Dokumentární cyklus Pavla Šporcla mapuje historii hry na housle v českých zemích, celosvětový úspěch českých houslistů a jejich učitelů s jejich mimořádným vlivem na vývoj houslové hry ve světě.

Čeští houslisté, kteří kontinuálně formovali tzv. českou houslovou školu, patřili v průběhu posledních tří století k nejlepším na světě. Umem svým i svých pedagogů výrazně ovlivňovali vývoj houslové hry. Koncertovali ve světoznámých síních, v jejich třídách se setkávali talenti z mnoha zemí, inspirovali své kolegy v hudebních metropolích.

Pojem „česká houslová škola“ a jméno Jan Kubelík či Otakar Ševčík zná i dnes celý svět. Jan Kubelík patří dle historiků mezi deset nejlepších houslistů historie (počínaje Paganinim), Otakar Ševčík k nejdůležitějším pedagogům – z jeho metodiky vycházelo učení jak C. Flesche, tak I. Galamiana. Hned za nimi stojí takoví velikáni houslové hry jako Jan Václav Stamitz – zakladatel Mannheimské školy, Bedřich Vilém Pixis – první pedagog Pražské konzervatoře, Ferdinand Laub – podle P. I. Čajkovského největší houslista té doby (věnoval mu svůj 2. smyčcový kvartet), Jan HřímalýJosef Karbulka – vážení profesoři Moskevské, resp. Oděské konzervatoře a spoluzakladatelé ruské houslové školy, vynikající pedagog Antonín Bennewitz, František Drdla – jeho skladba Souvenir patří k nejhranějším na světě, či houslisté František Ondříček – seznámil svět s Koncertem a moll A. Dvořáka, Jaroslav Kocián – na jeho paměť se každoročně koná mezinárodní Kociánova houslová soutěž v Ústí nad Orlicí, Váša Příhoda, Josef Suk a mnoho dalších. A samozřejmě i pravděpodobně největší talent naší historie, houslista Josef Slavík – přímý, byť mladší konkurent Paganiniho, kterého sám mistr uznával.