Vynikající český barytonista René Tuček v titulní roli televizní inscenace opery na námět A. S. Puškina.

Ve věku 81 let zemřel v sobotu (26. 8.) v Mariánských Lázních významný český barytonista a pěvecký pedagog René Tuček (1936-2017). Ztvárnil řadu velkých rolí, především Evžena Oněgina ze stejnojmenné opery P. I. Čajkovského, Figara z Rossiniho Lazebníka sevillského a Escamilla z Bizetovy Carmen.

Držitel ceny Thálie za celoživotní mistrovství ztvárnil během své kariéry řadu velkých rolí v brněnské opeře a později v pražském Národním divadle, kde se v roce 1970 uvedl jako skvělý kníže Andrej Bolkonskij v legendárním nastudování Prokofjevovy opery Vojna a mír po boku Gabriely Beňačkové.

Svým žákům René Tuček vštěpoval kromě dokonalé pěvecké techniky také nutnost skvělé fyzické kondice na jevišti, což sám svými výkony na naší první scéně suverénně a v plném hereckém nasazení dokládal.

Barytonista Tuček se také často objevoval v Československé televizi, ať už v pěveckých rolích českých a světových oper (hrabě Luna z Verdiho Trubadúra) nebo jako poučený průvodce hudebně vzdělávacích operních pořadů. Dnes uváděná televizní inscenace Evžena Oněgina režiséra Milana Macků vznikla v roce 1974.

Libreto k Evženu Oněginovi si za přispění K. S. Šilovského napsal podle Puškinova veršovaného románu Čajkovskij sám. Výsledný umělecký tvar pak nazval lyrické scény o třech dějstvích. Světová premiéra se sice konala r. 1879 v Moskvě, ale skutečného úspěchu se Čajkovskij dočkal s Oněginem až v Praze, kdy ho zaujala především představitelka Taťány sopranistka Berta Foestrová – Lautererová. Skladatel o ní napsal, že taková představitelka dosud neexistovala na žádné ruské scéně. Pokud Evžen Oněgin měl ideálního představitele, pak to byl právě René Tuček, a to svým propracovaným herectvím a noblesní vokální kulturou.

Napište nám