde vidí ten mainstream, to znamená ten hlavní proud a není to v tuto chvíli ten euroskepticismus. Čili já jsem opravdu velmi v této věci optimista. Druhým předpokladem, který jsem říkal tehdá nebo v pátek, je, že naprosto rozumím panu prezidentu, když ví o tom, že je tu skupina poslanců nebo senátorů přesněji, která chce podat ještě žádost nebo dovolání, stížnost, proto to není stížnost, ale žádost o vysvětlení a o právní posudek kompatibility s naší ústavou, že čeká, nechce je zkrátit na jejich ústavních právech s tím, než se obrátí a dostanou posudek. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Bylo by, protože půjde o senátory, především senátory Občanské demokratické strany, bylo by správné v Česku natahovat tu ratifikaci do června 2010 a tady jste slyšel, Alexandře Vondro, jasné doporučení tajemníka prezidenta Ladislava Jakla, že pokud Česko přispěje k referendu například ve Velké Británii po volbách v červnu 2010, tak jen dobře? Alexandr VONDRA, senátor, bývalý vicepremiér pro evropské záležitosti /ODS/ -------------------- Tak já se vždycky směju, když bigbíťák Láďa Jakl školí Jiřího Přibáně soustavy, který napsal, myslím, na téma ústavního práva několik knih. Ale samozřejmě zase má svým způsobem, lidově řečeno, pravdu, když mluví o těch garancích, jako aby se irský vlk a Lisabonská smlouva zůstala celá. Ono to v podstatě tak trochu je. Prostě musí se 27 zemí na něčem dohodnout, všichni se tam chtěli dohodnout mimochodem na margo. Tam nikdo neodjížděl s tím, že se nepojede nebo pojede nedohodnout. Irové museli předvést, že bojují, proto se tam jednalo celou noc, protože to byla pro ně klíčová zpráva domu. A teď je klíč, teď je to, důležité jsou podle mého soudu dvě věci. Ne, co se stane tady u nás doma zítra nebo pozítří, ale co se stane zaprvé v Německu, protože teď v dohledné době, koncem června nebo začátkem července má německý Ústavní soud vynést svůj verdikt k Lisabonské smlouvě. A já si myslím, že to nebude úplně jednoznačné rozhodnutí, nevím, ale to, co se šušká, je, že to může být poměrně zajímavý verdikt. A zadruhé je to irské, to opakované irské referendum, které má být někdy začátkem října. A to jsou teď ty dva kroky, které, myslím, nastaví ty karty, jak se pojede dál. A tady samozřejmě doma by bylo dobré, aby si sedli právníci úřadu vlády nebo vlády na straně jedné a Kanceláře prezidenta republiky na straně druhé a pokusili se ty věci vyjasnit. Samozřejmě prezident tu má své alibi, protože nelze krátit na tom ústavním právu, pokud se dá dohromady ta skupina 17 senátorů, já mezi nimi již nebudu, mně stačí ten verdikt, který Ústavní soud v naší zemi učinil koncem minulého roku, ale někomu to právo nelze ubrat. Čili tady je určitý čas, který se dá naplnit nějakými smysluplnými aktivitami. Jan KOHOUT, ministr zahraničí -------------------- Jenom krátce v reakci na to, samozřejmě my jako ministerstvo zahraničních věcí spolu se členy vlády jsme schopni poskytnout veškerý servis, kontakty a odborné expertní konzultace k otázkám, které jsou spojeny s tímto, s touto mezivládní dohodou, která byla předmětem jednání na té poslední Evropské radě. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To znamená, očekáváte, že se s Václavem Klausem sejdete vy jako ministr zahraničí a vaši experti, abyste mu vysvětlili ty právní ... Jan KOHOUT, ministr zahraničí -------------------- Já bych, já bych, především já vycházím z toho, že i pan prezident má svoje expertní, odborné zázemí, které mu připravuje podklady a stanoviska. A myslím si, že by bylo nejlepší začít právě v kontaktech mezi těmito experty obou stran. Já si myslím, že v tomto případě jsou věci, ale z pohledu ne vlády, ale naprosto jasné. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ještě se obrátím naposledy na Ladislava Jakla, tajemníka prezidenta republiky, který je naším hostem. Vy pokud byste měl jasně říci, protože když skupina senátorů byla před zhruba měsícem a půl u prezidenta, tak jasně říkala, že jim nejde o zdržovací taktiku, vy jste pak v rozhovoru i s Českou televizí řekl, že to Václava Klause zajímalo především. Stále ještě ale nevíme, jestli senátoři našli těch 17 podpisů nutných k tomu, aby byla podána druhá stížnost, respektive podnět k Ústavnímu soudu. Není už to příliš dlouhé čekání i z pohledu prezidenta? Ladislav JAKL, ředitel politického odboru, Kancelář prezidenta republiky -------------------- Já myslím, že nejde o čekání, nepochybně ten prostor je vyplněn prací a jak já jsem informován, tak zaprvé těch senátorů je dost a zadruhé pracují, jsou v kontaktu s experty a právníky a nepochybně na této věci se pracuje. Dovolte mi ještě možná reagovat drobně na dvě věci, které jsem slyšel před chvilkou. Jednak jak říkal pan ministr o tom, že by se musely mýlit celé houfy vládních právníků. Já myslím, že se nemýlí, já myslím, že je úmysl říkat domácí veřejnost, že jde o dokumenty, které nemusí procházet ratifikací. Ale prostě ústava nejenom naše zná princip mezinárodních smluv, které procházejí ratifikačním procesem právě proto, aby se samotná exekutiva nemohla za celý stát zavázat k některým významným věcem. Čili jestli jde o skutečný závazek, pak má povahu mezinárodní smlouvy a musí procházet ratifikačním procesem. Ano, je možné, že na politické úrovni vznikne dohoda jiná a místo skutečných záruk bude přijato něco jako deklarace, něco jako memorandum. Ano, to je možné, a takové memorandum by nepochybně nemuselo procházet ratifikací. Ale nebylo by zárukou tak, jak ho požadují Irové. A já si nejsem jist, jestli je to to, co se jim celou dobu slibovalo. Podle mého přesvědčení ne. A ještě k panu senátorovi Vondrovi o tom, že jsem bigbíťák. Víte, za to já určitě nejsem ředitelem politického odboru prezidenta republiky za to, že zpívám, ale možná za to, že na rozdíl od toho pána v Cardiffu vím, že mezinárodní smlouvy prezident ratifikuje a nikoli, jak říká on, podepisuje. Ať řekne pan senátor, kdo z nás dvou má pravdu a ne kolik kdo napsal knížek. A stejně tak říkal ten pán z Cardiffu, že, že Senát, že parlamenty schvalují mezinárodní smlouvy. Já říkám, že vyslovují souhlas s ratifikací. Tak kdo v těchto dvou klíčových věcech týkající se české ústavy má pravdu? Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Alexandr Vondra, jeho reakce? Alexandr VONDRA, senátor, bývalý vicepremiér pro evropské záležitosti /ODS/ -------------------- Já myslím, přenechme to těm právníkům, ani já, ani Ladislav Jakl ty právníci nejsme. Já si myslím skutečně, ať se sejdou právníci z vlády na straně jedné, prezidentské kanceláře na straně druhé a udělají si v tom jasno. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ladislav Jakl, děkuji tajemníkovi prezidenta Václava Klause do Hejnic, že ... Ladislav JAKL, ředitel politického odboru, Kancelář prezidenta republiky -------------------- Děkuju taky. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- ... že si udělal čas na dnešní Otázky, na shledanou. Ladislav JAKL, ředitel politického odboru, Kancelář prezidenta republiky -------------------- Na shledanou. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ta poslední věc, která se týká té stížnosti, vy máte informace, že je dostatek senátorů, protože vidíme tady oddalování i podání toho druhého podnětu k Ústavnímu soudu, pane senátore? Alexandr VONDRA, senátor, bývalý vicepremiér pro evropské záležitosti /ODS/ -------------------- Já nevím, jestli jich je 17, je to možné, nevím. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Nevíte. Alexandr VONDRA, senátor, bývalý vicepremiér pro evropské záležitosti /ODS/ -------------------- Nevím. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A vláda bude, předpokládám, tedy čekat a nic jiného jí ani nezbývá, pokud senátoři podají tu stížnost k Ústavnímu soudu, a propós mluvil jsem i o těch dvou nedokončených ratifikacích mezinárodních smluv. Vy jako nový ministr zahraničí, na kolik vás ten problém trápí, že stále není dokončena ratifikace onoho Římského statutu a Evropské sociální charty? Jan KOHOUT, ministr zahraničí -------------------- Samozřejmě to jsou věci, které zůstávají na stole a ke kterým se chceme vrátit v okamžiku, kdy české předsednictví odezní. Přece jenom jsme teď řešili trošku jiné priority, ale aktuální to je. A myslím, že právě tím dialogem expertním na té expertní bázi se dá spousta věcí, které možná vypadají složitě a možná i jako špatné úmysly, se dá odstranit. Opravdu je třeba dialogu expertů a já si myslím, že i v téhle věci, pokud jste mluvil o tom Římském statutu, Mezinárodním soudním tribunálu, že děláme, pracujeme na něm, klíčový ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Až budete opouštět funkci jako ministr zahraničí, věříte, že Václav Klaus doratifikuje Římský statut? Jan KOHOUT, ministr zahraničí -------------------- Já bych nechtěl spekulovat, co bude, až budu opouštět funkci ministra zahraničních věcí. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Počkejte, tak na kolik je to pro vás, řekněme, zásadní věc, protože tady jsou dvě mezinárodní smlouvy, které měsíce čekají na dokončení ratifikace? Jan KOHOUT, ministr zahraničí -------------------- Můžete mi věřit, že pro to udělám maximum. Jaký bude výsledek, to samozřejmě uvidíme až na konci, ale rozhodně pro to uděláme maximum. Alexandr VONDRA, senátor, bývalý vicepremiér pro evropské záležitosti /ODS/ -------------------- Tak já jsem se ...