Zajímavosti Zdivočelé země

  • Přípravy seriálu začaly v roce 1994.
  • Na realizaci všech sérií Zdivočelé země se vystřídalo cca 160 štábových a technických pracovníků a 18 z nich prošlo celým osmnáctiletým výrobním obdobím.
  • V seriálu účinkovalo 500 českých, slovenských a ukrajinských herců. Všemi sériemi pak prošlo 15 z nich. Hlavních rolí bylo 80 ve všech sériích. V dětských rolích se vystřídalo 33 představitelů.
  • Hlavní lokace byly statky Radíč a Koloredov, obec Úterý u Plzně, Sedlčansko, Příbramsko, Mšeno, Úštěk, Hrazany, Skalsko, Liberec, Kamenický Šenov, Nízké Tatry. Pro vězeňské lágry byly využity dnes již neexistující prostory letních výcvikových táborů AČR.
  • Nejhlouběji se natáčelo v dole Měděnec na Krušnohorsku, nejvýše pak z letadel nad obcí Úterý, „nejvzdálenější“ rekvizity a kostýmy byly přivezeny z Velké Británie.
  • Lokace a výprava první série byla následně využita pro film Bumerang.
  • Celkový počet natáčecích dní byl 563.
  • Zajímavý je i vývoj technologií: první série byla natáčena technologií S 16 mm, druhá a třetí série pak na Digi Beta, poslední série na HD Cam.
  • Zatímco na první sérii pracovalo AB Barrandov (ateliéry, stavba, triky), od druhé série probíhalo vše včetně triků v kapacitách ČT.

Pětasedmdesátiletý Martin Dejdar – výzva pro maskéry

Klikněte pro větší obrázekV roce 1990 je Antonínu Maděrovi pětasedmdesát let a jeho spoluhráči samozřejmě také adekvátně zestárnou. „Dosud se jednotlivé série ságy natáčely v takových intervalech, že těžily z přirozeného stárnutí herců,“ říká Hynek Bočan a dodává: „Teď se ale muselo stáří uměle dodat. Těch postav, které zestárly a ještě hrají ve scénách z roku 1990, bylo celkem 23. Pořídit tolik náročných masek nebylo možné, takže byly vytvořeny jen devíti z klíčových figur. Ostatní herci ‚zestárli‘ pomocí standardního líčení.“ Maskéři Martin Valeš a René Stejskal odlévali každou z devíti náročných masek složitým postupem: nejprve se udělal odlitek tváře, ten se znova odlil a byl tak získán pozitiv obličeje. Na něj se namodelovaly všechny změny stáří a posléze vznikla forma, jejíž želatinový odlitek se lepil na obličej herce. Pro každé líčení musela být želatinová maska nová, protože jemně nanesené plastické detaily či okraje masky se snímáním poškodí. Každý herec se líčil pro jeden natáčecí den celkem tři hodiny. Odličování pak trvalo hodinu. „Tento způsob líčení je plně srovnatelný s nejmodernějšími světovými postupy. Tak náročné provedení a k tomu v takovém množství je v českém prostředí ojedinělé,“ říká Hynek Bočan.