Spor o autobusovou dopravu v Ústeckém kraji Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje; Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje; David MAHDAL, ředitel ČSAD Česká Lípa Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Prázdné autobusové zastávky a tisíce naštvaných cestujících, tak vypadala většina týdne v Ústeckém kraji, kde se v úterý zastavila autobusová doprava. Důvod? Spory mezi Ústeckým krajem a Dopravním podnikem Ústeckého kraje. Soukromý dopravce tvrdí, že mu kraj dluží peníze za ztrátu z osobní dopravy za tři měsíce. Kraj ale žádný dluh neuznává, spor trvá od začátku roku. /ukázka/ redaktor -------------------- Soukromému dopravci došla trpělivost, a tak v úterý přestal jezdit. nespokojená cestující /natočeno 1. 8. 06/ -------------------- Vztek, ano vztek, protože fakticky nemůžete se pak dostat nikam. nespokojená cestující /natočeno 1. 8. 06 -------------------- Protože všichni mají auta a nezajímáme je my. nespokojená cestující /natočeno 1. 8. 06 -------------------- Dřív se lidi sebrali a šli a někomu nabili čumák, víte, ono to asi jinak nepůjde. redaktor -------------------- Starostové obcí, kam v týdnu přestaly autobusy jezdit, dávali také hlasitě najevo svoji nespokojenost. Jan DRÁŽDIL, místostarosta Dubí /nez./ /natočeno 2. 8. 06/ -------------------- Ušetřit nějaké miliony, tak to si myslím, že není důvod pro to, aby občan docházel k nějaké újmě. Petr PAKOSTA, místostarosta, Hora Svaté Kateřiny /nez./ -------------------- Je to nehorázné chování a doplácí na to občané. redaktor -------------------- Například v Telnici vypomohli hasiči, kteří odvezli lidi do nedalekého Chlumce, kam zajíždí ústecká městská hromadná doprava. Jaroslav DOUBRAVA, /KSČM/ /natočeno 3. 8. 06/ -------------------- Nechal jsem vypulírovat požární vůz a od úterka jsme nasadili v intervalech státní autobusové, respektive autobusu Dopravního podniku Ústeckého kraje tenhle náš aviabus a lidi z obce vozíme do sousedního Chlumce, odkud pak pokračují městskou hromadnou dopravou. redaktor -------------------- Do sporů mezi krajem a soukromým dopravcem vstoupil koncem týdne i premiér Jiří Paroubek. Podle něj se kraj měl dohodnout s Dopravním podnikem Ústeckého kraje. Za kolaps dopravy je podle Paroubka přímo zodpovědný hejtman Jiří Šulc a jeho náměstek pro dopravu. Jiří PAROUBEK, premiér, předseda strany /ČSSD/ /natočeno 3. 8. 06/ -------------------- Že tito dva pánové by měli asi položit své funkce. redaktor -------------------- Hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc ve čtvrtek na jednání s dopravním podnikem přistoupil. Nejvyhrocenějším ale nadále zůstal spor, zda kraj uhradí dopravci dřívější dluhy, či nikoliv. Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje /ODS/ /natočeno 3. 8. 06/ -------------------- Takže pánové si budou muset rozmyslet, co chtějí. Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje /natočeno 3. 8. 06/ -------------------- Pokud úřad tyto dluhy neuhradí, tak nemůžeme začít jezdit. redaktor -------------------- Je zjevné, že spory mezi krajem a Dopravním podnikem Ústeckého kraje bude muset nakonec vyřešit soud. /konec ukázky/ Václav MORAVEC, moderátor -------------------- I když v pátek večer začaly autobusy jezdit, spor mezi krajem a soukromým dopravcem kvůli uhrazení ztrát z osobní dopravy vyřešen nebyl. A dalšími hosty Otázek teď jsou hejtman Ústeckého kraje pan Jiří Šulc, vítejte v Otázkách, přeji vám hezký dobrý den. Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Dobré odpoledne. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A dalšími hosty pak ředitel Dopravního podniku Ústeckého kraje Pavel Knecht. Vítejte, hezký dobrý den. Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje -------------------- Dobrý den. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A ředitel ČSAD Česká Lípa pan David Mahdal. Vítejte, hezký dobrý den. David MAHDAL, ředitel ČSAD Česká Lípa -------------------- Dobrý den. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Začneme u vás, pane hejtmane, jaké záruky můžete dát veřejnosti, že se ta situace nebude opakovat? Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Tak já musím v první řadě konstatovat, že jsem stejně tak naštvaný jako naši občané, jako páni starostové, ale, když budu odpovídat na vaši otázku ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Vy jste naštvaný sám na sebe? Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Ne, na sebe ne. Když se budou v České republice konečně dodržovat zákony, nebude se říkat nepravda, nebude se podvádět, tak autobusy budou jezdit. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Záruka ale tady žádná není, může se to opakovat? Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Znova říkám, že když se budou dodržovat zákony, tak se jezdit může. Dopravní podnik Ústeckého kraje má platné licence, jezdit má, ČSAD Česká Lípa nám oznámil svým dopisem, že od 1. 8. jezdit bude, svůj slib nesplnil a zrovna tak Dopravní podnik Ústeckého kraje poté, co vyhrožoval ukončením služby, tak jsme se obrátili na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže a oni měli tolik odvahy, řeknu velmi mírně, a tady to ukážu panu předsedovi Pecinovi napsat, že nebudou 1. 8. žádné autobusy zastavovat. Tady to máme zdokumentované, pan ředitel Knecht je pod tím podepsán, pan ředitel Mahdal taky, ať to zodpoví. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Tak, nejdříve, pokud byste měli, pánové, vy odpovědět na tu otázku. Je reálné, že by se ta situace, pane řediteli, mohla opakovat, že se autobusy zastaví, je to reálné? Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje -------------------- Tak já musím tak, jako pan hejtman, v prvé řadě se omluvit občanům Ústeckého kraje za situaci, ve které jsme se octli ne naší vlastní vinou. A chtěl bych říct, že samozřejmě, já mám pocit, že se to stalo všechno bezprecedentním jednáním kraje. Jsem rád, že pan hejtman říká, že se musíme držet zákonů. Já bych byl taky rád, kdyby Ústecký kraj se držel zákonů a kdybychom nalezli shodu v tom výkladu těch zákonů. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Může se stát, že se to bude opakovat z vašeho pohledu? Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje -------------------- Já myslím, že může, protože poslední nabídky, které jsme dostali ze strany Ústeckého kraje nebo respektive nebudu říkat nabídky, ale nařízení, tak samozřejmě, když jsme ho podrobili analýze a je to z pátka večer to nařízení, tak samozřejmě tam chybí pět set šedesát tři spojů, které v dnešní době jezdíme. Čili z mého pohledu je to zase určitá past na občany nebo na nás, takže ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To znamená, že hrozí, že v dohledné době by se autobusy opět mohly zastavit? Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje -------------------- No, tak to nařízení je na měsíc, pokud jsem se dobře díval. Takže já bych nechtěl předjímat, protože předpokládám, že v pondělí budeme zase jednat, takže já doufám, že by k něčemu pozitivnímu mohlo dojít, ale tohle je pravda. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Pane řediteli, také vy jste byl osloven panem hejtmanem Šulcem, že kdybyste dodržovali slovo a zákony, tak by například ty vaše autobusy jezdily v týdnu na těch linkách, které opustil Dopravní podnik Ústeckého kraje? David MAHDAL, ředitel ČSAD Česká Lípa -------------------- My jsme opravdu vyjádřili připravenost od 1. 8., od 1. 9. tuto dopravu provozovat. Musím říct, že tento dopis jsme zaslali na Krajský úřad Ústeckého kraje 27. července. Krajský úřad nás k jednání vyzval až 1. 9. v odpoledních hodinách, to znamená, že není naše chyba, že bychom, že dopravu od 1. 9. neprovozujeme. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Když se tady obrátím na pana ředitele Knechta, tak vy jste ještě ve čtvrtek v rozhovoru pro Český rozhlas, ostatně i v tom záznamu, který jsme viděli pro Českou televizi, jste tvrdil, že podmínkou vyjetí autobusu je zaplacení peněz, které společnosti údajně dluží Ústecký kraj. Kraj vám ale podle mých informací neustoupil, peníze vám neposlal na účet. Proč jste tedy ustoupili? Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje -------------------- Tak my jsme už předem věděli, protože já jsem byl ve čtvrtek na jednání na Ústeckém kraji a poslední návrh, který jsem si odnášel, je, že by mohlo přijít takzvané vrchnostenské nařízení nebo, jak to nazvat, čili jsem předpokládal, že k tomu dojde a tak předem a abychom jaksi neohrožovali tu dopravu, tak podle vyjádření pana hejtmana a ostatních jsem měl za to, že by k tomu mohlo dojít, to znamená pro nejbližší chvíli nehrozilo nebezpečí nebo věřil jsem tomu, že nám kraj zaplatí a věřím tomu stále, to znamená, abychom ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Jakou částku potřebujete po kraji? Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje -------------------- Tak kraj slíbil, že zaplatí zálohu, tuším, okolo šestnácti milionů korun, což pro tu chvíli stačí, ale samozřejmě ty naše požadavky trvají dále a budou předmětem dalších ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Kdy pošlete šestnáct milionů korun Dopravnímu podniku Ústeckého kraje, pane hejtmane Šulci? Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Až bude vypořádáno to nařízení. Ano, my jsme sáhli k poslední možnosti a to využít nikoliv české legislativy, ale evropské legislativy. A v pátek, i když Dopravní podnik Ústeckého kraje s náma opět nejednal, v pátek jsme k němu přistoupili. Já jsem jim dal návrh ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To znamená, že ty peníze už pošlete v pondělí? Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Musí doběhnout to vrchnostenské nařízení. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To bude trvat dokdy? Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Záleží na dopravním podniku, jestli ho převezme. My jsme ho vyzvali v pátek ve čtyři hodiny odpoledne ať si ho převezmou. V sobotu se nic neodehrálo, v neděli se nic neodehrálo a samozřejmě každý den, který nabíhá k tomu, kdy se dohodneme o tom vrchnostenském nařízení, tak je den, kdy nebudeme platit, to je jednoduché. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Pane řediteli Knechte? Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje -------------------- My jsme to tak nechápali, my jsme dostali návrh. Já musím říct, že zákon v této podobě nezná žádné návrhy. Toto je vrchnostenské nařízení, který prostě buďto kraj, jak tedy mám říct vrchnost nařídí a nemá se co dotazovat dopravce, jestli to je v pořádku nebo ne, my prostě dostaneme nařízení, my ho prozkoumáme, jestli je v pořádku a velmi rychle se můžeme, velmi rychle můžeme vyjet. Ale jak říkám ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A tím, že se ale blokuje těch šestnáct milionů teď tím, že jste to nepřevzali, rozumím-li tomu správně? Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje -------------------- No, my jsme řekli, že jsme připraveni v pondělí se dostavit na kraj a pokračovat v jednání a tam si to rozhodnutí vyzvednout. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Můžete prozradit, kolik vás ... Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje -------------------- Ale jinak, já bych chtěl říct, že po právní stránce není vůbec podstatné, jestli jsme ho převzali nebo ne, protože my jsme ho dostali faxem a emailem a to, že tam chybí podpis, to je pouze nedostatek formální, ale podle výkladu našich právníků ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To znamená, že nic nebrání hejtmanovi Šulcovi, aby poslal těch šestnáct milionů vám na účet? Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Přesně tak, to je výklad našich právníků, ano. Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Trošku je to složitější, je to státní správa, paní ředitelka musí poslat ty peníze, ale oni mají ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Uděláte to, že, promiňte, uděláte to, že v pondělí na účty pošlete těch šestnáct milionů? Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Musí pánové nejdřív přijít a ty záležitosti dohodneme. Jestli vrchnostenské nařízení, ono to slovo je takové zajímavé, ono je opravdu převzaté z bruselské angličtiny, to není vrchnost, že by to vrchnost nařizovala, tak samozřejmě můžeme platit, ale musí dojít k nabytí právní moci. A i vrchnostenské nařízení se vydává podle správního řádu, patnáct dní. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Můžete prozradit, pane řediteli, kolik vás denně jako firmu zajišťování dopravy, můžete nám jako laikům říct, kolik vás to denně stojí, když zajišťujete dopravu v Ústeckém kraji? Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje -------------------- Zhruba milion. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Milion. A z čeho teď, když jste předtím tvrdili, před zastavením autobusů, že ty peníze nemáte, tak z čeho teď to financujete? Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje -------------------- Tak samozřejmě my jsme zahájili jednání ohledně prodeje pěti ekobusů. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Takže musíte prodávat kvůli tomu ekobusy, autobusy? Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje -------------------- No, tak budeme moct, pokud se nijak jinak nedohodneme, ale pravdou je, že bych k tomu nerad přistupoval. Na druhou stranu nevím, jak dál tuhle tu společnost financovat. Já bohužel musím říct, že se jedná zrovna o ekobusy, my jsme společnost, která ze čtvrtiny už dneska má ekologickou dopravu v Ústeckém kraji, to znamená je to osmdesát ekologických autobusů a již dnes naplňujeme směrnici Evropské unie, která předpokládá, že jedna čtvrtina vozidel s hmotností větší jak tři a půl tuny ve veřejném sektoru by měla být takzvaně ekologická, čistá vozidla a nikdo to tady v kraji nebere vůbec v potaz. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Budete muset propouštět kvůli tomu, když už budete prodávat autobusy a prodáváte autobusy kvůli tomu, abyste dál jezdili? Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje -------------------- Tak, prosím vás, zatím se jedná o takové předběžné jednání ohledně dvou, třech autobusů, čili není to nic dramatického zatím. Ale samozřejmě je to první signál. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- V polovině týdne to vypadalo, pane řediteli, že by autobusy Dopravního podniku Ústeckého kraje mohly na linkách nahradit právě zase vaše autobusy ČSAD Česká Lípa. Co možná námitka, že vy jste nakonec od jednání s krajem a od rozhodnutí o udělení licence ustoupili, protože jste chtěli být solidární s Dopravním podnikem Ústeckého kraje a média upozorňovala na propojení přes dozorčí rady, že de facto máte společné lidi provázané v dozorčích radách a v představenstvech? David MAHDAL, ředitel ČSAD Česká Lípa -------------------- Tak tu situaci určitě nelze vnímat. My jsme jednali s krajským úřadem, snažili jsme se dojednat podmínky zahájení toho provozu. Bohužel nebyly nám garantovány právní jistoty a z tohoto důvodu jsme vlastně dopravu zahájit nemohli. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A není na místě ta námitka, že to bylo právě proto, abyste lidově řečeno drželi basu s Dopravním podnikem Ústeckého kraje? Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Ano. David MAHDAL, ředitel ČSAD Česká Lípa -------------------- To určitě ne. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Co ano, pane hejtmane? Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Určitě ano. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Vy na to máte nějaké důkazy, abyste ... Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Tak pan ředitel Mahdal zjevně opět nemluví pravdu, že nemá jistoty. Pan ředitel Mahdal má s krajem uzavřenou smlouvu, kde z ní jasně vyplývá, že platit budem a pan ředitel v úterý v noci v deset večer z mých rukou dostal patnáct objednávek na celé zajištění dopravy, co by chtěl ještě víc? Má smlouvu, má objednávky, platit budeme. On slíbil, že jezdit bude. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Počkejte, ale není tady tím, jak jste se chovali k Dopravnímu podniku Ústeckého kraje, že i ředitel Mahdal má nejistotu, že platit nebudete? Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- My jsme platili vždycky, když jsme měli smlouvu a když jsme objednali nějakou dopravu, tak jsme si jí zaplatili. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Pane řediteli? David MAHDAL, ředitel ČSAD Česká Lípa -------------------- Já musím říct, že nás velice překvapilo, že objednávky, které jsme převzali právě v úterý večer, byly na dobu do 31. 12. 2006 a ne na dobu trvání rámcové smlouvy, kterou vlastně jsme na základě koncesního řízení s krajským úřadem uzavřeli ... Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- To nebyl důvod proč skrečovat celé řízení? David MAHDAL, ředitel ČSAD Česká Lípa -------------------- Právní nejistoty velice stručně shrnu, k provozování autobusové dopravy potřebujete licenci. Tuto licenci my nemáme. My jsme žádali, my jsme na základě toho, že jsme vyhráli výběrové řízení požádali o licenci a to s datumem uvedením do provozu 9. 9. 2006. Dále jsme jednali s krajským úřadem, situace byla taková, že krajský úřad slíbil vydání licencí a to, jak veřejně pan hejtman prohlásil, za hranou zákona, na tohle my jsme přistoupit nemohli a proto jsme si licenci nepřevzali, byl to jediný možný způsob, jak na situaci reagovat, a proto doprava nebyla spuštěna. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Pane hejtmane? Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Je vidět z toho hovoru, že opravdu ten dopravní podnik ČSAD Česká Lípa lidově řečeno brzdí do kopce. Já si myslím, že je to na hraně jednoho paragrafu a to je jednání ve shodě. Já doufám, že to antimonopolní úřad vyřeší a ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Vy podáte nějaký podnět jako kraj? Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Už tam přece dávno je, proto taky s Dopravním podnikem Ústeckého kraje bylo zahájeno správní řízení. A to, že jednají ve shodě, tak to stačí jenom se podívat na fotku, kde sedí všech pět nebo šest provázaných firem a je to jasné. Akcionářsky je to provázané, personálně je to provázané a toto, tento rodinný domek je sídlo několika velkých firem. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A to, že nám to teď tady ukazujete ty fotky až teď, to jste před tím nevěděl, že teď najednou ... Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- My jsme to samozřejmě věděli, ale ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Co, věděli nebo nevěděli? Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Věděli. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Věděli. Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Nemůžete chtít od nás, aby veřejnoprávní korporace, její představitel vždy předjímal to, že všechny firmy, které se hlásí o naše zakázky, budou podvádět, nebudou říkat pravdu, to, co podepíšou, tak skrečují a tak dále. My přistupujeme v dobré víře se všemi. A poučili jsme se u dopravního podniku, že to je velmi problematické s nimi a doufali jsme, že přes personální provázanost Česká Lípa se k nám bude chovat jako k partnerovi. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Pane řediteli? Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje -------------------- No, já musím napřed reagovat na to, že pan hejtman se odvolává, že vždycky platili, když měli smlouvu. Pan hejtman nemluví pravdu, protože se vymlouvá. Já musím říct, že pan hejtman se opírá o dvě takové základní tvrzení, že jsme měli tři měsíce jezdit předem a přitom tady mám nařízení 1191 Evropské unie a tam je jednoznačně napsáno, že se to netýká veřejných služeb, takže toto nařízení není pravda. Druhá věc, kterou vám chci říct ... Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Ale vy říkáte, že jezdíte ve veřejné službě? Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje -------------------- Já bych to domluvil. Druhá věc je, že se vymlouvá na to, že nemůže platit, protože není smlouva. Já bych chtěl říct, že podle zákonů Evropské unie již samotné vydání licencí vlastně dává ten závazek veřejné služby a smlouva pouze upravuje technické podmínky. Čili, kdyby kraj chtěl, tak klidně platit může a nemá s tím vůbec žádný problém. A pokud jde o tu personální shodu, prosím vás, naše společnosti vznikly rozdělením z jedné společnosti a je úplně jasné, že po nějakou dobu tam prostě byl stejný, byl tam stejný předseda představenstva, samozřejmě ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To znamená, nemá, pánové, ale kraj šanci uspět s tím, že jste jednali ve shodě, jak tady tvrdí hejtman Šulc? Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje -------------------- Ne, vůbec ne. Za prvé už to není pravda, protože inženýr, o kterého se jedná, tak samozřejmě mohl vykonávat tuhle tu funkci v okamžiku, kdy ta situace nebyla takhle vypjatá. Teď, když ta situace je takhle vypjatá, tak samozřejmě musel na to reagovat, takže už není, pokud jsem dobře informován, je předsedou představenstva pouze Dopravního podniku Ústeckého kraje a je normální, že pokud se společnost rozdělí, tak má mnoho společného. Čili ono není těch odborníků, kteří znají problematiku celé firmy, mnoho, tak prostě pan inženýr nějakou dobu setrvával v obou společnostech. Já v tom nevidím žádný problém. Myslím si, že to je problém zástupný. Podstatné je, že my jsme tady jezdili tři měsíce a kraj za to odmítá zaplatit. A moje otázka by zněla, jestliže jsme tedy nezajišťovali základní dopravní obslužnost po ty tři měsíce my, kdo jí tedy pro kraj zajišťoval a komu tedy kraj zaplatí peníze, které je povinen zaplatit za základní dopravní obslužnost, když ne nám? Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Jak na tuto otázku, pane hejtmane, odpovíte? Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Já musím říct, že pan ředitel Knecht a s ním celý dopravní podnik, se nachází v nějakých realitách mimo Českou republiku a Evropu. A jestli je přesvědčen, že tím, že má platné licence, bude jezdit podle těchto licencí až do skonání světa, bude si diktovat za kolik peněz a kde bude jezdit, tak je mimo realitu. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Jak to, promiňte, ale jak to teď tedy budete dělat. Bylo vyhlášeno, rozumím-li tomu správně jako laik, bylo vypsáno nějaké licenční řízení, v něm na druhém místě uspělo ČSAD Česká Lípa, proto jste se obrátili v té krizové situaci na ČSAD Česká Lípa, bude to zrušeno to licenční řízení? Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Já to vysvětlím. Dopravní podnik obdržel nikoliv od kraje, ale od státu licence v roce 2000, to znamená kraj tam nemá žádný závazky. My jsme v roce 2000 neexistovali. Za druhé, vy říkáte, že platí zde nařízení Evropské unie. My jsme do Evropské unie vstoupili někdy o hodně později. Takže jestli český stát zastoupený okresními úřady vám nařídil přes licence jezdit, tak to není veřejnoprávní smlouva tak, jak vy jste přesvědčen a je to prostě takto, je to skutečností. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Zeptám se, ještě jednou mi odpovězte, prosím, stručně. Když jste vypověděli smlouvy Dopravnímu podniku Ústeckého kraje, kvůli tomu vznikl ten spor, tady narychlo jste se pokoušeli oslovit druhého vítěze ČSAD Česká Lípa, rozumím tomu, pánové ... David MAHDAL, ředitel ČSAD Česká Lípa -------------------- My jsme první vítěz, my jsme vyhráli koncesní řízení. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Vy jste první vítěz? Jak budete zajišťovat tu dopravu dál? Bude ji zajišťovat i v budoucnu buď ČSAD Česká Lípa nebo Dopravní podnik Ústeckého kraje? Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Na základě vrchnostenského nařízení po určitou dobu dopravní podnik, mezi tím se vyřídí licence a potom ČSAD Česká Lípa, toť hovoří zákon. Pan ředitel Knecht a dopravní podnik dostal od Ústeckého kraje zároveň s výpovědí té smlouvy upozornění ode mě, dostal ho dvakrát nebo třikrát, aby nám oznámil v devadesátidenní lhůtě, což nám nařizuje Evropská komise nebo Evropská unie, kdy přestane jezdit. V té devadesátidenní lhůtě, kterou on svévolně zkrátil na pět dnů, osmdesát pět dnů okradl nás v podstatě, tak těch devadesát dnů je tam kvůli tomu, aby mohlo nastoupit nové licenční řízení, vybral se nový dopravce, ten už byl vybrán, ten už byl zasmluvněn a doběhlo by licenční řízení, které už v té době běželo asi čtyřicet pět dní. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Teď řešení do budoucna, to narušilo ta obsluha, neobsluha Ústeckého kraje. Co tedy bude dál z vašeho pohledu, jaké kroky chcete jako kraj udělat? Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- My se musíme pohybovat v oblasti zákonů, to znamená to, co jsem říkal, vrchnostenským nařízením jsme nařídili dopravnímu podniku, aby jezdil, já jsem je žádal, aby jezdili okamžitě, posunuli to až na páteční odpoledne. Je tam určitý termín a do toho termínu bude jezdit Dopravní podnik Ústeckého kraje, my jim to zaplatíme. Mezitím se prostě musí vyřešit záležitosti ČSAD Česká Lípa. Jestli nebude jezdit ani ČSAD Česká Lípa, já myslím, že Ústecký kraj a jeho krajský úřad prokázal svoji akceschopnost. My jsme během dvou nocí zajistili z celé České republiky a tím děkuji všem, kteří nám ty autobusy nabídli, zhruba sedmdesát procent těch linek, že bysme zabezpečili a odvezli bysme je vlastními silami devadesát procent obyvatel. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To znamená, promiňte, vy byste vypsali nové licenční řízení, pokud by ... Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- My bysme museli ty záležitosti úplně skrečovat a začít v podstatě od nového stolu, čistého stolu. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Je to varianta a kdy se tak může stát? Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Záleží na pánech, jestli si uvědomí, že zákony je potřeba dodržovat a čestné slovo a podpisy taky. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Pane řediteli Mahdale? David MAHDAL, ředitel ČSAD Česká Lípa -------------------- Tak my v tuto chvíli jsme slíbili, že budeme dále jednat o licencích a že si podáme znovu žádost o licence a to v původním termínu, o který jsme žádali původně, to znamená s datumem zahájení provozu 9. 9., takže pro nás se situace zásadním způsobem nezměnila. Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Ale vy jste psali 1. 8. David MAHDAL, ředitel ČSAD Česká Lípa -------------------- Prvního osmý jsme psali, ale vy jste na tento dopis vůbec nereagovali. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Pane řediteli Knechte? Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje -------------------- No, já se musím ohradit, že okrádáme, pokud tady někdo někoho okrádá, tak je to Ústecký kraj dopravce. Já musím říct, že za prvý teda pan hejtman se odvolává na nařízení. Já budu citovat: "Každý podnik, který zamýšlí přerušit dopravní služby poskytované veřejnosti plynule, pravidelně a nespadající do systému smluv na veřejné služby nebo závazků veřejné služby, sdělí to příslušným orgánům členského státu nejméně tři měsíce." Čili není to pravda, toto se týká pouze komerční dopravy a nikoliv dopravy, o které i pan hejtman Šulc říká, že to je ve veřejném zájmu. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Kolik vám celkem dluží Ústecký kraj? Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje -------------------- No, já bych pak ještě řekl, že ve stejném případě už rozhodl brněnský soud, kde ve stejném a obdobném případě, kdy kraj nezaplatil dopravci peníze, tak odsoudil Jihomoravský kraj k tomu, aby jim zaplatil takzvané bezdůvodné obohacení, protože kraj nemůže nikomu neplatit za základní dopravní obslužnost, za kterou má povinnost ji zajistit. Já znovu opakuji, že pan hejtman neodpověděl na tu otázku, komu chce zaplatit ty peníze za květen, červen, červenec, když ne tedy nám. A pokud jde o ten celkový dluh, tak samozřejmě ... Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A za ty měsíce to dělá jaká částka, ať to máme ... Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje -------------------- Tak za ty tři měsíce to řádově dělá sedmdesát milionů. Já neznám přesně ten třetí měsíc, protože není ještě úplně spočítán, ale samozřejmě jedná se ještě o částky, které nám nezaplatil od roku 2003 do konce roku 2005 a to dělá řádově dvě stě dvacet sedm asi milionů korun. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Dvě stě dvacet sedm milionů. Zaplatíte těch sedmdesát milionů Dopravnímu podniku Ústeckého kraje, když vám zajišťoval dopravu? Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Já, pozor, nám ji nezajišťoval. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To myslím kraji. Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Nezajišťoval ji kraji. My jsme vypověděli řádně smlouvu, ta byla ukončena od 1. 5. a pan ředitel to dobře ví, pro kraj nedělá nic. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Počkejte, to znamená, vždyť jezdily, ty autobusy jezdily pro ... Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje -------------------- Kdo zajišťoval dopravní obslužnost? Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Jezdily ve své komerční náplni a já jsem je vyzýval, znovu to říkám, aby v devadesátidenní lhůtě oznámili, co přestanou jezdit a nastoupil by jiný přepravce. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To znamená těch sedmdesát milionů nezaplatíte? Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Sedmdesát milionů není právní titul, na základě kterého by je mohl někdo zaplatit. Jestli pan Knecht říká, že jsme ve smlouvě, nejsme ve smlouvě ani. Dokonce usnesení ministra vnitra, který to potvrdilo ta smlouva nemá veřejnoprávní charakter, pane řediteli, přečtěte si zákony a jednejte podle toho. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Tak, poslední otázka, pane řediteli, jak to vypadá, zatím spíš opět pokračuje hra silných slov a hra svalů, obrazně řečeno, kdy dojde k tomu, že budou lidé ... Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje -------------------- Já bych chtěl, aby pan hejtman odpověděl, komu zaplatí za ty tři měsíce, když ne tedy nám a kdo tedy, když ne my, zajišťoval základní dopravní obslužnost Ústeckého kraje. Ty linky nikdy nebyly komerční, ty licence byly vydávány už tenkrát na linky, které byly vždy ztrátové. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Poslední věta, pane hejtmane, zůstanou ty peníze na vašich účtech nebo je někomu zaplatíte? Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- My žádné peníze navíc nemáme. Ty peníze si Dopravní podnik, neskákejte mi, prosím, do řeči. Dopravní podnik si je z nás dostal už během ledna, února a března, kdy nepřiměřeně a nemorálně zdražil tu dopravu tak, že je nejdražší v České republice. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Kdy se rozhodne, pane řediteli Knechte, zda opět, tady se ukazuje, že není šance se dohodnout s krajem, aspoň ... Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Pane řediteli, koukněte se na to, jak jste nejdražší v celé České republice. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Kdy se rozhodnete, zda neobnovit opět zastavení těch autobusů, když ... Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje -------------------- To bych nechtěl předjímat, ale tady na ty tabulky já musím reagovat, já nevím, co to tam máte. Prosím vás, my jsme ... Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- My to vidíme přesně. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To je hejtmanova tabulka. Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje -------------------- Já musím říct, že Dopravní podnik města Litvínova má ve svém kalkulačním vzorci čtyřicet dva korun, čili je to podstatně více, než jsme měli my. Musím říct, že není rozhodující ještě to, co je v tom vzorci, protože kraj platí pouze ten rozdíl. Já musím říct, že nám platí čtrnáct korun padesát, zatímco dopravnímu podniku devatenáct korun padesát. Ovšem já to chápu, protože pan hejtman pochází z Mostu a dělal tam primátora, takže já to chápu. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- To znamená, že preferuje tyto dopravní podniky? Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje -------------------- Já si to myslím, že to tak je. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Já vám, pánové, děkuji, neřeknete ten termín, pane řediteli, kdy se mají občané případně Ústeckého kraje ... Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje -------------------- Ne, to by nebylo korektní, protože v pondělí bychom měli jít na kraj, takže já bych nechtěl teďko strašit. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ředitel Dopravního podniku Ústeckého kraje Pavel Knecht, děkuji vám, že jste přijal mé pozvání, na shledanou. Pavel KNECHT, řed. Dopr. podniku Ústeckého kraje -------------------- Děkuji, na shledanou. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- Ředil ČSAD Česká Lípa David Mahdal, i vám, pane řediteli, děkuji. David MAHDAL, ředitel ČSAD Česká Lípa -------------------- Děkuji. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- A děkuji i hejmanovi Ústeckého kraje Jiřímu Šulcovi, někdy příště na shledanou. Jiří ŠULC, hejtman Ústeckého kraje -------------------- Na shledanou. Václav MORAVEC, moderátor -------------------- S vámi, diváky, se loučím. Příští týden.