AUTOMOBILY

Jeep Grand Cherokee je auto pro pořádný chlapy

15. 10. 2011

Značka Jeep definovala, jak má vypadat terénní automobil. Otestovali jsme nový model Grand Cherokee s naftovým motorem, a tak máme ideální možnost objevit, kam se segment terénních vozů posunul

Jeep Grand Cherokee je auto pro pořádný chlapy Zdá se, jakoby se nová generace nejvýše postaveného modelu značky Jeep snažila na své předchůdce trochu zapomenout. A to jak po stránce techniky, o které bude řeč později, tak z pohledu designu. Grand Cherokee působí nezvykle uhlazeným a jednolitým dojmem. Jeho design skvěle ukazuje, že v jednoduchosti je krása. Přitom mu nechybí ani jemně zakomponované a nově interpretované tradiční rysy designu vozů Jeep. Jako třeba hranaté výřezy blatníků a také nezaměnitelnou masku chladiče se sedmi svislými štěrbinami.

Jeep Grand Cherokee je auto pro pořádný chlapy Nová generace modelu Grand Cherokee je o 13,5 centimetrů delší než předchozí generace. Automobil je také širší. Nárůst rozměrů je jasně patrný také uvnitř. V obou řadách sedadel je dost místa, což platí také pro prostor určený pro zavazadla. V této oblasti je oproti předchůdci značný posun. Oproti minulosti se u Grand Cherokee zlepšila také kvalita a propracování interiéru, ale buďme upřímní. Evropská konkurence je na tom v tomto ohledu stále o něco lépe.

Jeep Grand Cherokee je auto pro pořádný chlapy Rozměry, objem, kvalita plastů. Po usednutí za volant vás nic z toho nebude zajímat. Jeepu se totiž podařilo vytvořit velmi speciální místo pro život na silnicích. Tohle je prostě auto pro chlapa. Sedíte vysoko a na velkých sedadlech, můžete se opřít o tlusté dveře a v rukách svíráte tlustý volant. Sem se nám prostě ženská jemnost nehodí – mluvíme o místě za volantem, vedle by samozřejmě ani v nejmenším nevadila…

Jeep Grand Cherokee je auto pro pořádný chlapy Když se nová generace velkého Jeepu začala počátkem letošního roku prodávat, byla k dispozici pouze se zážehovými motory. Měly šest a osm válců. Ty jsou v nabídce i nadále. Od podzimu k nim ale přibyl ještě třílitrový turbodiesel. Na ten mnoho zákazníků jistě čekalo a také tento motor máme v testovaném autě. Více nám o něm řekne motoristický novinář specializující se na off-roady Jirka Kaloč.

Jeep Grand Cherokee je auto pro pořádný chlapy„Pod kapotou Grand Cherokee je třílitrový šestiválec do V uložený samozřejmě podélně. Využívá vstřikování Common Rail Multijet II druhé generace a má největší výkon 177 kW respektive 241 koní. Jeep to kombinuje s pětistupňovou samočinnou převodovkou, která pochází od Mercedesu, což je mimochodem velice dobrá kombinace. Myslím, že i když se v této kategorii dnes objevují šesti a dokonce i osmistupňové převodovky, tento pětistupňový automat se šestiválcem funguje velice dobře.“

Jeep Grand Cherokee je auto pro pořádný chlapy Grand Cherokee se v terénu chová skvěle. Cítíte v něm značnou pevnost a odolnost vůči povrchu pod koly. Navíc je tohle auto i bez příplatkového vzduchového podvozku překvapivě pohodlné. Zkrátka máte pocit, jako když ho nemůže snad nic rozházet. „Mimochodem je to první Grand Cherokee, který má všechna kola nezávisle zavěšená, tzn. zmizela zadní tuhá náprava a je to auto, které má samonosnou karoserii. Pomocné rámy jsou jen u náprav. Auto jako takové přímo pro terén určené není, nicméně zvládne neskutečné věci.

Jeep Grand Cherokee je auto pro pořádný chlapy Jeep si zakládá na svém pohonu Quadra Drive. Námi testovaný je ve verzi 2. Jeho srdcem je vlastně dvounápravový diferenciál, který můžeme uzavřít, můžeme uzavřít i zadní diferenciál. Díky tomu se může přenášet maximum točivého momentu na jedno kolo. V tomto případě vlastně 25% můžete přenést na jedno kolo, které by zrovna bylo v záběru a díky tomu se auto může dostat z ošemetné situace.“ V terénu se tedy ukazuje, že nový Grand Cherokee dokáže zvládnout i nástrahy, které jsou mnoha silničně orientovaným SUV zapovězeny. My jsme s ním ale jezdili také po silnici, kde se v praxi bude pohybovat častěji. Takže, jak si vedl zde?

Jeep Grand Cherokee je auto pro pořádný chlapy Nejvíce se vám při řízení tohoto vozu vryje do paměti nabízený komfort. A to na všech typech silnic. Se vzduchovým podvozkem by to bylo určitě ještě o trochu lepší, ale i ocelový podvozek v této disciplíně exceluje. V zatáčkách toho od něj ale moc nechtějte. Ve srovnání s předchozí generací sice nabízí mnohem jistější a v uvozovkách i sportovnější projev, jeho doménou je ale pohodová jízda přímým směrem. Je tedy jen škoda, že je spojen s pouze pětistupňovou převodovkou, která si občas řadila podle svého. Ještě doplňme, že jsme během testu jezdili za 9,5 l/100 km.

Jeep Grand Cherokee s naftovým třílitrem je v daném segmentu specificky laděným vozem. Jaké je tedy naše celkové hodnocení? Mezi jeho silné stránky patří především terénní schopnosti a nabízený komfort. Opomenout nemůžeme ani značný pocit robustnosti, který pocítíte už při usednutí za volant a následně i při jízdě. Zajímavá je také cena ve spojení s výbavou – v této disciplíně je Grand Cherokee opravdu zajímavou nabídkou. A negativa? Zlobila nás jen pětice stupňů samočinné převodovky a rezervy v provedení interiéru. Ve srovnání s konkurencí je také omezenější obratnost na silnicích. Grand Cherokee je tedy autem pro chlapa. Pro chlapa, co má rád komfort a pocit, že jede v opravdu masivním autě, na které je spoleh. Je to zvláštní, ale v takové míře jako tenhle velký Jeep to nikdo jiný nenabídne.

Jeep Grand Cherokee 3,0 CRD

Motor: přeplňovaný vznětový šestiválec
Zdvihový objem: 2987 ccm
Výkon: 177 kW/241 k při 4000 ot./min
Točivý moment: 550 N.m při 1800-2800 ot./min
Zavazadlový prostor: 782 l
Maximální rychlost: 202 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,2 s
Kombinovaná spotřeba: 8,3 l/100 km
Cena: 1 229 900 Kč

+ terénní schopnosti
+ pocit robustnosti
+ cena a výbava

- jen 5stupňová převodovka
- detaily zpracování interiéru
- menší obratnost na silnici

Autor: Petr Hanke