Hledání ztraceného času

Vltava v obrazech (73)

Hodnocení pořadu:
1 2 3 4 5 Počet hlasů: 2  
Sdílet
| Poslat odkaz

O nejdelší české řece slovem i obrazem ve speciálním cyklu (2004). Připravili K. Čáslavský a P. Vantuch

Další část je věnována vodnímu dílu u Vraného nad Vltavou. Je to v pořadí už devátá, a zároveň poslední stavba tzv. Vltavské kaskády. Ta začíná dvěma přehradami na Lipně a pokračuje vodními díly Hněvkovice, Kořensko, Orlík, Kamýk nad Vltavou, Slapy a Štěchovice. Stavby všech těchto přehrad jsme vám v našem cyklu ukázali – a tak ani Vrané nebude výjimkou. Zdymadlo u Vraného je sice až posledním článkem celé kaskády, ale kvůli sporům bylo postaveno jako první.

V letech 1931–1935 byly v říčním kilometru 71.325 postaveny dvě plavební komory, delší pro vory a nákladní čluny, kratší pro osobní parníky a sportovní lodě, dále jez o čtyřech polích s pohyblivými železnými stavidly. Na tu navazuje budova průtočné elektrárny se dvěma Kaplanovými turbínami a transformační stanice. Současně byla postavena provozní budova a služební byty.

Další část tohoto cyklu bude věnováno vodnímu dílu u Vraného nad Vltavou. Je to v pořadí už devátá a zároveň poslední stavba tzv. Vltavské kaskády, která začíná dvěma přehradami na Lipně a pokračuje vodními díly Hněvkovice, Kořensko, Orlík, Kamýk nad Vltavou, Slapy a Štěchovice. Stavby všech těchto přehrad jsme vám v našem cyklu ukázali – a tak ani Vrané nebude výjimkou. Zdymadlo u Vraného je sice až posledním článkem celé té kaskády, ale postaveno bylo jako úplně první. Měly mu původně předcházet přehrady u Štěchovic a Slap, ale velké spory o jejich technické řešení způsobily, že Vrané nakonec dostalo přednost.

V letech 1931–1935 byly v říčním kilometru 71.325, postaveny dvě plavební komory, delší pro vory a nákladní čluny, kratší pro osobní parníky a sportovní lodi, dále jez o čtyřech polích, s pohyblivými železnými stavidly, na který navazuje budova průtočné elektrárny se dvěma Kaplanovými turbínami a transformační stanice. Současně byla postavena provozní budova a služební byty… a těsně pod silnicí ještě dráha pro přesun sportovních lodí.

Přehrát video

Diskuse diváků
  • Nikolas S. Kjoliev 2. 11. 2017 21:43

    Cenzura je stále

    Naprosto jednoduchá otázka. Proč i v této době je všude taková těžká cenzura? Já televizi vůbec nesl…

  • Honajz 23. 7. 2017 22:30

    Proč to není na iVysílání

    Nechápu, když v TV programu máte odkaz na video, že tady žádné video není? Proč zrovna u t…

  • vítek 9. 10. 2016 09:55

    Pražské maléry

    Hlavně že nás stále krmíte současnou zlodějnou , lumpárnou , násilím , vraždami , a ZÁPADEM . …

Tato diskuse je určena pouze k výměně názorů mezi diváky. Pokud chcete zaslat dotaz nebo připomínku tvůrcům pořadu, obraťte se, prosím, přímo na Českou televizi.

Napsat do televize Vstoupit do diskuse

Stopáž: 19 minut – Rok výroby: 2004 – ST  4:3
Žánr: Dokument
Tento díl ve vysílání

Tento díl pořadu v současnosti nevysíláme. Můžete si však nechat zaslat zprávu, pokud se objeví v aktuálním vysílání:

Nastavit připomenutí

Starší data vysílání najdete kliknutím na následující odkaz.

Nejbližší díly ve vysílání
Když Praha byla bílá

neděle 10. 12.

Veselé Vánoce ve smutných časech

neděle 17. 12.