Hledání ztraceného času

Vltava v obrazech (73)

Hodnocení pořadu:
1 2 3 4 5 Počet hlasů: 2  
Sdílet
| Poslat odkaz

O nejdelší české řece slovem i obrazem ve speciálním cyklu (2004). Připravili K. Čáslavský a P. Vantuch

Další část je věnována vodnímu dílu u Vraného nad Vltavou. Je to v pořadí už devátá, a zároveň poslední stavba tzv. Vltavské kaskády. Ta začíná dvěma přehradami na Lipně a pokračuje vodními díly Hněvkovice, Kořensko, Orlík, Kamýk nad Vltavou, Slapy a Štěchovice. Stavby všech těchto přehrad jsme vám v našem cyklu ukázali – a tak ani Vrané nebude výjimkou. Zdymadlo u Vraného je sice až posledním článkem celé kaskády, ale kvůli sporům bylo postaveno jako první.

V letech 1931–1935 byly v říčním kilometru 71.325 postaveny dvě plavební komory, delší pro vory a nákladní čluny, kratší pro osobní parníky a sportovní lodě, dále jez o čtyřech polích s pohyblivými železnými stavidly. Na tu navazuje budova průtočné elektrárny se dvěma Kaplanovými turbínami a transformační stanice. Současně byla postavena provozní budova a služební byty.

Další část tohoto cyklu bude věnováno vodnímu dílu u Vraného nad Vltavou. Je to v pořadí už devátá a zároveň poslední stavba tzv. Vltavské kaskády, která začíná dvěma přehradami na Lipně a pokračuje vodními díly Hněvkovice, Kořensko, Orlík, Kamýk nad Vltavou, Slapy a Štěchovice. Stavby všech těchto přehrad jsme vám v našem cyklu ukázali – a tak ani Vrané nebude výjimkou. Zdymadlo u Vraného je sice až posledním článkem celé té kaskády, ale postaveno bylo jako úplně první. Měly mu původně předcházet přehrady u Štěchovic a Slap, ale velké spory o jejich technické řešení způsobily, že Vrané nakonec dostalo přednost.

V letech 1931–1935 byly v říčním kilometru 71.325, postaveny dvě plavební komory, delší pro vory a nákladní čluny, kratší pro osobní parníky a sportovní lodi, dále jez o čtyřech polích, s pohyblivými železnými stavidly, na který navazuje budova průtočné elektrárny se dvěma Kaplanovými turbínami a transformační stanice. Současně byla postavena provozní budova a služební byty… a těsně pod silnicí ještě dráha pro přesun sportovních lodí.

Přehrát video

Diskuse diváků
  • vítek 9. 10. 2016 09:55

    Pražské maléry

    Hlavně že nás stále krmíte současnou zlodějnou , lumpárnou , násilím , vraždami , a ZÁPADEM . …

  • jank 29. 9. 2016 20:07

    Cenzura

    Kde to je? Národní archiv je majetkem všech občanů

  • Petr 25. 9. 2016 11:02

    A jak to kdysi šlo. ONO se chtělo chtít!!!

    Toto by měl vidět celý Parlament ČR a ministr Němeček a ministrině Marksová 3x!!!!…

Tato diskuse je určena pouze k výměně názorů mezi diváky. Pokud chcete zaslat dotaz nebo připomínku tvůrcům pořadu, obraťte se, prosím, přímo na Českou televizi.

Napsat do televize Vstoupit do diskuse

Stopáž: 19 minut – Rok výroby: 2004 – ST  4:3
Žánr: Dokument
Tento díl ve vysílání

Tento díl pořadu v současnosti nevysíláme. Můžete si však nechat zaslat zprávu, pokud se objeví v aktuálním vysílání:

Nastavit připomenutí

Starší data vysílání najdete kliknutím na následující odkaz.

Nejbližší díly ve vysílání
Kolem dokola okolo kola

neděle 18. 6.

Léto budiž pochváleno

neděle 25. 6.

Roky rybníku Rožmberk

neděle 2. 7.